Picasso C3 onregelmatigheid motor, ventilator op hol, motorstoring
Rene2019
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-2019

Gepost: 23 september 2019 08:23 AM

Het begon een jaar geleden met een onregelmatigheid van de motor (rijden ging gewoon), de ventilator bleef regelmatig als een idioot te draaien (meer dan 15min).
Erna is er een steeds terugkerende motor storing bij gekomen.
In de garage zijn bougies vervangen, later Bobine vervangen (2x), tenslotte is het motorblok controle en een schoonmaak gedaan.
Uiteindelijk is een omleiding gedaan, ik heb nu continu melding motorstoring, maar geen enkel probleem motor.

Diagnose: cilinderkop met distributieriem en toebehoren vervangen (kosten 3.000 Euro excaim) en kijken of het dan weg is, dus zonder garantie dat het dan is opgelost.
Opmerking van verkoper “het kan door de mindere kwaliteit van de brandstof zijn (Makro=Gulf)”.

Ik vraag me van alles af
-heeft iemand ervaring met dit symptoom en de werkelijke oorzaak?
-waarom zou dit een hardware probleem zijn, er is geen onregelmatigheid nu de omleiding is gemaakt
-hoe kom ik van deze storing af zodat ik de auto kan verkopen
what

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 23 september 2019 09:11 AM
  [ # 1 ]

Hallo en welkom op het forum René.

welk type motor is het? en is die al eens uitgelezen (met lexia/diagbox) welke storing de wagen aangeeft (storingscode/omschrijving) en hoe is het onderhoud uitgevoerd?

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Rene2019
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-2019

Gepost: 24 september 2019 07:08 AM
  [ # 2 ]

Hoi,
Hopelijk heb ik hieronder de info die je vraagt.

welk type motor is het?
-VTi 95, variant SH 8FP0, 1397 cm3

en is die al eens uitgelezen (met lexia/diagbox) welke storing de wagen aangeeft (storingscode/omschrijving)
-deze is meerdere keren uitgelezen, eerste oorzaak van de storing kon zijn bougies, toen het dat niet was en dezelfde melding kwam terug was het een bobine (en nog een keer), en tenslotte “waarschijnlijk een cilinder”

en hoe is het onderhoud uitgevoerd?
-altijd bij de dealer/garage waar ik ‘m heb gekocht toen ie nog net geen 2 jaar oud was

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 september 2019 07:42 AM
  [ # 3 ]

Wat voor een “omleiding” hebben ze gedaan ?

Als je motor onregelmatig liep gaat hij in de “niet terug gekoppelde mode”: De uitlaatgassen worden vuiler en dat moet de katalysator oplossen, die daarom heet wordt. Daarom laat de motor computer dan de ventilator op volle kracht draaien als je langzaam of niet rijdt.

Als ik het goed heb hebben ze een storing emissie gezien, eerst gedacht dat het de bougies waren, toen de bobine en nu de cilinder ? Die storing verteld je alleen dat de verbranding niet goed is , maar de oorzaak geeft hij niet aan. Je kunt wel eens vragen naar het nummer van de storing.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 september 2019 08:40 AM
  [ # 4 ]

Km-stand?

Ga anders eens langs bij deze EP/THP-specialist https://www.willembakker.nl/THP-motor.html

Je hebt er een EP4 in liggen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene2019
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-2019

Gepost: 01 december 2019 10:51 AM
  [ # 5 ]

pff, dat duurde nogal, maar nu heb ik de details van de garage ontvangen.

De storing: foutgeheugen uitgelezen: P1336 & P1339 aanwezig. Wederom overslaande ontsteking cilinder3.
De omleiding: stekker uitlaatnokkenasverstelling losgenomen. indien klachten niet terugkomen dan cilinderkop vervangen.
In de papieren wordt er elders geschreven “stekker elektroklep losgenomen”, ik neem aan dat dat hetzelfde is….

Status vandaag de dag:
-stekker nog steeds los
-bij starten storing op display
-motor draait prima, klacht is geen enkele keer terug gekomen
-diagnose: 75% kans cilinderkop, 25% kans op probleem motorblok
-advies monteur: indien de klant een nieuwe auto als optie overweegt, zou ik dit zeker aanraden!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 december 2019 11:09 AM
  [ # 6 ]

Als dat helpt???  Dan doe je het er maar mee.
Een electro ventiel voor die nokkenasversteller kost minder dan 100 euro en kun je vervangen in 15 minuten.
Een complete set ketting met nokkeasversteller is al te koop voor 300 en monteren is 4 uur werk of zo.
Als de “kop” een probleem heeft dan zit dat bijna altijd in de INLAAT verstelling, daarop zit de “Variable kleplichthoogteverstelling”. Dat klopt dus niet met het uitschakelen van de uitlaatkant ( de voorkant).
Ik begrijp het dus niet echt maar dat kan best aan mij liggen.
Als je garage geen echte DIAGBOX heeft kun je geen fatsoenlijke diagnose doen, een “universele” lezer komt daar echt niet “diep” genoeg in, en de is motor veel te modern ( en complex) voor een goede diagnose zonder het geschikte apparaat, helaas.
Weet je zeker dat er nieuwe bougies ingezet zijn, en van het EXACT goede type, ( Citroen monteert Bosch ZQR8S1302)  deze motoren zijn erg gevoelig voor de juiste bougies, als je er 1 warmtegraad naast zit krijg je de meeste vreemde foutmeldingen zoals de misfire met de P1336 en P1339…. ( Helaas, been there done that…)

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 december 2019 11:44 AM
  [ # 7 ]

Hallo rené,
Als je aangeeft in welke buurt je woont is er misschien een forumlid in de buurt die diagbox op de laptop heeft.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 december 2019 12:26 PM
  [ # 8 ]

In dit verhaal https://www.citroen-forum.nl/?URL=https://automotiveacademy.nl/blijf-in-vorm/blogs/techniek/peugeot-308-vti-houdt-in-door-slijtage-kleplichthoogte-systeem/ staat de reden waarom de steker van een nokkenaspositiesensor is losgenomen.
Daarmee komt het blok in noodloop en wordt het variabele kleplichthoogtesysteem uitgeschakeld.
Het maakt dus niet uit welke van de 2 is losgetrokken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 december 2019 02:55 PM
  [ # 9 ]

Dat verhaal klopt wel, maar is een “verkorte versie”, en de uitleg is minimalistisch.

Wat gebeurt er als je slijtage krijgt op de Valvetronic ( de kleplichthoogteverstelling): Onregelmatig lopen bij stationair toerental, want dan zijn de verschillen het grootst tussen de kleplichthoogtes van de cilinders en dus de hoeveelheid lucht en als consequentie de hoeveelheid brandstof per cilinder die nodig is. Omdat er geen methode is voor de ECU om de hoeveelheid lucht per cilinder te kennen krijg je een heel ongelijke verbranding per cilinder, dat wordt uiteindelijk wel gezien door de bobines, leidt uiteindelijk tot een uitschakeling van 1 cilinder.
Als een cilinder uitgeschakeld wordt in de Noodloop dan merkt je echt HEEL goed dat je motor dan op 3 cilinders loopt, vooral stationair.
Typisch voor dit verschijnsel is dat zo gauw je meer gas geeft het lijkt of er weinig aan de hand is, want dan is het relatieve verschil tussen de cilinders minder groot. ( Voordat de noodloop ingaat!).

Maar: Als je motor in de noodloop gaat omdat er een bougie of ander verbrandings probleem is gaat hij in de “ongeregelde mode” d.w.z. hij blijft wel op 4 cilinders lopen maar slaat de terugkoppeling van de lambda sonde over. Dan wordt de valvetronic ook uitgeschakeld. Dat zie je o.a. doordat het brandstofverbruik niet meer gemeten wordt. ( In detaill: Je hebt geen “fuel-trim” meer). Je rijdt met een relatief rijk mengsel met bijkomend hoger verbruik , dat ontsteekt wel makkelijker. Dat rijk mengsel zorgt ervoor dat de katalysator harder moet werken vandaar dat om de kat te beschermen de koelventilator die voor de motor zit op maximaal vermogen wordt geschakeld als je de motor uitzet, om de katalysator “na te koelen”.

Als je dit wilt diagnosticeren wat er precies aan de hand is is het te simpel om de valvetronic uit te zetten en te denken dat je het probleem gevonden hebt. Je mag PSA best verwijten dat de diagnose niet eenvoudig is of dat de foutmeldingen niet logisch zijn ( ik weet niet of dat beter kan met de beschikbare gegevens van de motor) en dat je feitelijk een dagbox nodig hebt om wat te constateren.

Ja het klopt dat je beter de hele kop kunt vervangen want als je onderdelen van de valvetronic vervangt ben je vaak even duur uit en dan weet je nog niet zeker dat het weer goed werkt, als je lagers in het blok uitgelopen zijn bijvoorbeeld. .
Wat mij triggert bij de diagnose: 75% kop, 25% blok en distributie riem vervangen. Een EP4 heeft een distributie ketting en ik zie de relatie niet met een blok probleem: een compressie test geeft daar nogal wat uitsluitsel over. Een compressietest is niet makkelijk bij een valvetronic: je wilt die eigenlijk doen bij geheel geopende gasklep en de resultaten vergelijken met minimale klep opening ( dwz) en je bent een speciale adapter nodig omdat de bougiegaten zo diep zitten.
Ik zie ook de link niet met de vermeldde de brandstof kwaliteit, wel als het om veruiling van de bougies gaat, maar de invloed op de valvetronic zie ik zo even niet.  Er is wel een duidelijk link met de olie-kwaliteit: De valvetronic heeft hoge smeringseisen, dus minstens 5w30 syntheet naar PSA norm, anders heb je te veel slijtage bij elke koude start… Dat men vanwege het olieverbruik een dikkere olie gebruikt betaal je achteraf met valvetronic problemen. 

IMHO kun je beter iets meer diagnose doen voordat je over een uitgave van 3000 euro of meer beslist. Vandaar de vragen om de TS verder te helpen. Hij geeft wel aan dat de bougies vervangen zijn en 2 bobines vandaar mijn vraag naar welke bougies en mijn ondersteuning van het advies voor een diagnose met dagbox.

 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rene2019
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-2019

Gepost: 11 december 2019 11:57 AM
  [ # 10 ]

mbt: misschien een forumlid in de buurt die diagbox op de laptop heeft
Ik woon in eindhoven

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook