3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
CX 25 RD - platte diesel moet stiller kunnen
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 september 2019 05:25 PM
  [ # 31 ]
René Jongejan schreef:

Zie ook post 6, daar is te zien dat de 4 en 5 van een TD1-bak primair gelijk zijn aan die van een TD2-bak.

Dit goed gelezen?

De 5 van een TD1 en TD2 zijn dus qua primaire overbrengingsverhouding gelijk, het maakt dus niet uit welke je kiest.

Je moet alleen de 5 van een TD vergelijken met die van een platte D.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 september 2019 05:40 PM
  [ # 32 ]

Even opgezocht in mijn RTA over de CX diesels.

Een platte diesel met 5-bak heeft een 5 met een primaire verhouding van 45/33 en een differentieel met een secundaire verhouding van 13/59.
Bij 3000 rpm is dan de theoretische wagensnelheid 116,5 km/h.

Dan kan je zelf uitrekenen wat de snelheid wordt als je een 5 uit een TD (1 of 2) met 46/31 monteert.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 05 september 2019 06:35 PM
  [ # 33 ]

Dat begrijp ik niet helemaal, in een van de eerste posts schrijf je immers:

“De bak van een TD2 verschilt van die van een TD1, de 1 en 2 zijn iets korter, de 3 is nagenoeg gelijk en de 4 en 5 zijn iets langer”

Is de bak van een TD1 nu hetzelfde als de bak van een TD2 of zijn ze gelijk? Wink

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 september 2019 06:43 PM
  [ # 34 ]

Gaan we technisch even dieper.

De totale overbrengingsverhouding van een bak is het product van de primaire en de secundaire verhouding.
De primaire verhouding is afhankelijk van de gekozen versnelling, de secundaire verhouding ligt vast en wordt bepaald door het differentieel.

Bij een TD is de primaire verhouding van de 4 en 5 gelijk voor TD1 en TD2, zie het overzicht in post 6.
Het verschil wordt veroorzaakt door de verhouding van het differentieel, die is bij een TD2 wat langer, waardoor deze iets minder toeren draait dan een TD1, zie ook het overzicht.

Je hebt het over een langere 5, je gaat dus in de bak van jouw platte D alleen de tandwielen van de 5 vervangen door die van een TD.
En het differentieel van een D is weer anders dan die van een TD1, maar ook van een TD2.

Helder zo?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 september 2019 06:51 PM
  [ # 35 ]
René Jongejan schreef:

Bij 3000 rpm is dan de theoretische wagensnelheid 116,5 km/h.

Herstel, dit moet 106,5 km/h zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 september 2019 06:59 PM
  [ # 36 ]
René Jongejan schreef:

Dan kan je zelf uitrekenen wat de snelheid wordt als je een 5 uit een TD (1 of 2) met 46/31 monteert.

Zelf maar even gedaan, de verhouding tussen een 5 uit een D en een 5 uit een TD is 1,088.

De theoretische wagensnelheid wordt bijna 9 % meer, dus bijna 116 i.p.v. 106,5 km/h.
Uiteraard lever je door het langere verzet in de 5 trekkracht in.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 05 september 2019 08:45 PM
  [ # 37 ]

Kijk, zo leer je nog eens wat. Dacht dat alleen terreinwagens een ‘differentieel’ hadden.
Het verschil bij TD1 en TD2 zit ‘em dus in het differentieel.

Dat verduidelijkt een hoop!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 september 2019 09:09 PM
  [ # 38 ]

Elke auto heeft een differentieel, bij voorwielaandrijvers is het dus een geïntegreerd deel van de bak.

Ook de primaire verhoudingen van de 1, 2 en 3 verschillen tussen een TD1 en een TD2.
Bij een TD2 zijn 1 en 2 zelfs iets korter gemaakt voor een betere acceleratie vanuit stilstand.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 05 september 2019 10:41 PM
  [ # 39 ]

Of zijn die in combinatie met de andere eindoverbrenging per saldo ongeveer gelijk gebleven?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 september 2019 10:44 PM
  [ # 40 ]

Zie het overzicht in post 6 voor de wagensnelheden bij 1000 rpm in de diverse versnellingen.

En vergelijk dan de 1 van een TD1 met die van een TD2.

Conclusie, van een TD2 zijn 1 en 2 iets korter, de 3 nagenoeg gelijk, en de 4 en 5 langer dan bij een TD1.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 05 september 2019 10:47 PM
  [ # 41 ]

Ah, ik moet beter lezen. Okay, thanks.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 september 2019 12:20 PM
  [ # 42 ]
René Jongejan schreef:

De theoretische wagensnelheid wordt bijna 9 % meer, dus bijna 116 i.p.v. 106,5 km/h.

Ook hier even een correctie op, het bovenstaande geldt bij montage van een 185R14-band met een afrolmaat van 1,97 m.

Zeer waarschijnlijk zit er intussen een 195/70R14-band om met een afrolmaat van 1,93 m.

Dan wordt het dus 104,5 km/h met de standaard 5 en 114 km/h met de lange 5 uit een TD, dit alles bij 3000 rpm.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 16 december 2019 10:11 AM
  [ # 43 ]

Het was een tijdje stil rond dit topic, tijd voor een update.
Geboren als mens met 2 linkerhanden tart ik het lot door een CX te kopen, het nadeel is dat ik de werkzaamheden moet uitbesteden, aangezien ik zelf te dom/lui ben om het te doen.

Dus nadat ik, mede met dank aan dit forum, wist wat er moest gebeuren, ben ik gaan praten met Leontien & Job uit Nederhemert. Een adres waar ik erg tevreden over ben.
Na wat heen en weer mailen gaan we het volgende doen om de auto stiller te krijgen:

- inspuitpomp reviseren en korrekt instellen
- verstuivers reviseren, indien mogelijk nozzels vernieuwen
- motorsteunen (allemaal) en versnellingsbaksteunen vernieuwen
- ‘lange 5’ uit een TRD Turbo monteren

Verder gebeurt er nog veel in richting onderhoud, roestpreventie, nieuwe koppeling + drukgroep, nieuwe startmotor en dynamo, distributieriem en alles dat verder nodig is, of handig als de motor er toch uit ligt.

De auto ligt momenteel uit elkaar op de brug, het werk vordert gestaag, en met de dag ben ik benieuwder wat het resultaat gaat worden.

Tijdens mijn reis van Oostenrijk (waar ik woon) naar Nederland heeft de auto zich voorbeeldig gedragen, en met een paar oordopjes was het best uit te houden Smile

Ik heb tijdens de reis een paar metingen gedaan, om ook objektief te kunnen oordelen of de auto stiller geworden is.
Zoals we allemaal weten maakt liefde blind, en behoor ik ook tot de mensen die V Power pornodiesel tanken, en er ‘stellig van overtuigd zijn’ dat de auto inderdaad iets rustiger loopt…
Dus om de blik door de roze bril even wat te relativeren heb ik onderweg gemeten hoeveel lawaai de auto nu maakt:

100 = ongeveer 3000 Touren = 72,5/73 db
120 = ongeveer 3400 Touren = 75 db

Let wel, dit is gemeten met een simpel appje op een mobiele telefon, het gaat mij meer om het verschil dat (hopelijk) gemeten wordt dan of de waarde echt klopt.
We zullen zien, met elke decibel minder ben ik immers blij… Smile

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 december 2019 10:42 AM
  [ # 44 ]

Je weet dat 3 dB erbij een verdubbeling van het geluidsniveau is?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 december 2019 10:50 AM
  [ # 45 ]

Ik ben heel erg benieuwd. Een langere vijf helpt natuurlijk sowieso, ben eigenlijk wel benieuwd of of je ook geluidmeting in de vierde versnelling hebt gedaan. Daarmee kun je vergelijken of de andere aanpassingen effect hebben.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook