1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
PSA en FCA samen verder?
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 oktober 2019 08:51 AM

PSA en FCA gaan samen verder? Waar rook is, is vuur.

https://media.groupe-psa.com/en/node/90058515

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 30 oktober 2019 12:31 PM
  [ # 1 ]

Nu de Opel Vivaro de Fiat Talento is geworden en de beoogde opvolger van de Fiat Scudo uiteindelijk als Opel Vivaro door het leven gaat lijkt het me vooral voor de ondernemers erg verwarrend worden als de Renault Traffic straks alleen nog als verlate MB100 opvolger te verkrijgen zal zijn Smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 oktober 2019 12:55 PM
  [ # 2 ]

Mooi! Citroen krijgt Maserati weer terug!!  Smile

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 oktober 2019 05:41 PM
  [ # 3 ]

Van de voorpagina

PSA + FCA =??

De geruchten waren er al, en vandaag werden ze in een korte mededeling van PSA bevestigd: PSA Peugeot Citroën en Fiat Chrysler Automobiles zijn in bespreking over een fusie. Wat betekent zoiets voor Citroën?

Afgelopen juni geleden ketste een fusie tussen Renault en FCA af, volgens de laatste partij omdat de Franse staat zich teveel met het proces bemoeide. De Franse overheid heeft nog altijd een aandeel van 15% in La Régie. Vandaag worden onderhandelingen tussen PSA en FCA bevestigd. Mocht dat tot een fusie leiden, dan creëert dat een automobielfabrikant met een omzet van 42,5 miljard euro en een stevige concurrent voor momenteel de grootste autofabrikant van Europa, namelijk de Volkswagen-Audi Groep.

Als reactie op het bericht schoten de aandelen FCA op de Milanese beurs 10% en die van PSA 5% omhoog, terwijl de aandelen Renault daalden. Verrassend is het bericht misschien niet: Carlos Tavares, CEO van PSA, heeft er nooit een geheim van gemaakt om een interessante fusie aan te durven gaan. Afgelopen april werd nog een poging gedaan om Jaguar-Landrover over te nemen, maar moederbedrijf Tata had geen interesse in de verkoop van die merken. Ook FCA voorman Mike Manley had, na het falen van een deal met Renault, aangegeven nog altijd interesse te hebben in een fusie met een gezonde partner.

Reuters Breaking View columnist John Foley vraagt zich af in hoeverre de besprekingen met PSA juist Renault alsnog tot een deal zouden moeten verleiden. Een fusie met Renault zou namelijk voor FCA helemaal niet onlogisch zijn, omdat de samenwerking tussen Renault en Nissan de Aziatische markt voor FCA zou kunnen openen. Foley veronderstelt dat de houding van de Franse overheid in het licht van de matige financiële prestaties van Renault nog wel eens bijgesteld zou kunnen worden, zodat een fusie daar nog altijd mogelijk zou kunnen zijn.

Volgens Citi Research is een fusie tussen PSA en FCA juist logischer. De strenge financiële politiek van het huidige PSA-management heeft in ieder geval de merken Peugeot, Citroën, Opel en Vauxhall vooralsnog gered. Een dergelijke politiek zou ook bij FCA welkom kunnen zijn om de prestaties van het bedrijf te verbeteren. Technologisch is het PSA gelukt om Opel-Vauxhall aan veel betere verbruiks- en milieuprestaties te helpen en juist dat is een momenteel kritiek punt bij FCA. Het valt, mocht het tot een fusie komen, nog wel te bezien of de EU-regels op het gebied van monopolievorming een obstakel gaan vormen.

Wat zou een fusie tussen FCA en PSA op kunnen leveren? Staat het hoofdkantoor van PFSCA straks in Amsterdam, zoals nu dat van FCA? Krijgen we straks een Citroën met een V8 Demon motor en Advanced Comfort bij wijze van verlate 22CV-opvolger? Zien we over een paar jaar weer bestelwagens rondrijden onder de noemers C32/35 en 242? Wordt de Fiat Dobló straks een ééneiige vijfling met de Opel/Vauxhall Combo, de Berlingo en de Peugeot Rifter? Brengt DS Automobiles straks een SM-opvolger mét Maserati-motor uit? De tijd zal het leren. Eerdere samenwerkingen tussen Fiat en Citroën zijn wisselend succesvol geweest, maar de reeks interessante mogelijkheden van een fusie tussen beider moederconcerns is voor autoliefhebbers best wel om van te watertanden.

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën, Fiat-Chrysler Automobiles

Bronnen:
https://www.theguardian.com/business/2019/oct/30/peugeot-owner-in-merger-talks-with-fiat-chrysler
https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2019/10/30/will-renault-react-to-fiat-chrysler-psa-merger-talks/#6277ce4c4c6b

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 30 oktober 2019 08:06 PM
  [ # 4 ]

Het is inderdaad een idee met potentie voor interessante auto’s. Echter, Volkswagen wil, denk ik, geen grote Europese concurrent: Zeer waarschijnlijk steekt Brussel er een stokje voor.
Maar stel dat het wel doorgaat?
Ik begrijp niet helemaal wat er van FIAT auto’s nog over is. Zelf zie ik van de FIAT personen auto’s eigenlijk alleen nog maar een retro 500 op de weg. Wordt PSA dan een soort BMW en FIAT de Mini…lijkt me geen levensvatbaar idee Sad
Bestelwagens dan? Een HY bestelwagen met advanced comfort en met Maserati motor? Dat klinkt goed voor iedere webwinkel-pakketdienst en het levert ook een leuk campertje op. Er is al een Italiaans kitje voor de HY-looks, nu die andere twee zaken nog toevoegen en je hebt een hit Wink
Wat ik zou doen als je het mij vraagt? Opknippen: de 500 divisie naar BMW en de ‘transport en sportieve’ divisies naar PSA.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 oktober 2019 08:32 PM
  [ # 5 ]

Ome Sergio zei het al: uiteindelijk blijven er maar vier of vijf grote autobouwers over.

De uitdaging ligt er in om een ‘duurzame’ langetermijnvisie te hebben, en geld om deze te realiseren. Elektrisch, waterstof, kernfusieaandrijving, wat dat dan ook moge zijn.

Op de korte termijn is er bij FIAT ook nog flink wat werk aan de winkel. Wat dat betreft heeft PSA het een stuk beter voor elkaar en lijkt het een prima match.

Je zou nog kunnen betogen dat Chrysler, dat toch wel wat weinig overeenkomsten met FIAT heeft, in de etalage gaat om alles te bekostigen. Maar zonder de Yanks wordt je niet de grootste.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 oktober 2019 08:38 PM
  [ # 6 ]

Was het niet ook zo dat Peugeot weer naar de States wil? Dan is Chrysler misschien wel een prima ingang.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 oktober 2019 08:55 PM
  [ # 7 ]

Ik denk dat Penny Lane daar wel een ijzersterk argument heeft: Om de Amerikaanse markt op te komen heb je een “country-wide” dealer netwerk nodig, en dat kost een godsvermogen om op te bouwen. “Kopen dan maar”. Ik zie de voor ons “grote” SUV’s en de 508 het wel doen in de USA, kleiner verkoopt daar toch niet.
Daarnaast heeft PSA in Azie, lees China, een goede positie ( zijn partners in ieder geval!). Dat zou voor FCA goed uitkomen.
Het enige probleem wordt de te vele merken: PSA heeft er nu al 5 ( Opel, Vauxhall, Citroen, DS, Peugeot ) en ieder merk kost schappen met marketing geld om te verkopen. Dan kom er nog bij: Fiat, Abart, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Chrysler, Dodge, Jeep en Ram trucks. Ik denk dat Tavares daar wel het mes in zet, want Fiat’s modelpolitiek is niet echt doorzichtig: Zo worden er in Italië alleen al meer Lancia Ypsilon’s ( Lancia’s enige model nu, alleen te koop in Italie..) verkocht dan Alfa’s wereldwijd. 
De overname van Opel was ook een verrassing, maar werkt blijkbaar goed uit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 30 oktober 2019 09:33 PM
  [ # 8 ]

Dat USA verhaal bedacht Renault ooit ook. Met de R9 en R11 (comfortabele, gewilde, degelijke, mooie en zuinige klasse) als geduchte concurrentie voorin de USA succesvolle Japanse merken. En met AMC als partner zou het wel goed komen in de USA: een naam en dealernetwerk. Op een of andere manier heeft het in de praktijk totaal anders uitgewerkt. De USA is kapitalistisch zakendoen maar aan de andere kant ook heel protectionistisch en nationalistisch van aard. Je komt er niet zomaar in bij de ‘good old boys’.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 oktober 2019 09:45 PM
  [ # 9 ]

De markt en periode waarin renooit in de usa actief was laat zich op geen enkele manier vergelijken met nu.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 30 oktober 2019 09:48 PM
  [ # 10 ]

Waterman, verklaar je nader

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 oktober 2019 06:11 PM
  [ # 11 ]
Penny Lane schreef:

Staat het hoofdkantoor van PFSCA straks in Amsterdam, zoals nu dat van FCA?

Dat is dus alvast één ding wat inderdaad in de planning staat.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 31 oktober 2019 06:25 PM
  [ # 12 ]

Een hoofdkantoor ter grootte van een brievenbus waarschijnlijk ja.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 oktober 2019 06:45 PM
  [ # 13 ]

Dat zou kunnen. Wat heeft Fiat-Chrysler momenteel in Amsterdam?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 31 oktober 2019 07:30 PM
  [ # 14 ]

Ik zag een wetenschapper op TV (met een enorme baard) die beweert dat de toekomst 100% elektrisch is en dat de fabrikanten moeten opschieten als ze de boot niet willen missen, want China zit al een stuk verder. Vandaar dat deze fabrikanten nu moeten gaan samenwerken.

Maar ik had juist begrepen dat de verkoop van EV’s in China helemaal niet goed gaat.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 31 oktober 2019 07:45 PM
  [ # 15 ]

Ik kijk uit naar een C5 Aircross met 6.1 liter HEMI!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook