kachelventilator uitbouwen
david.kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 26-02-2011

Gepost: 18 september 2019 09:10 AM

Hallo,

Ik heb een C3 1.6 HDI uit 2014 met climate control. De kachelventilator blaast niet meer, de display werkt wel.De citroen dealer wil er een nieuwe ventilator inzetten voor 520 euro. Dit vindt ik een beetje veel omat ik ook niet zeker weet of het de ventilator zelf is of een weerstand of een zekering. Bovendien kan je voor 70 euro een nieuwe ventilator kopen i.p.v. 340.
Mijn vraag is hoe bereik ik de ventilator? Handschoenenkastje uitbouwen of via het filter onder de motorkap.
Als iemand mij de weg zou kunnen wijzen, graag,

Alvast dank,
David

Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 september 2019 12:35 PM
  [ # 1 ]

Is het zeker dat de ventilator zelf defect is?

Heel vaak is het de regelmodule die het af laat weten.

Die is redelijk simpel te bereiken, zit bij de linkervoet van de passagier.

Na demontage van het handschoenvak kan je er knap bij.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
david.kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 26-02-2011

Gepost: 18 september 2019 12:49 PM
  [ # 2 ]

Dank René ik ga daar kijken.
Ik dacht begrepen te hebben dat een kapotte regeleenheid als gevolg had:alleen blazen op max.

Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 september 2019 12:59 PM
  [ # 3 ]

Niet alleen, zie ook https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205963/#1265810

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
david.kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 26-02-2011

Gepost: 19 september 2019 01:35 PM
  [ # 4 ]

Hallo René,

Ik heb een revue technique gevonden waarin uitbouwen motor beschreven staat.
Ik denk dat jij een C3 type 1 hebt, ik heb een type 2. hierbij kan je de kachelunit via de bestuurderskant bereiken door wat schotjes weg te halen en de stuurstang los te koppelen.
groet, David

Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 september 2019 01:37 PM
  [ # 5 ]

Klopt, mijn Pluriel is van 2003.

Ik zou sowieso beginnen met de controle van de module.
Minder werk en, indien stuk, ook minder kosten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
david.kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 26-02-2011

Gepost: 30 september 2019 05:10 PM
  [ # 6 ]

Hallo René,

Hartelijk bedankt voor je advies. Ik heb een nieuwe regelunit op internet besteld en vandaag gemonteerd.
Hij blaast weer! Het kost een paar uurtjes werk, maar ik ben nu 55 € kwijt i.p.v. de 530 € die de dealer vroeg.

groet, David

Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook