Koelvloeistof temperatuursensor c4gp
Frank1961
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-05-2018

Gepost: 10 september 2019 06:15 PM

Wie kan mij vertellen, liefst met foto’s waar de koelvloeistof temperatuur sensor van een C4GP 2012 1.6 benzineuitvoering zit.
Mijn ventilator slaat nl aan als ik de motor start en gaat pas uit na 5 minuten als ik de motor heb uitgezet. Wil kijken of hier het probleem zit.

Profiel  
 
Frank1961
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-05-2018

Gepost: 13 september 2019 10:46 AM
  [ # 1 ]

Niemand?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2019 11:14 AM
  [ # 2 ]

Is dit een EP6, dus een 1.6 VTi?
Of een 1.6 THP?

Zo ja, dan zit de opnemer in het thermostaathuis.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Frank1961
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-05-2018

Gepost: 13 september 2019 11:31 AM
  [ # 3 ]

Het is een thp motor. Ga ik maar even het thermostaathuis opzoeken. Dank je.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 september 2019 01:50 PM
  [ # 4 ]

Die zit bij een EP/prince op het thermostaathuis.
Maar: Als die sensor stuk is of niet goed werkt dan loopt je motor ook niet goed, want die sensor wordt ook gebruikt door het motormanagement om het mengsel te regelen.
Als je “fan” te veel loopt kan dat ook als oorzaak een probleem met het mengsel hebben: De ventilatoren worden dan gebruikt om de katalysator te koelen. Dat kan bijvoorbeeld la komen door verouderde bougies, slecht werkende/kapotte bobines etc.
Om dat te diagnosticeren moet je er een “lezer” aanhangers, bij voorkeur een Lexia/Diagbox, maar met de meeste E-OBD lezers kun je ook de motor temperatuur uitlezen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Frank1961
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-05-2018

Gepost: 13 september 2019 01:58 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor het meedenken. Hij slaat al gelijk aan na het starten. Dus ook met koude motor en blijft plm 3 minuten nadraaien bij het uitzetten. Ik ga eerst de stuurunit van de ventilatoren vervangen en dan de temperatuursensor. Dan kom ik al een eind in de richting denk ik.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 september 2019 02:42 PM
  [ # 6 ]

Net zo lang onderdelen wisselen tot je de goeie hebt is een dure hobby. Je kunt de auto natuurlijk ook even uitlezen, dan kun je de waarde die de tempsensor geeft gewoon zien en weet je het zeker

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
henry the bulldog
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Gepost: 13 september 2019 05:40 PM
  [ # 7 ]

Als de ventilator meteen aan gaat zou dat dan ook geen storing kunnen zijn in het airco-circuit?

C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN.  217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km

Profiel  
 
Frank1961
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-05-2018

Gepost: 13 september 2019 05:45 PM
  [ # 8 ]

Storing in de airco is ook mogelijk. Ik ga straks eens even de OBD stekker inpluggen. Kijken of er een storingsmeling is. Ik heb universele software. Weet niet of hier alle storingen zichtbaar worden. En anders maar weer leeglopen bij de dealer om met de lexia uit te lezen.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 14 september 2019 02:18 PM
  [ # 9 ]

Hangt van je diagnose tester af. Meestal zijn deze (goedkope OBD 2 testers) niet geschikt hiervoor, alleen voor emissie gerelateerde zaken. Dus ga naar een citroen garage/specialist of een clublid met lexia/diagbox om de auto te laten uitlezen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook