Euro95 E10
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 07 oktober 2019 08:21 PM

Sinds begin deze maand hebben de onbemande tankstations hier alleen nog Euro95 E10, naast diesel. Tot nu toe heb ik me er weinig druk over gemaakt, omdat Euro95 E5 hier nog goed te krijgen was, en die enkele keer in Frankrijk tankte ik Euro98, in mijn ZX 1.4i. Vorige maand in Duitsland had ik een pomp die zowel E5 als E10 verkocht, dus daar kon ik kiezen. Omdat volgens de lijstjes op Internet de ZX niet geschikt is voor E10 heb ik dat tot nu toe vermeden, maar nu de verkrijgbaarheid van E5 hier een probleem is geworden, moet ik daar toch iets mee. Voorlopig zal ik Euro98 tanken, of half/half Euro98 en Euro95 E10. Mijn vraag is of iemand hier zich al eens echt verdiept heeft in de combinatie van de ZX benzine en E10? En dan op een manier die verder gaat dan dat het een auto van voor het jaar 2000 is.

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1118
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 07 oktober 2019 08:55 PM
  [ # 1 ]

Bij de ZX niet, wel bij mijn Xantia van ‘96 en dat gaat tot dusver prima maar ik rij er zelf ook pas net op. In het geval van de Xantia zouden alleen de allerlaatste modellen vanaf 1 januari 2000 geschikt zijn, maar ik denk niet dat ze toen daadwerkelijk aanpassingen hebben gedaan. Brandstofslangen vervangen is misschien wel een goed idee voor E10, maar na 20+ jaar is dat eigenlijk sowieso wel een goed idee. Het kan nog wel jaren duren voor het dan gaat lekken, maar je kunt dat ook voor zijn Wink

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 09 oktober 2019 01:42 PM
  [ # 2 ]

Allereerst mijn dank aan de admin voor het weer openen van dit topic. Ik wil het hier graag specifiek hebben over de combinatie van de ZX benzineuitvoering met Euro95 E10. Ik kan me voorstellen dat het voor niet alle oude(re) Citroen modellen hetzelfde is.

Zelf ben ik de eerste eigenaar van een 1.4i, geproduceerd eind 1994, op kenteken in januari 1995. Van vóór het jaar 2000, dús niet geschikt voor E10 dus.

Ik heb me tot nu toe nooit met het brandstofsysteem beziggehouden, dus ben er niet zo bekend mee. Mijn vraag is of er onderdelen zijn die ik zou moeten/kunnen vervangen om schade door E10 te voorkomen. Denk aan brandstoftank, brandstofpomp, benzinefilter, brandstofslang, injectoren. Mij dunkt dat het vooral om rubbers gaat die mogelijk niet bestand zijn tegen E10, maar welke?

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1118
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 oktober 2019 01:55 PM
  [ # 3 ]

Ik zou beginnen bij het benzinefilter en de brandstofslangen. Het vervangen van die onderdelen eigenlijk toch gewoon onderhoud. De brandstofpomp zou je ook kunnen vervangen, maar dat is geen leuk klusje als je het gereedschap er niet voor hebt en het is ook meteen een stuk prijziger. In de brandstofpompmodule zelf zit ook brandstofslang. Van die slang zou ik zelf verwachten dat dat het eerste onderdeel is dat de geest geeft binnen die module. Op zich geen ramp als die stukgaat: in plaats van benzine naar je motor te pompen, pompt je benzinepomp dan benzine rond in je tank. Meer gebeurt er niet.
Aan de injectoren heb ik ook al zitten te denken. Misschien zou je de O-ringen op de injectoren los kunnen vervangen? Heeft je ZX eigenlijk multipoint- of singlepoint injectie? Ik denk dat het beide geleverd is op de ZX.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 09 oktober 2019 02:37 PM
  [ # 4 ]

Dank voor je reactie. In eerste instantie wil ik zo veel mogelijk info verzamelen, pas daarna ga ik eventueel wat doen. Ik rij voorlopig wel even op Euro98 of half/half.

Voordeel van internet is dat je makkelijk allerlei info kunt vinden, nadeel is dat je veel copy/paste info vindt, waar je niet altijd iets aan hebt. Voor mijn denkproces vond ik dit wel interessant: https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsysteem-van-klassieke-voertuigen/

Ik denk dat onze Belgische en Franse vrienden vast wel kennis en ervaring op dit gebied hebben, omdat E10 daar al langer op de markt is dan in NL. Googelen in het Frans dus.

Eigenlijk verwacht ik dat het probleem voor de ZX nog wel eens zou kunnen meevallen, maar better safe than sorry.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook