1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS-TT film:  Low budget roestplek herstellen
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2820
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 november 2019 07:57 PM

Veel mensen kampen met een vervelend dilemma: Er zit een klein blaasje in de lak, wat doe ik daar mee? Laat ik het zitten? Ga ik het hele plaatwerkdeel restaureren? In deze film laten wij een tussenoplossing zien.

 

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline, C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9170
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 11 november 2019 11:39 PM
  [ # 1 ]

Mooi gedaan !!!.
Alleen het slijpen met de lamellenschijf om de lak weg te halen moet je niet doen.
Hier Zijn schijfjes voor in de handel wie alleen lak / plamuur en roest
Weghalen.
En vertinnen met de vlam gaat beter en makkelijker.
Voor de rest een top filmpje.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4147
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 11 november 2019 11:50 PM
  [ # 2 ]

Bedoel je deze?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4437
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 november 2019 01:14 AM
  [ # 3 ]
F.SvM schreef:

Mooi gedaan !!!.
Alleen het slijpen met de lamellenschijf om de lak weg te halen moet je niet doen.
Hier Zijn schijfjes voor in de handel wie alleen lak / plamuur en roest
Weghalen.
En vertinnen met de vlam gaat beter en makkelijker.
Voor de rest een top filmpje.

VgF

Maar dan stook je de omliggende verf weg, met de bout verwarm je meer plaatselijk.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9170
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 12 november 2019 08:11 AM
  [ # 4 ]

Om te solderen Hans moet het materiaal een temperatuur hebben wie de tin doet smelten.
Of je dit nu met de vlam doet of bout of..
Anders ben je aan het plakken.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
ChrisB
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 180
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 12 november 2019 11:35 AM
  [ # 5 ]

Leuk filmpje. Zo pak ik het zelf ook (ongeveer)aan. Nog twee suggesties:
- als extra behandeling zou voor het vertinnen nog een behandeling met fosforzuur (Pelox) extra kunnen helpen om de roest nog langer weg te houden.
- Het roestprobleem komt inderdaad van binnenuit. Als je echt zo lang mogelijk van deze fix wilt genieten, is het nodig om de binnenzijde ook te behandelen. Mike Sanders vet is dan een goede optie, dat stopt roest niet maar vertraagd het wel voor vele jaren.

Beetje vloeken in de kerk hier, maar onze Volvo 240 houd ik met Mike Sanders vet al vele jaren roestvrij en netjes.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS

Nu
XM V6 Exclusive 1991

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4437
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 november 2019 03:37 PM
  [ # 6 ]
F.SvM schreef:

Om te solderen Hans moet het materiaal een temperatuur hebben wie de tin doet smelten.
Of je dit nu met de vlam doet of bout of..
Anders ben je aan het plakken.

VgF

Ik heb kilometers zinken goten gesoldeerd Frank, met de bout en als je de vlam op zo’n deur zet zul je een flink eeind van de lak beschadigen. Met de bout veel minder. Maar je hoeft het niet met me eens te zijn, het bier staat koud.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2553
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 november 2019 04:43 PM
  [ # 7 ]

Ik denk dat het erom gaat wat je doel is: Voor de carrosserie is dat wat de Engelsen “lead-filling” noemen, soldeer met lood en tin of iets dergelijks gebruiken om “op te vullen”. Dat is de techniek uit de tijd dat er nog geen “kunststof” plamuur was. Dan gaan het alleen om de hechting van de soldeer met het plaatmateriaal, daarvoor hoef je niet het complete plaatstuk op “vloeitemperatuur” te brengen, alleen heel plaatselijk.
Kijk ook eens naar de gebruikte “soldeerbout”: Dat is een speciale hoog-vermogen bout die je met gas verhit en een grote klomp koper als “warmtebuffer” om te solderen. Op die manier verwarm je het plaatwerk zo weinig mogelijk , essentieel om vervorming te voorkomen.
Je kunt dat ook met een gasvlam, maar dan moet je een “kleine hete” gasvlam nemen en heel lokaal verhitten en snel werken, dat vergt veel meer oefening en daarnaast brand je gasvlam je “flux” weg: Ik zou hier dan ook zeker voor de “boutmethode” gaan.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9170
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 12 november 2019 05:54 PM
  [ # 8 ]
Han S schreef:
F.SvM schreef:

Om te solderen Hans moet het materiaal een temperatuur hebben wie de tin doet smelten.
Of je dit nu met de vlam doet of bout of..
Anders ben je aan het plakken.

VgF

Ik heb kilometers zinken goten gesoldeerd Frank, met de bout en als je de vlam op zo’n deur zet zul je een flink eeind van de lak beschadigen. Met de bout veel minder. Maar je hoeft het niet met me eens te zijn, het bier staat koud.

Hans ..
Ik heb ook kilometers goot gesoldeerd.
(Zat in de restauratie .kerken/kastelen enz)
Als ik in de buurt ben drink ik graag een koud biertje .

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 12 november 2019 10:36 PM
  [ # 9 ]

Dank voor weer een illustratieve film!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5129
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 12 november 2019 10:55 PM
  [ # 10 ]

Professionele bedrijven gebruiken al lang geen soldeer meer, maar aluminium plamuur. Wat zijn de voordelen van soldeer?

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 14 november 2019 08:33 PM
  [ # 11 ]

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Vroeger, bij gebrek aan plamuur, werden oneffenheden met tin gevuld en zorgvuldig geschaafd en geschuurd.
Na het stralen een goede plamuur aanbrengen lijkt me ook voldoende voor een goede opbouw.
En blijft er na het solderen ook niet altijd een beetje zuur achter wat mogelijk voor problemen kan zorgen?

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2051
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 14 november 2019 10:19 PM
  [ # 12 ]

Klopt Douwe, dat is precies het bezwaar van vertinnen: er blijft zuur achter. Mede daarom is de schadebranche overgegaan op producten als Debrasel (zie mijn topic). I.t.t. andere polyester plamuren is Debrasel niet hygroscopisch.

Ik ga er morgen een portie van aanmaken en verwerken, daarna kan ik iets zeggen over de verwerking.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
camemBert
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1478
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 15 november 2019 12:45 PM
  [ # 13 ]
IDealist schreef:

dat is precies het bezwaar van vertinnen: er blijft zuur achter.

Is dat niet door goed spoelen met water weg te halen?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2553
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 november 2019 01:46 PM
  [ # 14 ]

Afwassen met soda, of een andere “base” dan is al je zuur weg.
De schadebranche wil niet meer vertinnen want het is te bewerkelijk en te duur en we willen minder “lood” in de wereld. In de oldtimer wereld wordt dat nog wel degelijk gedaan maar dan met een extra plamuur laag erop om het weer vlak te krijgen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
capt kok
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 15 november 2019 04:22 PM
  [ # 15 ]

Wat ik heb begrepen: tin heeft het voordeel ook een metaal te zijn met lagere uitzettingscoefficient dan ijzer, waardoor er geen spanning in de ‘plamuurlaag’ komt. Bij de combinatie plamuur-ijzer is spanning in het de verbinding wel een risico en heeft het de voorkeur om zo dun mogelijk te werken om spanning te voorkomen. Uiteindelijk is het gebruik van tin een duurzame oplossingen die verhoudingsgewijs duur is in relatie tot de commerciele levensduur van moderne auto’s

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook