Terugroepactie: controle distributieriem C3-III 1.2 Puretech 110
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 13 augustus 2019 01:09 AM

Heeft iemand hier al gehoord van een terugroepactie waarbij de distributieriem gecontroleerd moet worden?

Ik heb me aangemeld in de PSA Service Box en kwam zodoende te weten dat er voor mijn auto een terugroepactie gold. Bij navraag bij de dealer moest bij de eerstvolgende beurt een controle uitgevoerd worden. Geen haast. Ze gaven verder geen details (zoals gewoonlijk).
De auto heeft nu 33800 km gereden en ik heb verder geen klachten. Rijdt prima, zonder problemen.

Nu ben ik eens wat gaan rondvragen en zoeken in verschillende fora en kwam tot de ontdekking dat de distributieriem vroegtijdig kan verslijten. Oorzaken kunnen verschillen, maar eentje die steeds terugkomt is het tanken van E5 of E10 benzine. Het bio-aandeel (ethanol) in de benzine veroorzaakt mogelijk dit probleem, omdat het materiaal niet bestand is tegen ethanol. Er komen namelijk altijd onverbrande brandstofresten in de motorolie terecht, de riem loopt in de olie, en de ethanolresten in de olie tasten mogelijk het materiaal van de riem aan. Andere oorzaken die genoemd worden zijn slechte materiaalkeuze door PSA of een partij riemen van slechte kwaliteit.

Ik ontdekte ook dat je de riem vrij eenvoudig kan bekijken, namelijk via de olievulopening. Als je de dop eraf haalt zie je aan de rechterkant een stukje van de riem. Ik heb wat foto’s gemaakt en goed ingezoomed. Ik schrok wel van wat ik toen zag. Zie de foto’s in de bijlages. De eerste twee van de C3, de derde foto is van mijn Peugeot 3008-II, met de 1.2 Puretech 130 motor (km-stand 6100). Nou ja, de verschillen zijn duidelijk, lijkt me. Ik ga morgen meteen een afspraak maken, want ik ben er niet gerust op. PSA geeft in het onderhoudsschema aan dat de distributie pas bij 175.000 km vervangen hoeft te worden. Ik denk echter dat ze daar, gezien de toestand van mijn riem, op terug zullen komen.

Zijn er mensen hier die ook te maken hebben gehad met dit probleem, of kunnen mensen hier ook eens naar de toestand van hun riem kijken, en dat hier posten? Graag de km-stand aangeven.

(Er mag overigens wat modernere forumsoftware komen, want plaatjes van max. 800x600 zijn niet meer van deze tijd)

Afbeelding Bijlagen
C3distri1a.jpgC3distri2a.jpg3008distri1a.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 13 augustus 2019 08:04 AM
  [ # 1 ]

Yep, is iets wat al langer speelt, er zijn ook al wel wat draadjes over te vinden:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236907/#2053598

Wellicht zinnig om daar verder te discussiëren.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 13 augustus 2019 09:46 AM
  [ # 2 ]

Ja, goed plan.
Ik heb dit verhaal in dat topic herhaald om er daar verder over te discussiëren.

Het topic begint hier: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236907

@Moderator: Deze mag dus op slot.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook