halfautomaat schakelt niet naar derde of vierde versnelling
forever young
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-12-2015

Gepost: 07 september 2019 09:06 PM

Ik heb een Citroen DS halfautomaat uit 1972. Rijdt super en veel plezier mee gehad sinds kort:

Sinds enige tijd wil mijn DS niet meer schakelen naar de 3e of 4e versnelling.
Ik zet de DS in de 1e versnelling en rijdt weg, schakelt over naar de 2e geen probleem, wil ik overschakelen naar de 3e versnelling dan lijkt het net of alles goed gaat maar de versnellingsbak blijft in de tweede versnelling staan. Schakel ik door naar de 4e dan blijft de versnellingsbak nog steeds in de 2e versnelling. Geen gekraak geen ellende.
Maar het ziet er naar uit dat op een of andere manier de versnelling niet meer verder komt dan de 2e. Het schakelen van de 1e naar de 4e gaat “normaal” ondanks dat ik in de tweede versnelling blijf rijden.
iemand een idee?
Olie is vernieuwd daar kan het niet aan liggen. Alles is ontlucht.
De afstelling is volgens mij perfect want als ik voor een stoplicht sta dan “kruipt” de DS zoal in het WPH is vermeld.
maar hij wil niet meer van de 2 naar de 3 of de 4.


Ik ben benieuwd wie me uit de droom kan helpen Smile

Groeten,
Joris

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 september 2019 09:34 PM
  [ # 1 ]

Je zult moeten gaan meten of er druk op de schakelcilinders van 3 en 4 komt. Als daar geen druk op komt te staan dan kan het zijn dat het schakelcommando stuk is gegaan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
forever young
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-12-2015

Gepost: 07 september 2019 11:23 PM
  [ # 2 ]

Waterman,

Bedankt voor de reactie. Maar hoe kan ik dat op eenvoudige manier meten?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 08 september 2019 12:14 PM
  [ # 3 ]

Zou ook kunnen dat de vork voor de 3e en 4e versnelling niet meer geborgd is op de as.
Boutje 16 ............

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
forever young
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-12-2015

Gepost: 08 september 2019 02:41 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reactie maar de bak is in zijn geheel uit elkaar geweest dus deze oplossing sluit ik uit.
Maar fijn dat je mee denkt.Smile

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 08 september 2019 03:55 PM
  [ # 5 ]

Ik lees dat je de bak geheel uit elkaar is geweest. Zijn de rubbers ook vervangen? Mogelijk dat je die moet controleren, er bestaan iig twee maten maar ook de rubberkwaliteit kan mogelijk een rol spelen (zwel).

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 08 september 2019 05:02 PM
  [ # 6 ]
citroen23 schreef:

Zou ook kunnen dat de vork voor de 3e en 4e versnelling niet meer geborgd is op de as.
Boutje 16 ............

Bak blijft in tweede versnelling. Dan ligt het probleem mogelijk eerder in het commando (“hydraulische brein”) dan in mechanische delen.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 september 2019 09:45 AM
  [ # 7 ]

Ik denk dat je gelijk hebt. Hij moet eerst uit de 2 om de 3 of 4 in te kunnen schakelen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
forever young
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-12-2015

Gepost: 09 september 2019 02:49 PM
  [ # 8 ]

Volgens mij kan het niet aan het commando liggen omdat ik mijn oude bak heb uitgebouwd en deze, voordat ik ging sleutelen, perfect schakelde.
Ik moet het toch ergens anders in gaan zoeken…...en daar heb ik jullie hulp wel bij nodig…..

Welke testjes kan ik doen om zo onderdelen puntsgewijs uit te sluiten?

Joris

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 september 2019 03:06 PM
  [ # 9 ]

Als je de leidingen die naar de schakelcilinders een paar slagen los draait en het commando bediend dan zou er vloeistof uit die leiding moeten komen. Als dat gebeurd dan weet je dat het commando druk zet op de cilinder en kun je een commandostoring min of meer uitsluiten. Het mooiste is om met een drukmeter te meten hoeveel druk het commando geeft. Wellicht zit er ergens gewoon een leidingrubber niet helemaal goed bv.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
forever young
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-12-2015

Gepost: 09 september 2019 07:13 PM
  [ # 10 ]

Net even de schakelcilinders gecontroleerd. Er komt LHM uit.
Bij een handgeschakelde bak zitten er kogeltjes in de schakelstangen, is dit ook bij een halfautomaat?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 september 2019 01:45 PM
  [ # 11 ]

ja. een halfautomaat bak is gelijk aan de handbak intern.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook