EW’s oliestokertje
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4767
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 26 september 2019 10:53 PM

EW aan de oliestoker?

Die altijd roept dat benzine is om op te koken en diesel voor tractoren?
Die al zolang vele forummers kunnen herinneren op G3 rondrijdt?

Die nadat zijn Walvis in elkaar zakte van ellende na ruim 4 ton per sé op zoek moest naar een gasbak?
En die dus terugkwam met een C4GP EBV6 LPGG3


Jawel!
EW rijdt weer in een oliestokertje!

Na twee XUD’s (in een Xantia (ooit uitgebreid beschreven op Xantiaclub.net) en een ZX kwam ik in een C5 op LPG terecht. Dat beviel zowel qua kosten als qua comfort erg goed. Vandaar dat het er helemaal niet naar uit zag dat EW ooit nog weer privé in een dieseltje zou gaan sturen.


Maar in de tijd dat EW nog in zijn Xantia reed besloot zijn vrouw (die hij toen nog niet kende) dat het tijd werd voor een Peugeot 206 met 1.4 HDI motor. In die tijd gebruikte zij die auto om van haar huis naar haar werk te rijden. Dat waren ritten van 80 km/dag.
Later ging zij in haar woonplaats werken en deed ze woonwerk met de fiets of de benenwagen. Omdat een stilstaande diesel niet zo’n goed idee was werd het dieseltje door haar moeder gebruikt voor haar woonwerkverkeer zodat hun andere auto gespaard werd.
Toen EW met zijn Walvis in beeld kwam ging de 206 zelfs permanent naar haar ouders: Als je mee gebruik mag maken van een C5 met hydropneumatische vering, wat moet je dan nog met een 206 op diesel? (en ja: toen de C5 een week bij de garage stond mocht ik de 206 gebruiken)


Inmiddels zijn we een paar jaar verder en zijn haar ouders praktisch met pensioen. Zij hadden de 206 niet meer nodig, dus EW’s vrouw kreeg haar 206 weer terug.


Maar ja, wat moet je met zo’n oliestokertje als je woonwerk lekker op de fiets doet?
Dan zou het autootje stil voor de deur komen te staan en alleen gebruikt worden als op een vrije dag op pad wordt gegaan en de C4GP niet beschikbaar is…


Dat zou natuulijk heel erg jammer zijn van zo’n kilometervretertje: rondjes in het dorp en boodschappen doen.

Er werd dus besloten dat de 206 op EW zijn naam moest komen en dat hij eerst dit autootje op ging rijden zolang het nog kan/mag met de regelgeving rondom oude diesels.

Sinds 1 januari jongstleden stuur ik dus een goede 40.000 km/jaar in een heel basic Peugeootje. Drie deuren, arko en verder heel erg weinig luxe.

En natuurlijk houd ik alle kosten bij in Excel.

 

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4767
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 26 september 2019 11:03 PM
  [ # 1 ]

En natuurlijk moest er wat gedaan worden aan de auto.

Alle geschiedenis is natuurlijk bekend, dus verrassingen zitten er niet echt aan.

Maar de fabrieks-radio hebben we vervangen door een Pioneer met DAB+ en vooral de mogelijkheid 2 telefoons tegelijk via Bluetooth te koppelen.

Helaas bleek al vrij snel dat er nog een klusje aan zit te komen:


Dit is de speaker in het linker portier.

En linksachter is zelfs helemaal stil.


Zodra we verhuisd zijn (en ik in een verwarmde garage kan knutselen) moeten er maar eens 4 nieuwe speakers in. En misschien dat ik dan zelfs een versterker en een subje inbouw: De Pioneer die erin zit is daar namelijk zeer geschikt voor. En met minimaal 2 uur per werkdag in het autootje is dat wel erg prettig.

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4767
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 26 september 2019 11:09 PM
  [ # 2 ]

Verder eigenlijk is er nog niet zoveel bijzonders te melden: De eerste onderhoudsbeurt leverde nieuwe banden, schijven en blokken voor op.

Voor de APK afgelopen week was een nieuwe stuurkogel nodig (niet raar na 280.000 km) en bleken wat lampjes te veel verkleurd.


Verbruik over de eerste 28.000 km bedraagt 4,52 l/100 km.

De rest van de kosten is nu nog niet zo interessant: 1 klein beurtje en een apk precies tussen twee beurten, een paar keer wasstraat en wat lampjes leidt tot EUR 0,028 aan onderhoudskosten.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4046
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 27 september 2019 12:13 AM
  [ # 3 ]

Ik heb er een in precies dezelfde kleur, maar dan met het 1.6 16 kleppen benzinemotortje, heerlijk autootje en het rijdt stukken beter dan de 107/C1/Aygo.

We kochten hem voor de freule toen we 40 jaar getrouwd waren in 2005 en hij had toen 15.400 km gelopen. De freule was er zielsgelukkig mee en noemde hem ‘Peusie’.

We zijn nu 14 jaar verder en ik heb alleen maar normaal onderhoud gehad, twee keer een D snaar, een uitlaat, nieuwe schijven en blokken en hij ziet er met zijn 17 jaar nog geweldig uit, ondanks dat hij altijd buiten staat.

De freule is 19 maanden geleden overleden, maar de 206 blijft voorlopig nog wel even, erg fijne auto wat mij betreft.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 882
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 oktober 2019 05:42 PM
  [ # 4 ]

Hallo EW,

ik schrok toch wel van je verhaal hoor, dat je een excel file nodig hebt om alle onderhoud bij te houden… Wink
Ik houdt alles nog bij in een boekje en dat is hoofdzakelijk de hoeveelheid diesel…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
MWH.C
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1700
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 02 oktober 2019 06:26 PM
  [ # 5 ]

Leuk, zo’n basic hokje. Gewoon doortokkelen en zien hoe lang het mee gaat. Waarschijnlijk langer dan dat de overheid gaat toestaan…

Wat ik mij dan weer afvraag, ‘loont’ de C4GP op LPG nu nog wel? Voor een Excelneuzelaar lijkt dat me toch van belang. Wink

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4767
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 02 oktober 2019 10:23 PM
  [ # 6 ]

Zeker.
Daar kijk ik ook wel met een schuin oog naar.

Inmiddels in driekwart jaar heeft de C4GP 11.500 km gereden. Dat betekent 15.333 km/jaar.

Dat is ca 1700 l LPG en 180 l benzine ofwel EUR 1272 aan brandstof en EUR 1428 aan MRB dus EUR 2700.

Zou ik op benzine rijden wordt dat 1400 l benzine ofwel EUR 2170 aan brandstof en 952 aan MRB dus EUR 3122.


Dat komt dus wel goed.

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4767
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 03 oktober 2019 01:05 PM
  [ # 7 ]
Diesel Rinus schreef:

Hallo EW,

ik schrok toch wel van je verhaal hoor, dat je een excel file nodig hebt om alle onderhoud bij te houden… Wink
Ik houdt alles nog bij in een boekje en dat is hoofdzakelijk de hoeveelheid diesel…


Wij kregen onze eerste auto toen we nog studeerden in 2000. Wetende dat auto’s flinke leeglopers kunnen zijn heb ik toen een Excelsheet inelkaar gedraaid om al mijn autokosten in te kunnen kloppen. Deze sheet heb ik bij elke nieuwe auto weer een beetje bijgeschaafd en waar nodig aangepast.

Gevolg is dat je op sommige momenten rationele keuzes kunt maken. Bijvoorbeeld of je bij zakelijke kilometers je privé-auto inzet of dat je een poule-auto pakt (de vergoeding moet namelijk wel dekkend zijn). Of dat je in gesprek gaat over een lease-auto. Of dat je voor je woonwerk de trein of de auto gebruikt.


Inmiddels heb ik die sheet online staan zodat ik direct tijdens het tanken de kosten in kan voeren.

En in het geval van de C4GP kun je al uit bovenstaande berekening opmaken dat de kans vrij groot is dat een defect aan de gasinstallatie nu niet meer gerepareerd gaat worden maar dat dan de gasinstallatie eruit gaat.

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4767
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 19 oktober 2019 09:19 PM
  [ # 8 ]

Een ander verwacht klusje was de uitlaat. Ik wist dat de demper er al een keer onderweg gedonderd was en het was te zien dat die weer teruggebeund was.

Garagist waarschuwde bij de eerste beurt al dat ik er verstandig aan zou doen voor een nieuwe te sparen, hoewel het zijn eer te na is om de levensduur van een uitlaat niet zo lang mogelijk te rekken.

Afgelopen week liep ik op een werk achter de auto langs en toen zag ik wat vreemds….

2019-10-19_09-09-46

Het geluid begon ook al wat donkerder te worden…


Maandag gaat de auto dus weer even naar de garage voor een verse pijp van voor naar achter.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook