23 van de 23
« Eerste  < Vorige 21 22 23
   
Project Zuid-Afrikaanse Pallas; Eindelijk probleem voorvering gevonden!
Stef Sep
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1294
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 30 januari 2023 05:02 PM
  [ # 331 ]

Afgelopen weekend eindelijk weer tijd gehad om lekker aan de DS te klussen en op zoek te gaan naar de oorzaak van de soms niet omhoogkomende voorkant. Ik heb t gevonden!

Eerst op de oprij units gezet, linkervoorscherm eraf, beschermplaat eraf en de boel op en neer bewogen, Natuurlijk werkte het perfect. Toen maar eens wagenhoogte afstelling gedaan volgens DS-TT (op de oprij verhogers van ongeveer 25 cm hoog; op de rug eronder; Dat gaat prima). En toen ging zij ineens niet meer omhoog. Eindelijk de storing te pakken met alles open en bloot. Alles rond de hoogteregelaar zag er goed uit, hoogtebediening stangetjes ook; Alles losgehaald en afzonderlijk bewogen. Allemaal prima!

Toen trok ik de lekleiding van de rechter lekzak voor los en; Tjonge! Wat spoot dat eruit! Een wonder dat die lekleiding dat aankon! Veercylinder eruit gehaald (2 weken geleden was ik in Nederland en op de motorbeurs van de autotron eindelijk eens echte leiding sleuteltjes gekocht!) En jahoor; Die o-ring achter de teflon ring was stuk en die grote rubberen ring om die metalen ring zat ok dubbel. Dat was de oorzaak van het soms wel sealen en soms vrijwel niet sealen! Gelukkig heb ik nog NOS teflon en oring in mijn archief, maar die grote ring om de stalen ring; dat was een O-ring, maar moet volgens mij een vierkante ring zijn toch?

In het werkplaatshandboek zie ik dat het aanhaalmoment van die opsluitring erg belangrijk is, maar met een flinke variatie (9 - 12 kgM uit mijn hoofd)

Nu moet ik natuurlijk ook nog even de rechterkant checken, maar ik ben blij dat ik het euvel heb gevonden.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2936
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 07 februari 2023 03:21 PM
  [ # 332 ]

De vierkante ring is een vilten ring alleen om vuil tegen te houden. Er is vast wel een mannetje bij jou in de buurt die zo’n ring uit een oude hoed kan knippen/ snijden

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline, C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Stef Sep
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1294
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 10 februari 2023 06:36 AM
  [ # 333 ]

Dankje Egbert, maar ik bedoel die rubberen ring om die metalen schijf (tussen schijf en schroefdraad). Inmiddels voor 1 euro 4 stuks bij de lokale o-ringen boer kunnen krijgen (54-48-3) en het spul zit er weer in. Eergister middag hoogte regeling afgesteld. Eerst hoogte op de grond bepaald (10 mm te laag), daarna op de oprijbokken gereden, en toen de hoogte weer gemeten (natuurlijk veel te hoog, want de auto staat nu een kwart meter hoger), ten opzichte van die hoogte auto 9 mm hoger gesteld (pythagoras; auto staat nu scheef)

Kwam er tijdens het afstellen van de hoogte achter dat mijn zelfgemaakte treiterslang op het punt stond om van de retourleiding af te schieten. Daar heb ik een extra slangenklemmetje opgezet.

Volgende klus is de DS-TT methode toepassen op het oliefilterdeksel, want die lekt, en bij de lokale uitlatenboer een lambda sonde moer op de uitlaatbocht laten lassen, zodat ik de zuipschuit (1 op 6, terwijl mijn vorige dssen (2 x 2.0 en 1 x 2.1) 1 op 8 - 1-10 reden) beter kan afstellen.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1294
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 16 februari 2023 06:02 AM
  [ # 334 ]

Rechterkant ook maar opengehaald; die lekzak was lek, zuiger nog dicht, maar toch maar nieuwe seals in gedaan. Gelukkig heb ik nog een paar groene lekzakken op voorraad. Heb meteen maar de DS-TT “versnellingsbakolie in de voorveer armen” gedaan en voorbollen getest. Die waren nog maar 40 bar (moet 59 bar zijn) Ik zag dat ik ze augustus 2019 op druk had gebracht, dus dat is ca 6 bar per jaar verlies. Bijvullen van bollen met mijn vulapparaat blijft zenuwtergend, nadat ik al een paar keer een halve hartaanval heb gekregen toen de 0-ring eruit was geklapt (een enorme knal; mijn vulapparaat staat in een betegeld kamertje van 3 bij 3. Maar tegenwoordig gaat het altijd goed (contactvlak o-ring bovenkant bol licht opschuren en klemplaat echt hard aandraaien)

Omdat ik een tijd onder de auto heb gelegen om hoogte af te stellen heb ik gezien dat het blok een beetje lekt langs carterpan en nokkenasketting deksel. Ik heb geen plek om blok eruit te hijsen. Iemand ervaring met resealen van deksel en carterpan van een 2.3 liter zonder blok eruit te halen? Ook lijkt het of hij lekt tussen het schotje bij drukregelaar en blok. Heb de boel goed schiongemaakt en ga kijken of het nu echt daar vandaan komt. Misschien toch lhm?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 februari 2023 06:59 AM
  [ # 335 ]

Voor het werken aan de distributieketting werd er wel eens een luikje gehakt in het interieur…
Dat is wel rigoreus, maar je kan er dan wel in de toekomst ook makkelijk bij.
Waarom dat luikje er niet fabrieksmatig in is gezet heb ik mij wel eens afgevraagd.
De oudere modellen hadden daar de verwarmingskraan zitten, maar die had gemakkelijk verplaatst kunnen worden.
Ik denk dat ze er vanuit gingen dat een ketting een autoleven lang mee zou gaan…
De 23 staat trouwens berucht om z’n brandstofverbruik Wink
Mijn favoriet is eigenlijk de DY3. Mist iets koppel tov de DX maar is echt zuiniger.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7388
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 17 februari 2023 10:56 AM
  [ # 336 ]

Mijn ervaring is dat een 23 (in mijn geval een Break) in Nederland 1:9-1:10 loopt, ook als je 130 op de snelweg rijdt (dat mocht ooit). In een poging zo snel mogelijk vanuit Zuid-Frankrijk weer in Nederland te geraken bleek een verbruik dat richting 1:6 ging ook haalbaar. Toen probeerden we de snelheidsmeter op 140-150 te houden, ook helling op. Leuk om een keer te doen, wel een extra tankstop onderweg.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 februari 2023 11:30 PM
  [ # 337 ]

Dat is heel bijzonder…
Fabrieksopgave was volgens mij al iets van 11.5L/100km ...

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7388
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 19 februari 2023 08:06 PM
  [ # 338 ]

Vooral lange afstanden, weinig stadsverkeer, vijfbak. Dan is 1:10 best haalbaar.

Profiel  
 
 
23 van de 23
« Eerste  < Vorige 21 22 23
 
© Citroën-Forum 2003 - 2023 | adverteren
Facebook