1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Roestbehandeling CX door fabriek
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 07 september 2019 10:14 PM

Hoi,

Ik ben misschien eraan het denken om over een tijdje een gti serie 1 aan te schaffen.
Turbo serie 1 kan ook maar die vind ik wat minder mooi.
Uiteraard ga ik een goede harde zoeken, maar hij moet ook een keer een zomerbuitje aankunnen. Liefst houd ik de auto onbehandeld om ‘opsluiten’ of ‘verbergen’ van roest te voorkomen.

gereration cx staat dat de laatste series 1 het best zijn qua roest en op wiki fr staat dat vanaf 1981 ‘Kataphorese’ werd toegepast (whatever that may be). Weten jullie wat die behandeling inhoudt (is dit hetzelfde als verzinken?) en of die roestbehandeling sinds 1981 nog verder is doorontwikkeld of dat het daarbij is gebleven tot 1991?

groet en dank,

Xander

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 september 2019 10:30 PM
  [ # 1 ]

Oude Citroens zijn roestgevoelig.
Dat kataphorese is absoluut niet hetzelfde als verzinken.
Het zorgt voor een betere dekking van de laklaag op moeilijk bereikbare plaatsen, maar de staalkwaliteit was nog steeds beroerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/KTL
Als je je auto wilt beschermen moet je juist wel een antiroestbehandeling (laten) doen.
Mike Sanders fett (zelf dioen) of Dinitrol (professioneel)
Een goed antiroestmiddel verdringt het vocht en kruipt in alle kiertjes.
Mijn indruk is dat de auto’s van eind 80 en begin 90 wel beter waren dan de jaren daarvoor.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 september 2019 10:36 PM
  [ # 2 ]

De roestbescherming die er vanuit de fabriek werd aangebracht laat zich, naar mijn idee, het beste omschrijven als een leuke poging iets te doen aan klachten van klanten. Een lachertje. Idee een 10, uitvoering een 3 zeg maar. In het zuiden van Frankrijk prima, hier in NL zagen wij in de garage vooral roest, roest en ehhhh roest. Auto’s van 8/9 jaar oud die kuisverrot waren, auto’s van 5 jaar oud met aangetaste leidingen, deurkanten en schuifdaken.

Mijn advies: goed behandelen met een modern middel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 07 september 2019 10:43 PM
  [ # 3 ]

aha thanks, Mooie omschrijving ook van Waterman Neutral
Is dat ook echt wel nodig tegen een zomerbuitje?

ik ben namelijk van de auto alleen met mooi weer te rijden als pure hobby-auto.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 september 2019 11:58 PM
  [ # 4 ]

Dat hangt er vanaf hoe lang je em (goed) wilt houden.
In een onverwarmde garage roest het blik ook, ook al is het weinig.

Antiroest heeft ook wat nadelen, het is vies, ruikt in sommige uitvoeringen chemisch.
Met warm weer loopt er de eerste jaren troep uit de deuren etc.

Een complete Dinitrolbehandeling kost ruim €1000,-  ook iets om rekening mee te houden.
Als je de behandeling zelf doet is dat uiteraard voordeliger, maar een professioneel bedrijf spuit de auto eerst schoon, laat hem drogen en heeft een heel schema met de kwetsbare punten.
En allerlei spuitmonden om die te bereiken.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 september 2019 09:54 AM
  [ # 5 ]

En als je wilt weten waar een cx kan roesten…..
Kun je in mijn topic wel vinden.
Succes met zoeken.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 08 september 2019 10:00 AM
  [ # 6 ]

Ik ben benieuwd wat er precies gedaan wordt bij een behandeling van 1000,-. Kennis van de constructie van een cx is cruciaal. En een cx zit vreemd, slordig, in elkaar. Waar plaatwerkdelen samenkomen zitten rustig 3 delen op elkaar gepuntlast met grote kieren ertussen. Ook zijn er volop verborgen holle ruimten. Dit is vragen om ellende. Een cx van 30-40 jaar is altijd aangetast en die plekken moeten doordrenkt worden. Toevallig afgelopen weken de voorbumper eraf gehad ( serie 2) en de kunststof platen onder de auto die aansluiten aan de bumper en de blikken ronde deksels bij de wielkasten. En dan kom je een mengsel tegen van roestresten, modder en water. En dus aangetast blik. Zie je zonder demontage niets van. Viel bij mij nog mee maar het roept bij mij de vraag op of hier de ml behandeling zin heeft. Je moet echt carosseriedelen demonteren en een hoge drukreiniger lijkt mij ook weinig zinvol. De troep moet worden verwijderd maar natuurlijk ook weer kurkdroog zijn voor er behandeld kan worden. Bij zo’n nadere inspectie leer je ook dat 80% van het behandelde plaatwerk (hetgeen wat in het zicht zit) jou weliswaar het gevoel geeft van een grondige behandeling maar dit delen zijn die never nooit zullen doorroesten. Lastig dus. Mijn oplossing: niet meer laten behandelen en er alleen mee rijden bij droog weer en droog stallen. Gaat al 20jaar goed.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 08 september 2019 11:43 AM
  [ # 7 ]

Dank voor de antwoorden!

Hierzo lees ik ook dat zonder behandeling, alleen met droog weer rijden en een onverwarmde stalling met een droge betonnen vloer ook wel goed moet gaan. Zeker als je hem ook altijd droog weg zet. Ik heb sterk de voorkeur om een auto die nog hard is onbehandeld te laten. Eens dat je dan wel een goede stalling moet kiezen, bijvoorbeeld zoiets.

De manier waarop het plaatwerk van de CX is gemaakt met al die vouwen erin (onderkant deur en achterklep) is inderdaad niet zo handig al denk ik dat de materiaalkwaliteit van het staal van CX-en lang niet zo slecht is als bij sommige Alfa’s waarvan bekend is dat het plaatwerk in bepaalde periodes (Alfa Sud begin jaren 80) buiten aan zee onbehandeld heeft liggen roesten en vervolgens alsnog in auto’s wordt verwerkt. Die auto’s lossen gewoon letterlijk op voor je ogen. Daar is geen roestbehandeling tegen opgewassen.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 08 september 2019 12:01 PM
  [ # 8 ]

Belangrijkste dat ik een roestbehandeling liever achterwege laat is dat je moeilijk bereikbare plekken (binnenkant balken en deuren) eigenlijk niet echt goed schoon kan krijgen en het vuil en het vocht na een behandeling in feite wordt opgesloten. Gaat niet helemaal op voor dit filmpje want wat je hier ziet is wel goed bereikbaar.

wat verstandig is hang ook af van het gebruik denk ik. Voor Citrofielen die vaak met nat weer rijden of in de winter doorrijden zal behandelen wel beter zijn.

 

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 08 september 2019 12:04 PM
  [ # 9 ]
Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 08 september 2019 12:05 PM
  [ # 10 ]

Tja Afsa Sud’s. Geweldige auto’s. Werden helaas gemaakt in Sicilie als werkgelegenheids project. Het verhaal gaat dat de kale carosserieen gewoon buiten lagen…

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4711
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 08 september 2019 12:24 PM
  [ # 11 ]
guznax schreef:

hier lees ik ook dat zonder behandeling, alleen met droog weer rijden en een onverwarmde stalling met een droge betonnen vloer ook wel goed moet gaan. Zeker als je hem ook altijd droog weg zet. Ik heb sterk de voorkeur om een auto die nog hard is onbehandeld te laten.

Hoe realistisch is dat nou? Alleen met droog weer rijden:  dat betekent dat je dus nooit verder dan een straal van 20 km rond je huis gaat. Je gaat er in ieder geval geen echt lange ritten mee rijden. En hoe ga je nou valideren dat een auto echt hard is? Juist een CX heeft veel plekken die slecht te inspecteren zijn. Ieder z’n eigen keuze, maar in een land wat bekend staat om z’n regenachtige dagen, zou ik niet zomaar een auto bewust niet behandelen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 08 september 2019 12:27 PM
  [ # 12 ]

Een origineel NL auto gaat dat dan sowieso niet worden want die is zonder behandeling dan allang weg gerot Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 08 september 2019 12:40 PM
  [ # 13 ]

Hierbij een filmpje van de fabricage met tussen 7.00 min en 9.00 min de roestbehandeling en laklagen.
Leuk om te zien. Lijkt in periode 1980-1985 te zijn gemaakt aan dashboard en zwarte spiegels te zien.

 

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 september 2019 12:48 PM
  [ # 14 ]

Kataphorese is het KTL lakken dat je kunt laten doen als je je wagen bvb. chemisch hebt laten ontlakken-ontroesten.
Is eigenlijk gewoon een dompelbad waar er stroom door de auto vloeit om de lak aan te trekken.
Heel leuk bij een restauratie maar vergeet hem achteraf niet te behandelen.

Minstens zo belangrijk is om je wagen zo nu en dan eens goed af te spoelen met de tuinslang dat modder zich niet ophoopt en de koets kan drogen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 08 september 2019 12:58 PM
  [ # 15 ]

zoals Waterman schreef; die bescherming stelt dus bizar weinig voor.
Meer dan een goede beschermlaag is het niet.

@ Menno; inderdaad een origineel NL auto valt sowieso af
@ Nielsje; helemaal eens. ik vind het ook best lastig om hier een goede keuze te maken. btw is die scarabee bruine neus jouw CX? bizar mooie kleur (sorry off topic Wink )

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook