Citroën C2 VTS 1.6 16v Ervaringen en meningen?
Giodam
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 25-09-2019

Gepost: 26 september 2019 04:34 PM

Goedemiddag heren en dames,

Ik heb recent mijn rijbewijs gehaald en wil een sportief autootje.
Tijdens het actief zoeken, vind ik een C2 VTS 1.6 een leuk en rap wagentje. Om eerlijk te zijn heb ik dit wagentje in de VTS uitvoering nog nooit gezien. Maar ik wil er graag 1.

Raden jullie mij dit af?
Hebben jullie ervaringen met dit wagentje?
Hebben jullie eventuele meningen?

Waarschijnlijk meer mensen die dit gevraagd hebben, dit heb ik ook gezien maar dit is allemaal van jaren geleden. Dit is mijn vraag nu in 2019.

Groet,
Gio

Profiel  
 
Gepost: 26 september 2019 09:24 PM
  [ # 1 ]

Als eerste welkom, Gio

Ik heb ervaring met de C2 en met de 1.6 16v, alleen niet gecombineerd in 1 auto. Wink

De C2 is naar mijn idee een leuk gelijnd model en technisch grotendeels gelijk aan de C3, alleen iets korter.

Achterin is er niet heel veel ruimte, maar voorin daarentegen ruim voldoende.

Een C2 biedt ook genoeg comfort voor een rit van 1000 km op een dag, al meerdere keren gedaan.

Een 1.6 16v, de TU5JP4, is een betrouwbaar blok, zonder specifieke problemen.

In een C2 VTS ligt een speciale versie, de TU5JP4S met 125 pk, de normale versie heeft 110 pk.

De 1.6 VTS is nooit uitgevoerd met de Sensodrive-bak, deze wil nog wel eens problemen geven.

Deze versie is leverbaar geweest van september 2004 tot september 2008, dus modeljaar 2005 t/m modeljaar 2008.

Het is wel een bommetje, 125 pk op goed 1000 kg massa.

Uiteraard afhankelijk van de km-stand en de staat van onderhoud kan je hier een leuke beginnersauto aan hebben.

Maar pas op voor de flitsers. Smile

Profiel  
 
Higgy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 september 2019 07:59 PM
  [ # 2 ]

Ik rij een ‘gewone’ C2 en die is allesbehalve snel maar wat een leuke auto is het zeg!

Citroën C2 Ligne Ambiance 2004

Profiel  
 
Giodam
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 25-09-2019

Gepost: 30 september 2019 10:42 AM
  [ # 3 ]

Dank voor beide reacties,

Ik ben toch een beetje verder gaan kijken en een Fiat Grande punto 1.4 T Jet lijkt mij ook wat.

Ik heb wel een beetje het idee dat dit forum over C2tjes een beetje doodgegaan is Razz

Groet,

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1080
Geregistreerd: 30-04-2006

- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 30 september 2019 10:51 AM
  [ # 4 ]

Ik heb de ervaring dat het erg betrouwbare wagentjes zijn, inderdaad een beetje krap achterin maar om alleen in te rijden is het perfect!

Huidig assortiment: 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004,C3 1.6 e-HDI 2012

Profiel  
 
Gepost: 30 september 2019 04:59 PM
  [ # 5 ]
Giodam schreef:

Ik heb wel een beetje het idee dat dit forum over C2tjes een beetje doodgegaan is.

Ten eerste kom je niet op elke hoek van de straat een C2 tegen, ten tweede is niet elke C2-eigenaar actief op dit forum. Wink

Profiel  
 
Gepost: 30 september 2019 05:46 PM
  [ # 6 ]

Daarnaast stel je vragen over een vrij specifiek model, waarvan er slechts een handjevol of iets meer in NL zijn.
Ik zie elke C2, maar heb slechts 1 VTS “irl” gezien.

Profiel  
 
FastFred
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1843
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 30 september 2019 07:15 PM
  [ # 7 ]

En zie maar eens een C2 VTS te vinden met de 125pk motor, er zijn er een boel die de reguliere 110 pk hebben

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3176
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 30 september 2019 08:09 PM
  [ # 8 ]

Wij hebben thuis een 1400 VTR staan, geen racer..
Het gaat wel leuk de hoek op en is op de snelweg nog redelijk comfortabel.
Wel lawaaiig op tempo en van binnen is het een hoop hard plastic en weinig bijzonders.

De 1.6 16V VTR wil je niet want die heeft een Sensodrive. De 1.6 16V VTS heeft de hierboven besproken 125PK versie.
Die maakt op de snelweg bij 120 ook iets van 4000 toeren, zal ook niet heel fijn zijn dat gebrom..

 

Profiel  
 
Gepost: 01 oktober 2019 07:39 AM
  [ # 9 ]
FastFred schreef:

En zie maar eens een C2 VTS te vinden met de 125pk motor, er zijn er een boel die de reguliere 110 pk hebben

Niet correct, een 1.6 VTS is altijd 125 pk, te herkennen aan het opschrift VTS op de flank met een rode S.

Een 1.6 VTR heeft altijd Sensodrive en 110 pk, het opschrift is dan met een gele R.

Je kan gewoon nog kiezen, zie https://www.gaspedaal.nl/citroen/c2/benzine?srt=pr-a&trefw=VTS

Een 1.4 is maar 75 pk.

Profiel  
 
Giodam
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 25-09-2019

Gepost: 01 oktober 2019 12:57 PM
  [ # 10 ]
René Jongejan schreef:
Giodam schreef:

Ik heb wel een beetje het idee dat dit forum over C2tjes een beetje doodgegaan is.

Ten eerste kom je niet op elke hoek van de straat een C2 tegen, ten tweede is niet elke C2-eigenaar actief op dit forum. Wink

Dat klopt daarom vind ik het ook wel leuke wagentjes, je ziet ze nooit rijden. Wel zie ik heel vaak C2 VTR rijden.. dit is een automaat en kan je niet zo hard en leuk rijden als een schakel VTS Razz

Maar hebben jullie nog eventuele suggesties voor een leuk starters wagentje? Budget maakt niet uit, bouwjaar wel, het liefst tot 2010.

Groet,

Profiel  
 
Gepost: 01 oktober 2019 06:18 PM
  [ # 11 ]
Giodam schreef:

Wel zie ik heel vaak C2 VTR rijden.. dit is een automaat en kan je niet zo hard en leuk rijden als een schakel VTS Razz

Volledig onjuist, ik blijf het herhalen op dit forum.
Een Sensodrive-bak is GEEN automaat, ook niet eens een halfautomaat, maar een gerobotiseerde handbak.
De bak is voorzien van 2 elektrische servomotoren, 1 voor de koppeling en 1 voor de versnellingskeuze.

In de stand AUTO bepaalt de besturing de schakelmomenten, maar in de stand MANUAL bepaal je dat zelf m.b.v. de flippers achter het stuur of met de pook.
En geloof me, dat schakelt sneller dan je zelf kunt met de linkervoet en de rechterhand.

Daarnaast is de besturing in de stand AUTO auto-adaptief, m.a.w. het past zich aan aan jouw rijgedrag.
Rijd je sportief, dan trek je verder door in toeren en schakelt de bak later.
Om die reden kan je ook geen oordeel vellen over het schakelgedrag van de bak bij een proefrit, omdat de bak dan schakelt naar het rijgedrag van de vorige bestuurder.

Profiel  
 
Giodam
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 25-09-2019

Gepost: 02 oktober 2019 09:09 AM
  [ # 12 ]
René Jongejan schreef:
Giodam schreef:

Wel zie ik heel vaak C2 VTR rijden.. dit is een automaat en kan je niet zo hard en leuk rijden als een schakel VTS Razz

Volledig onjuist, ik blijf het herhalen op dit forum.
Een Sensodrive-bak is GEEN automaat, ook niet eens een halfautomaat, maar een gerobotiseerde handbak.
De bak is voorzien van 2 elektrische servomotoren, 1 voor de koppeling en 1 voor de versnellingskeuze.

In de stand AUTO bepaalt de besturing de schakelmomenten, maar in de stand MANUAL bepaal je dat zelf m.b.v. de flippers achter het stuur of met de pook.
En geloof me, dat schakelt sneller dan je zelf kunt met de linkervoet en de rechterhand.

Daarnaast is de besturing in de stand AUTO auto-adaptief, m.a.w. het past zich aan aan jouw rijgedrag.
Rijd je sportief, dan trek je verder door in toeren en schakelt de bak later.
Om die reden kan je ook geen oordeel vellen over het schakelgedrag van de bak bij een proefrit, omdat de bak dan schakelt naar het rijgedrag van de vorige bestuurder.

Ok nu snap ik dat.
Maar ik heb veel gelezen dat deze sensodrive-bak heel veel problemen geeft en niet te vertrouwen is? Is dat waar?

Profiel  
 
Gepost: 02 oktober 2019 10:11 PM
  [ # 13 ]

De bak zelf, het mechanische deel dus, mankeert eigenlijk nooit iets.
Het is de periferie van de bak die de problemen veroorzaakt.

De besturings-ECU van de bak is gevoelig voor een te lage voedingsspanning, lees een slechte accu.
In dat geval blokkeert de ECU het starten van de auto, omdat dan niet wordt vastgesteld òf en zo ja, in welke versnelling de bak eventueel staat.
De motor is namelijk alleen te starten in N met de voet op de rem.

De meeste problemen veroorzaakt de koppelingsservomotor, dit is gewoon een slijtagedeel.
En ook gevoelig voor warme omstandigheden, hangt direct achter de radiateur.
Dus bij een wat langere stilstand, bijvoorbeeld in een file of een open brug, in N zetten en niet in 1 laten staan.

En de koppeling gaat niet heel lang mee, nog geen Sensodrive gezien die 2 ton haalt met de originele set van plaat, drukgroep en -lager.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook