C6 voorzijde komt niet omhoog
Arnout-Jan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-10-2013

Gepost: 12 september 2019 06:53 PM

Hallo,

mijn C6 (3.0 V6 benzine, 2008, slechts 35,000 km gelopen) heeft zomaar ineens een probleem. De voorzijde van de auto is helemaal naar beneden (rust op de veeraanslagen) en komt niet omhoog wat ik ook probeer. De achterzijde is wel op juiste hoogte en gaat ook naar boven en naar beneden als ik de rijhoogte aanpas.
Geen foutmeldingen op het display ...

De auto inmiddels naar de werkplaats laten transporteren en daar zegt men dat de stugheids regulator aan de voorzijde waarschijnlijk defect is.
Heeft iemand anders een vergelijkbaar probleem bij de hand gehad?

Alle advies welkom.

Hartelijke groeten
Arnout-Jan Everts

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 september 2019 11:52 PM
  [ # 1 ]

De “hoogteregelaars” van een C6 ( en een C5 ) zitten in het “bloc hydraulique” d.w.z. in de unit bij de pomp onder het LDS vat. Die hoogteregelaars zijn elektrisch bediende kleppen, 1 voor de vooras en 1 voor de achteras, die LDS naar of van de “as” laten lopen. De opnemers zitten voor en achter aan de torsiestangen, maar die zijn alleen maar elektrisch, geven een signaal naar de veringcomputer.
Met de stugheidregelaars bedoelen ze waarschijnlijk de beide blokken voor en achter in het midden van de as met de extra bol ( bollen achter) die bijgeschakeld worden om de vering soepeler of stakker te maken. Bij een C6 V6 ( alle C6’en behalve de 2.2 HDI) heb je dan ook nog de AMVAR elementen op elke veerpoot.

Het lijkt mij stug dat de besturing van de extra bollen ervoor zorgt dat een as niet meer omhoog komt, is je garage goed thuis in de C6 ? Met de Lexia kun je dacht ik al die kleppen afzonderlijk testen. Ik denk dat je voorste hoogteregelklep vast zit, defect is of geen signaal krijg. Aan een Lexia hangen bij iemand die de C6 goed kent lijkt me aangewezen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arnout-Jan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-10-2013

Gepost: 25 oktober 2019 05:37 PM
  [ # 2 ]

Hallo forumleden, hierbij een update over de perikelen van mijn C6. Het goede nieuws is, het is eindelijk opgelost !

Het bleek uiteindelijk dat er ergens in het circuitboard van de LDS pomp (zichtbaar op onderstaande foto, de zwarte box aan voorzijde pomp waar de aansluitingen op zitten) iets los zat. Waardoor de pomp alleen maar werkte als je op de aansluiting of het circuit board zelf drukte.
Pomp uit elkaar gehaald maar helaas bleek de losse aansluiting op een plek van de printplaat te zitten waar je niet bij kunt komen.

Nieuwe pomp is in Maleisie niet beschikbaar. Maar wel een gebruikte pomp uit een C5-III gevonden.
Die pomp is door het Technical Centre van Citroen Maleisie in z’n geheel (inclusief ECU) in mijn C6 geplaatst. Vervolgens hebben ze de C6 software in de ECU geladen en het hydractief systeem opnieuw gecalibreerd. Werkt feilloos !!
En passant hebben ze ook de stuurinrichting met subframe en al onder de auto vandaan gehaald en naar een reparatie centre gestuurd waar ze de pakkingsringen vervangen hebben, dit alles vanwege een geconstateerde (geringe) lekkage aan de rechterzijde langs de spoorstang. Zaakje er weer onder, uitgelijnd en ook dit werkt weer als nieuw.

Al met al is dus na 2 maanden mijn beauty C6 (een van de zeer weinigen in Maleisie) weer op de weg. Hoera!!

Gezien de moeizame / on- beschikbaarheid van nieuwe LDS pompen voor de C6 via Citroen, is deze truc met het overplaatsen van een C5-III pomp en het her-programmeren van de ECU wellicht een optie voor andere C6-en met een pomp probleem.

Hartelijke groeten vanuit Kuala Lumpur
Arnout-Jan Everts

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook