2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
CX 25 RD - platte diesel moet stiller kunnen
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 augustus 2019 09:28 AM
  [ # 16 ]

En dan hebben we het over een “pisser”. Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 augustus 2019 11:56 AM
  [ # 17 ]

erliggen hier nog 4 verstuivers voor die perenkist. gratis af te halen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2399
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 29 augustus 2019 11:58 AM
  [ # 18 ]

is dat voor een blok met of zonder turbo? Want de verstuivers voor D, TD en TD2 zijn niet uitwisselbaar zonder meer.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 29 augustus 2019 02:40 PM
  [ # 19 ]

Het is een ‘platte’ diesel, dus no Turbo whatsoever.

De ‘perenkist’ Laughing heeft al 299 dkm er op zitten, wanneer de verstuivers het laatst gewisselt zijn kan ik niet zeggen. Walmen doet ‘ie in ieder geval niet, maar hij loopt nogal ‘hard’, nogal rauw. Dus flink nagelen.
Vorige week in een TD2 met 80 dkm gereden en dat was echt een groot verschil. Motor bewoog nauwelijks bij het starten, en bleef mooi op de achtergrond, er was gewoon duidelijk te merken dat de motor maar 80 dkm had gelopen.

Op zich is de keuze voor een dieselmotor voor veel mensen een economische keuze. Daardoor wordt een dieselmotor na 200.000 km niet echt meer vertroetelt, en maken ‘oude diesels’ vaak meer herrie in verhouding tot een exemplaar met minder km’s, dan bij een benzineauto het geval is. Bij benzineautos wordt er (heb ik het gevoel) meer energie gestoken in onderhoud om de auto ‘mooi’ te laten lopen. Maar als liefhebber van de dieselmotor wil ik mijn cx met dieselmotor optimaal laten lopen very good

Aangezien verstuivers ook slijten, weet ik niet of ik gebruikte verstuivers zou willen inbouwen.
Hoeveel km’s hebben die verstuivers er op zitten Bogart?

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 augustus 2019 03:00 PM
  [ # 20 ]

Een gebruikte verstuiver is prima te controleren op inspuitdruk en inspuitbeeld.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 augustus 2019 03:12 PM
  [ # 21 ]

dat weet ik niet, maar ik zou ze zowiezo laten checken. Ze komen van mijn platte diesel genaamd ‘de steely dan!’.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 29 augustus 2019 04:24 PM
  [ # 22 ]

Nu heb ik ‘Don’t loose that number’ in mijn hoofd..… cool grin

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 29 augustus 2019 04:30 PM
  [ # 23 ]

OnTopic: dat ik verstuivers kan checken geloof ik, maar kun je ze ook (indien nodig) repareren/reinigen?

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2399
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 29 augustus 2019 05:15 PM
  [ # 24 ]

Als je een verstuivertester hebt kun je ze zelf testen en zn afregelen. Als het spuitbeeld niet goed is zijn de nozzles te vervangen. Anders de verstuivers naar een dieselspecialist brengen om te testen en zn te reviseren.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 29 augustus 2019 06:34 PM
  [ # 25 ]

Ik heb bij revisie wel altijd nieuwe nozzles laten monteren, dan is een gereviseerde verstuiver zeker net zo goed als een echt nieuwe. Bij mij hebben nieuwe of gereviseerde verstuivers in XM’s, een BX, Audi 80 en BMW 525tds altijd merkbaar positief verschil gemaakt, zeker als je de dieselpomp daarna perfect laat timen.

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 30 augustus 2019 01:56 PM
  [ # 26 ]

Als het voldoende is om de ‘nozzles’ te vervangen, zie ik niet in om kompleet nieuwe verstuivers te kopen.
Zijn die ‘nozzles’ nog leverbaar?

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 31 augustus 2019 07:01 PM
  [ # 27 ]

Ik heb me nog wat verdiept in het begrip ‘lange 5’, en ik ben er nog niet uit wat nu voor mij het beste is. Renee heeft al uitgelegd dat er verschil is in de 5 van een TD1 en een TD2. Maar is er verschil in de 5 tussen een ‘gewone diesel’ en een TD1, of is dat dezelfde? En is er verschil tussen de 5 van een TD2 en een Turbo 2 benzine?

Ik probeer daar een beetje inzicht in te krijgen… cheese

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 september 2019 08:09 PM
  [ # 28 ]

Ik wilde graag een extra lange overbrening op mijn Turbo 2 benzine. Mijn garagist zag hetzelfde serienummer op de bak van een TD2 en Turbo2 benzine.  Dus hangt de oorspronkelijke bak er achter. Wat ik me nou afvraag: zit er nog een verschil in de eindoverbrenging? Want ik meen begrepen te hebben dat een TD2 bij gelijke snelheid toch wat langzamer draait.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 september 2019 12:26 PM
  [ # 29 ]

Het zou best kunnen dat de primaire verhoudingen van een TD2-bak overeenkomen met die van een T2 benzine-bak.
Maar er zit dan zeker een verschil in de secundaire overbrengingsverhouding, een diesel draait bij dezelfde snelheid altijd minder toeren dan een benzine.

Zie ook post 6, daar is te zien dat de 4 en 5 van een TD1-bak primair gelijk zijn aan die van een TD2-bak, maar dat er een verschil zit in de secundaire verhouding, waardoor een TD2 iets minder toeren draait dan een TD1.

Ik zou nog even kunnen spitten naar de verhoudingen van een bak van een platte diesel, dat is tenslotte de bak die TS er nu nog in heeft liggen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 05 september 2019 05:18 PM
  [ # 30 ]

Volgens mij hebben we het antwoord al…

René zei dat zijn TD1 bij 3000 toeren in 5 ongeveer 130 rijdt. Bij mij is dat 100.
Daar zit dus al een verschil in. Volgens zijn schema is er dan nog verschil tussen de 5 van een TD1 en een TD2.

De reden dat ik dit wil weten is dat het best kan zijn dat ik met een 5 van een TD2 weer TE WEINIG toeren maak,en de auto te traag wordt.
Gevoelsmatig kan ik de 5 van een TD1 er wel in leggen, maar dat de 5 van een TD2 voor een platte diesel met 75 pk te veel (eigenlijk te weinig) van het goede is. Te meer omdat het verschil tussen 4 en 5 dan ook wel erg groot wordt.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook