Koppeling c15
Casperspacer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 05-09-2019

Gepost: 06 september 2019 03:43 PM

Hallo allemaal ik heb een citroen c15 1.4i. Nu moet mijn koppeling vervangen worden, ik vroeg me af of ik daar voor het motorblok moet kantelen.
Verder zijn alle tips welkom. Als iemand toevallig de haynes manual als pdf heeft zou al helemaal top zijn.


M.v.g

Casper

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 september 2019 06:33 PM
  [ # 1 ]

Ofwel haal je het blok weg ofwel de bak.
Als je de bak wilt weghalen moeten de assen eruit en moet je buiten nieuwe olie ook nieuwe keerringen steken, dezelfde laten zitten is roepen op lekken. Kijk dus eerst of je nu lekken hebt aan de assen, dan zou ik de bak weghalen en van je twee vliegen in 1 klap.
Bij een C15 is echter genoeg plaats (niet super makkelijk) om het motorblok weg te halen en te kantelen (draaien) . Eigenlijk moet enkel je uitlaat eraf en de starter weg.
Als je kunt geen LUK koppeling steken, zijn de meeste niet over te spreken in de C15


haynes kan ik je niet aan helpen maar kijk eens op youtube, C15,  ZX, Berlingo,  Partner,  zijn de benzinemotoren allemaal zelfde werkwijze

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
Casperspacer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 05-09-2019

Gepost: 07 september 2019 02:05 AM
  [ # 2 ]

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb geen brug tot mijn beschikking, alleen een stel as steunen en een paar krikken. Het motorblok eruithalen word dus erg lastig. Is het mogelijk zonder het blok te hoeven kantelen? Dus alleen de aandrijfassen los en dan de versnellingsbak eraf halen?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 september 2019 02:44 AM
  [ # 3 ]

Je zet hem vooraan zo hoog mogelijk want je moet onderaan ook wat loshalen.
Ik heb toen een houten balk op maat gezaagd dat die net in de binnenzijde van de spatborden past (waar je motorkap sluit).
Dan heb ik het blok daaraan opgehangen maar wel dat het bij de balk maar 1 punt had.
Verder blok loshalen, beetje opschuiven en het blok draaien, blok blijft gewoon rechtop staan.
Voor de zekerheid gooi je wat houten balkjes onder het blok om het te ondersteunen.

Welke regio woon je? Misschien iemand in de buurt met een motortakel, dan gaat het sneller.
Zelf ben ik van Oelegem België, ik heb voor korte tijd wel een takel te leen, heb hem binnenkort ook nodig en hij moet wel onbeschadigd terug komen, net nieuw.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook