1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
CX 25 RD - platte diesel moet stiller kunnen
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 27 augustus 2019 01:42 PM

Hallo,

ik ben nieuw in/op het Forum, en heb sinds 2 jaar een Citroen CX 25 RD uit 88. Een heerlijke ‘doorduwer’ die altijd start en loopt.
Gekocht bij een garage die zich outte als een liefhebber van klassieke auto’s, maar in de praktijk viel
dat helaas wat tegen. (een ervaring die ik denk ik niet als einige heb gemaakt)
Gezien het fijt dat ik in Oostenrijk woon was het van begin af aan de bedoeling dat de auto door een CX specialist onder handen genomen zou worden, omdat de kennis van CXen zich hier beperkt tot ‘schön, aber problematisch…’
Maar dat er zoveel moest gebeuren had ik ook weer niet verwacht.
Maar door de specialist is erg goed werk geleverd, en zodoende zijn we sindsien vrijwel probleemloos onderweg.

Anyway, we zijn anderhalf jaar verder, en het begint wat te knagen dat er toch weer het één en ander moet gebeuren aan onderhoud. Wat mij tot mijn ‘probleem’ brengt.
Ik ben op zich erg tevreden met mijn ‘erdéétje’, heb over vermogen niet te klagen, hij start altijd, is lekker zuinig en betrouwbaar, maaaaar….

....vanaf ongeveer 100 wordt ‘t knap luidruchtig in de auto Smile. Tot 120 gaat het nog enigszins, daarboven moet je behoorlijk je stem verheffen.
Windgeruis is minder het thema, het is voornamelijk motorlawaai. En dat vind ik jammer, want langere ritten worden zo best vermoeiend, en daar is een CX nou juist zo leuk voor. En om nou met oordopjes te gaan rijden….

Nu wil ik dus het motorlawaai in mijn auto omlaag brengen, zonder meteen naar een benzinemotor te grijpen of er een turbodiesel in te lepelen.(we hebben aardig geinvesteerd in de auto, en een platte diesel is extreem betrouwbaar) Nou zal waarschijnlijk de koppeling vervangen moeten worden, dus de hele motor moet er toch uit. Een mooi moment om het een en ander te verbeteren, aangezien je er makkelijk bij kunt. Ik ben er al wat langer mee bezig, en heb volgende maatregelen als optie gevonden om het motorlawaai wat te verminderen:

- nieuwe Dieselverstuivers. De auto heeft al 290.000 km gelopen, ik heb vaker gelezen dat de auto daardoor rustiger en stiller gaat lopen.
- alle motorsteunen vervangen. De auto schudt behoorlijk als ik ‘m start of uitzet, en resonantie = lawaai. Dus alle motorsteunen (ook de onderste) vervangen betekent (wellicht) minder herrie.
- kleppenstellen is 2000 km geleden door Leontien gedaan tijdens de grote beurt, dus dat zit denk ik nog wel snor.
- Motorkap isoleren. De standaard geluidswering van de CX is ouderwets, met nieuwe materialen hoop ik daar winst uit te halen
- een ‘langere vijf’. Het schijnt dat de 5e versnelling van de Turbo 2 wat langer is. Ik hoop daarmee wat minder toeren te draaien, en daardoor minder lawaai te krijgen (interessant artikeltje in LCER over een transformatie van 4 naar 5 bak heeft mij op het spoor gezet.) Ik ben niet echt bang dat de auto wat ‘slap’ of ‘traag’ wordt, het geeft niet als ik bergop moet terugschakelen. Ik heb nu 3500 toeren bij 120, ik hoop op 3200.

Nou is mijn vraag, lieve medeforummers, wat jullie mening is, of jullie ervaring hebben op dat gebied of dat jullie mischien meer ideen hebben die ik kan toepassen? Ik hoef/verwacht geen fluisterstille auto, maar iedere decibel winst is er een….

Gegroet, Sturzenbach

Profiel  
 
willemvreeland
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-01-2007

- CX GTi Turbo VEMS
- ID/DS 23 IE M VEMS
Gepost: 27 augustus 2019 02:44 PM
  [ # 1 ]

isolatie van het interieur. Goede ervaring met antidreunplaat. Maar dan moet wel het hele interieur eruit. En wat ga je doen met het schutbord? Mooiste zou zijn om deze te bekleden vanuit de motorruimte….
Ook een passende plaat achter de achterbank helpt veel. Plafond ook doen. Plaatjes genoeg op internet.

Willemvreeland

lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 augustus 2019 03:17 PM
  [ # 2 ]

3500 rpm bij 120 km/h?

Mijn TD1 draait 3000 rpm bij 130 km/h op de Tomtom, dus werkelijke snelheid.
Een sonore brom is dan hoorbaar.

Hoe is de staat van de geluiddempende laag op het schutbord?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2399
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 27 augustus 2019 03:35 PM
  [ # 3 ]

Als de motor er toch uit gaat voor de koppeling is het HET moment om de schutbord isolate te vervangen voor iets wat echt goed dempt.
Meer dan 120 km/u is in een ongeblazen CX D geen feest qua geluid, weet ik uit ervaring. Daarom reed ik daarna meerdere turbodiesels.

Mocht je toch een TD inbouw overwegen, dan kan ik je mogelijk aan een ander aggregaat helpen.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 27 augustus 2019 04:35 PM
  [ # 4 ]

Schutbordisolatie klinkt goed, temeer de motor er uit gaat. De vraag is dan hoeveel van het schutbord vrijkomt
dat ik isoleren kan. Of is er een soort holle tussenruimte die geisoleerd wordt?

Op zich zou een TD1 of TD2 motor met TD1 bak een goede oplossing zijn, maar ik heb 2000km geleden al aardig in de motor geinvesteerd,
en de oude motor wil niemand meer hebben.Dus voordat ik die beslissing neem, wil ik alle mogelijkheden die er zijn afwegen.
En dan is de vraag: wat is stiller op snelheid, TD1 of TD2?

@Evan: bedankt voor het aanbod, wellicht wordt dat een optie

 

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2399
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 27 augustus 2019 04:42 PM
  [ # 5 ]

De TD2 heeft meer vermogen en een langere bak, die is stiller op snelheid. Met optrekken is de TD2 ook sneller weg omdat de 1e 2 verzetten wat gunstiger zijn gekozen.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 augustus 2019 09:53 PM
  [ # 6 ]

Een TD2 heeft 120 pk, 25 meer dan een TD1, en 258 Nm, 42 meer dan een TD1.

De bak van een TD2 verschilt van die van een TD1, de 1 en 2 zijn iets korter, de 3 is nagenoeg gelijk en de 4 en 5 zijn iets langer.

Bij 3000 rpm in 5 is de theoretische wagensnelheid van een TD1 ca. 135 km/h, de TD2 loopt dan ca. 4,5 km/h sneller.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2019 09:31 AM
  [ # 7 ]

ik heb hier nog een gereviseerde diesel 5 bak liggen. Leontien weet wel waar die uit kwam.
gratis af te halen.


voor een rustigere loop werkt t vaak om het eens goed te laten afstellen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 augustus 2019 09:42 AM
  [ # 8 ]

Renard kan de inspuitpomp dynamisch, dus met een stroboscoop, op tijd zetten.
Heb ik ook laten doen, wereld van verschil.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2019 09:44 AM
  [ # 9 ]

Ik heb het bij Bosch diesel service laten doen. Veel minder roken en nagelen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 28 augustus 2019 05:05 PM
  [ # 10 ]

Inspuitpomp afregelen is een super tipp!
De vraag is of je dat pas helemaal aan het eind doet, als de nieuwe verstuivers gemonteerd zijn,
of maakt dat niets uit?

Verder nog een vraag v.w.b de isolatie van het schutbord. Doe je dat aan de binnenkant van de motorruimte?
Heeft iemand daar konkrete ervaring mee? Ik kan me voorstellen dat als ik de motor uit de auto haal, en het hele schutbord isoleer (waarom niet de hele motorruimte?), het moeilijk wordt de motor en aggregaten weer in te bouwen.
Als dat het geval is, moet je in principe ‘om de onderdelen heen’ isoleren, waardoor de winst in geluidsvermindering weer wat geringer uitvalt.

Begin langzamerhand toch aan een andere motor met bak te denken… oh oh

 

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 augustus 2019 08:51 PM
  [ # 11 ]

Er zit nu al isolatie tegen het schutbord. Dat kun je toch vervangen? En isolatie van de kap is ook een goed idee, lijkt mij. Met beide isoleer je het geluid zo dicht mogelijk bij de bron. Als ik me de juichende roadtests herinner van de eerste CX Limousine’s (zo zuinig, zo snel, op snelheid zo stil) moet er met wat isolatie en afstelling toch het nodige te winnen zijn. Jouw plan (motorsteunen vervangen, schutbordisolatie vervangen door iets moderners, nieuwe verstuivers en eventueel iets langere overbrenging) klinkt mij helemaal niet verkeerd in de oren. Die tip van de verstuivers en het afstellen van de dieselpomp ga ik onthouden voor mijn C35 - die is ondanks isolatie toch ook lawaaiig).

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 augustus 2019 09:12 PM
  [ # 12 ]

Binnen zijde met 3m beplakken.(schutbord)
Vloer ook, plus dak
Binnen schermen achterzijde
Hoedenplank plus afscheiding bank/ kofferbak.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2399
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 29 augustus 2019 08:53 AM
  [ # 13 ]

Hoeveel kilometer ervaring heeft deze motor al? Ik heb wel eens gehoord dat elke 100K een controle en evt revisie van de verstuivers aan te raden is. In ieder geval heb ik altijd een positief verschil gemerkt bij de CX diesel motoren waarvan we de verstuivers vervingen door gereviseerde exemplaren (dat waren wel kilometerstanden van mininaal 200K).
Inspuitpomp afstellen NA werkzaamheden aan de verstuivers. Het “ontstekingstijdstip” wordt namelijk deels bepaald door de conditie van de verstuivers.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 augustus 2019 09:04 AM
  [ # 14 ]

Laten we het gewoon inspuitmoment noemen.

De conventionele verstuivers hebben inwendig een veer, deze bepaalt de druk waarop de verstuiver opent en inspuit.
Deze druk wordt geleverd door de inspuitpomp.
Het inspuitmoment is een samenspel tussen de pomp en de verstuivers en daarmee afhankelijk van de conditie van beide.
Inderdaad dus eerst de verstuivers controleren/reviseren en dan de pomptiming controleren/afstellen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2399
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 29 augustus 2019 09:27 AM
  [ # 15 ]

Als we echt op de details willen ingaan is voor het moment en de manier van ontbranden ook het beeld wat de verstuiver laat zien van belang: goed vernevelde brandstof ontbrandt sneller en beter dan een pisstraaltje Wink En dat laatste heeft met slijtage van naald en zitting te maken.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook