nieuw lager in stuurpomp
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 02 november 2019 05:33 PM

Ik hoor (stethoscoop) het lager van de stuurpomp en dynamo ratelen. Auto heeft net de 250K aangetikt dus dat zou best kunnen. De stuurbekrachtiging werkt echter nog prima, evenals de dynamo. Echter, er zit nóg ergens een rot lager rond de multiriem. Ik verdenk één van de rollen. De multiriem is nu ruim 4 jaar oud en staat te klapperen en is er is een duidelijke hoge reutel hoorbaar.

Ik ga nu het volgende (zelf) doen:
-nieuwe multiriem incl omlooprol en spanner,
-nieuwe lagers, koolborstels en sleepring in de dynamo,
-nieuw lager in de airco-poelie,
-nieuw lager in de stuurpomp (en daar gaat mijn uiteindelijke vraag over)

Is het zo dat als je het lager in de stuurpomp hoort, dat de lamellen van de pomp nog niet versleten hoeven te zijn? Maw, ben ik er op tijd bij en voorkom ik definitieve schade als ik tijdig dat lager vervang? De pomp heeft nooit droog gestaan, er zit geen lucht in het reservoir, noch ijzer/alu-slijpel van lamellen vs pomphuis.

Het toeval (...) wil dat ik een nagelnieuwe pomp uit een Boxer/Partner heb liggen. Identiek PSA huis maar deze pomp behoeft een extern reservoir ipv dat die erop geschroefd zit. Misschien kan ik het complete binnenwerk overzetten (as, dichting, lager, lamellen).
(afbeeldingen ter referentie)

Afbeelding Bijlagen
powersteering.pngpeugeot_boxer_citroen_relay_power_steering_pump_1930cc_d_td_02-06_35563_5_.jpg4007.AQ-2_.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook