4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
CX 25 RD - platte diesel moet stiller kunnen
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 16 december 2019 12:55 PM
  [ # 46 ]

Zelf heb ik door de jaren heen goede ervaringen met de producten van Silent Coat. Is net wat betaalbaarder dan de andere aanbieders. Daarmee hebben we zelfs een lawaaige rammelende C35 diesel op aanvaardbaar geluidsniveau weten te krijgen.

Is het voornamelijk motorgeluid? Besteed dan vooral aandacht aan motorkap en schutbord (doorvoeren e.d.). En waar zit de aanzuigopening van de kachelmotor? Die laatste laat ook veel kabaal door, beetje schuim in het aanzuigkanaal doet wonderen.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Sturzenbach
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2019

- CX CX25RD
Gepost: 16 december 2019 06:08 PM
  [ # 47 ]

We zullen zien wat er uitkomt.
Dat decibels exponentieel gemeten worden wist ik inderdaad, maar ik neem een meting via een mobieltje
ook niet echt serieus.
Ik ben er van overtuigd dat de auto, door alle werkzaamheden die er aan gedaan worden, stiller zal worden.
En dat zal grotendeels subjectief zijn.(regelmatiger, aangenamer, enz.)
Met de meting op mijn telefoon kan ik kijken of er ook objectief iets verbeterd is. En of dat 1 db
of een halve db is, is voor mij niet van belang. Ik will weten of de objectieve meting van mijn telefoon mijn subjectieve gevoel bevestigt.

 

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 02 januari 2020 01:53 PM
  [ # 48 ]

Ik heb een CX Prestige benzinemotor uit 1976. De versnellingsbak was origineel een 4-bak. Bij 3000 tpm liep de auto 92 km/u.

Ik heb de 4-bak vervangen door een vijfbak uit een CX Athena uit 1980 en waarvan ik de 5e versnellings tandwielenset heb vervangen door die van een Turbodiesel2. Het differentieel is ongewijzigd.  Dat vervangen gaat heel eenvoudig, zij het dat de moer van de primaire as vreselijk vast kan zitten, en je goed moet opletten dat de synchromesh van de 5e niet uit elkaar springt… (been there, done that..)  Bij 3000 tpm (max koppel van de 2400 cc benzinemotor) rijdt de auto nu 118 km/uur. 4000 toeren is ongeveer 150 km/u. Je verliest iets trekkracht in zijn 5, maar de Prestige is geen sportwagen en kan er best mee leven. De soepele 2400 cc benzinemotor rijdt heel soepel in zijn 5 vanaf 50 km/u.

Dat scheelt heel wat in motorlawaai en vooral verbruik. (is nu 8.1 l/100 km of iets meer dan 1 op 12 (voor mijn Nederlandse buren..)  bij een gestabiliseerde 120-130 km/u op autosnelweg naar het zuiden.

Heel de wagen is voorzien van bitumen antidreunplaten (in alle binnendeuren, de volledige vloerplaat hoedenplank en kofferruimte.(in totaal zo’n goede 30 kg)  De deurafdichtingen zijn nu dubbel voorzien zodat er nagenoeg geen kieren meer zijn tussen de deuren en aldus geen turbulenties ontstaan. Wat echt belangrijk is, is dat de deurpanelen goed aansluiten aan de carrosserie , gezien die allen kromtrekken. Dus de openingen in de stalen binnenkant van de portieren goed afdichten met bvb schuimplastic (verpakkingsmateriaal)plus tape   en vervolgens de deurpanelen rondom voeren met Tesa raamkit. Ik heb 2 deurpanelen op een onzichtbare plaats vastgezet met een schroef in de carosserie, omdat ik ze gewoonweg niet meer regulier kon bevestigen. (En de Prestige panelen zijn in kunststof gemaakt !). Onder de zitting van de achterbank zit er nog een dikke laag (4 cm) geluidsdempende mat.

Ook de dichting van het ventilatorhuis met de carrosserie is vaak helemaal uitgedroogd en laat nogal wat lawaai en vooral warmte door.

Bij 130 km/u produceert de auto nu in het interieur 70.5 dB(A),(gemeten met een B&K gekalibreerde geluidsmeter)  terwijl mijn dagelijkse C4 Grand Spacetourer rond de 67.5 dB zit. Voor al deze maatregelen produceerde de CX bij 130 km/u 75.6 dB(A).

In de praktijk komt het erop neer dat je een heel rustig normaal gesprek voert, en zonder de stem te verheffen ,aan 130 km/U . De belangrijkste ruisbron nu is de de rand tussen voorruit en het dak. De dikke rubber dichting veroorzaakt daar turbulenties, en daar is weinig aan te doen.

Een absolute eengetals geluidsmeting geeft weinig aan hoe je het subjectief gewaarwordt. Voor al de wijzigingen produceerde de CX 75.6 dB(A) maar echt “storend” werd het geluid niet ervaren gezien het spectrum van het geluid vooral in het middengebied lag : windgeruis. De motor en rijgeluiden zijn redelijk goed gedempt en dat komt natuurlijk door het subframe dat laagfrequent trillingen ontkoppelt van de carosserie. De Spacetourer nu heeft objectief gemeten wat meer laagfrequent ruis (< 150 Hz) dan de CX   De CX is nu subjectief redelijk stil en wat je het meest hoort is nog altijd windgeruis.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 januari 2020 02:28 PM
  [ # 49 ]

Heb jij toevallig wat foto’s gemaakt? Want een deel van deze tips klinken wel slim. Of staan die al in een eigen topic hier op het forum.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook