1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Interieur nauwelijks warm te krijgen (kachel)
DJ
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 20 november 2019 06:50 PM

Ik heb een probleem om het interieur van mijn C4 II 1.6 THP uit 2011 warm te krijgen.
Auto is uitgevoerd met een climate control system.

Om het in de auto in deze koude periode nog iets warm te krijgen zet ik alles op High en de airco uit.
Of de motor goed op temperatuur komt weet ik niet zeker (geen temperatuur meter) maar ik denk het wel want de motorruimte wordt wel goed warm. 

Als de motor warm is en hij draait stationair dan komt er koude lucht uit de kachelopeningen. Laat ik de motor wat meer toeren draaien dan komt er iets warmere lucht uit. Als ik langere tijd op de snelweg boven de 100 km per uur rij dan komt er pas wat warmere lucht uit de kachel. Als ik dan stop en de auto weer stationair laat draaien wordt de lucht weer heel snel koud.

Dus ik heb schijnbaar een hoge omloopsnelheid van het koelwater nodig om het interieur warm te krijgen. Weet iemand misschien wat het probleem kan zijn, en wat de oplossing eventueel is?

Traction 11BL 1939
Traction 11BN 1949
C4 1.6 THP AGS 2011

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 november 2019 06:55 PM
  [ # 1 ]

Als je denkt dat de motor warm is moet je eens aan de bovenste slang naar de radiateur voelen. Die moet dan echt erg heet aanvoelen, maar moet koud blijven tot de motor echt op temperatuur is.
Het kan ook zijn dat er behoorlijk wat lucht in het systeem zit. Daar moet je niet mee doorrijden, het kan je een koppakking kosten. Ik zou beginnen met ontluchten.
Ook kun je het roostertje waar achter de temperatuursensor van het interieur zit even goed uitzuigen. Daar wil nog wel eens wat stof in zitten!

Ij gok op de tweede of derde mogelijkheid.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 20 november 2019 10:16 PM
  [ # 2 ]

- Koelvloeistof op niveau?

- Komt er lucht uit alle roosters op het dashboard of zijn de 2 linker koud en de 2 linker warm of andersom?

Wat een bekend issue is op in ieder geval de C4 I is dat de klepjes die elektronisch aangestuurd worden niet goed meer werken waardoor je geen koude of warme lucht meer krijgt, of aan 1 kant van de auto niet meer. Dit kan een kapot motortje zijn, een versleten (plastic) tandwiel, of een versleten scharnierachtig ding.

Is een reparatiekit voor, onderdeelnummer 16070 440

Bij mij wilde laatst 1 van die klepjes niet meer bewegen waardoor de voorruit ontwaseming aan de linkerkant niet meer werkte.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
DJ
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 19 augustus 2020 11:56 AM
  [ # 3 ]

Het probleem is nog steeds niet opgelost. Om wat meer inzicht te krijgen heb ik een groot gedeelte van de onderzijde van het dashboard verwijderd. Op bijgevoegde foto zie je de kachel met de leidingen, ik heb ze maar even aan- en afvoer genoemd.

De situatie is als volgt:

Als de motor op bedrijfstemperatuur is zijn beide leidingen heet, ik voel zo geen verschil.
Op dat moment staan alle kachelbedieningen uit, dus ook de ventilator.
Zet ik nu de ventilator aan en kachelbediening op maximaal open dan voel ik heel even wat warmte, daarna gaat de uitstroomlucht van lauw naar bijna koud.
De afvoerleiding koelt vervolgens ook af en voelt op een bepaald moment lauw aan.
Alleen als ik veel gas geef (dus hoge omloopsnelheid van het koelwater) wordt de afvoerleiding iets warmer en komt er wat lauw warme lucht uit de ventilatie roosters.

Waar zou het probleem kunnen zitten?

Afbeelding Bijlagen
Kachel_C4_3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Traction 11BL 1939
Traction 11BN 1949
C4 1.6 THP AGS 2011

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 augustus 2020 12:00 PM
  [ # 4 ]

Er kan lucht in je kachelradiator zitten of die is vrijwel helemaal verstopt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 augustus 2020 12:56 PM
  [ # 5 ]

Wordt de radiateur heet en slaat de fan af en toe aan bij fileverkeer of stationair?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 19 augustus 2020 01:31 PM
  [ # 6 ]

Mogelijke oorzaken van niet warm wordende kachelradiateur (in het algemeen).
-motor thermostaat opent niet (of onvoldoende) te voelen aan de slangen bij de radiateur
-Lucht in het systeem, bovenste koelslangen worden nauwelijks warm, met name die van de kachelradiateur, het best vast te stellen daar waar de kachelradiateur in de motorruimte gevoed wordt.
-Schoepen van de waterpomp eraf of waterpomp anders beschadigd, dan wordt de motor meestal zelf ook te warm.
-In geval er een kachelkraan aanwezig is, kraan defect, het beste vast te stellen bij de kachelradiateur zelf. Ook mogelijk verstopte slangen door b.v. een ‘antilek’ middel
-Als alle slangen goed warm, mengkleppen die ergens blijven hangen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 augustus 2020 02:12 PM
  [ # 7 ]

Aangezien dit probleem al vanaf november speelt zouden de meeste van jouw punten al tot het overlijden van de motor geleid hebben.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 19 augustus 2020 02:26 PM
  [ # 8 ]

Als de lucht alleen in de kachelradiateur zit, zal dit tot weinig motorproblemen lijden en meestal is dat de plek waar de lucht blijft hangen. (zeker als het systeem uitgerust is met een kachelkraan en men vergeet deze open te zetten bij het ontluchten)
Anti lek middel blijft vaak hangen op kleine doorstromingen waarbij lucht komt, zoals dus kachelradiateur waar lucht in zit
Mengkleppen hebben weinig met de motor te maken tongue wink
Met name bij Volvo’s (850/V70) worden imitatie waterpompen geleverd met kunststof schoepen, dat is bijna zeker weten dat die afbreken.
Als je geluk hebt breken ze half af en heb je net voldoende doorstroming om de motor net niet te warm laten worden, maar de kachelradiateur blijft dan lauw.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 augustus 2020 02:51 PM
  [ # 9 ]
maestro12 schreef:

zeker als het systeem uitgerust is met een kachelkraan en men vergeet deze open te zetten bij het ontluchten

Zover ik weet zijn er al sinds eind tachtiger jaren met de komst van de AX geen kachelkranen meer gemonteerd.
Dus vergeet alle problemen die kachelkraan gerelateerd zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 augustus 2020 02:59 PM
  [ # 10 ]

Als hij na even blazen geen warmte meer geeft dan heeft de radiator niet genoeg “vermogen”, d.w.z. of hij zit dicht/geblokkeerd zodat er geen Koelvloeistof door stroomt, of je hebt lucht in je systeem zitten. De weet dat je het koelsysteem op meerdere plekken moet ontluchten: Als j een luchtbel in de kachelradiator hebt stroomt er ook weinig, dan warmt je radiator langzaam op maar heb je geen vermogen omdat er geen kas door stroomt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 augustus 2020 03:39 PM
  [ # 11 ]

Bij de meeste citroens zit een ontluchtingsnippeltje op een van de slangen naar de kachel. In de motorruimte, net voor het schutbord. Is eigenlijk een ventieldopje. Je moet er dan wel voor zorgen dat het peil in het koelvloeistofreservoir hoger staat dan dat nippeltje. Citroen schrijft daar een speciale vulfles voor, maar ik heb het altijd zonder gered.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DJ
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 19 augustus 2020 07:10 PM
  [ # 12 ]

Allereerst allemaal bedankt voor het meedenken en de suggesties tot zover.

Jullie berichten lezende ga ik kijken of er lucht in de kachel zit of anders misschien een obstructie.

Ik begreep uit de reactie van Jantje1948 dat er een ontluchtingsnippel op één van de slangen bij het schutbord zou moeten zitten, daar ga ik eerst eens naar op zoek.

Ten tweede ga ik kijken of de doorstroming van de kachel wel in orde is. Als het even mee zit hoop ik de kachel te kunnen laten zitten en haal in eerste instantie de beide leidingen los. Is er nog iemand die een suggestie heeft hoe die leidingen los gehaald kunnen worden?

Is de kachel overigens eenvoudig te verwijderen zonder dat ik de gehele unit hoef te demonteren of te verwijderen?

Traction 11BL 1939
Traction 11BN 1949
C4 1.6 THP AGS 2011

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 augustus 2020 08:40 PM
  [ # 13 ]

Ja, het radiateurtje kan er naar de bestuurderskant uit. Ik adviseer je om een goede vraagbaak te kopen waarin het hoe allemaal beschreven staat. Zelf heb ik Haynes, werkt altijd met veel foto’s. Succes!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 augustus 2020 09:23 AM
  [ # 14 ]

Die leidingen kunnen los door de klemmen eraf te halen. Daarna de boutjes losdraaien en trekken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DJ
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 07 september 2020 04:44 PM
  [ # 15 ]

Even een update.

Eerst gekeken of er lucht in de leiding bij de kachel zat. Dit was niet het geval maar er kwam ook maar heel weinig koelwater uit de ontluchtingsnippel. Dus kon het niet anders dan een verstopte kachelradiateur zijn.

Inmiddels een nieuwe kachelradiateur geplaatst en het probleem lijkt verholpen. We gaan het beleven als het weer kouder wordt.

Traction 11BL 1939
Traction 11BN 1949
C4 1.6 THP AGS 2011

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook