Bepalen Static Timing punt (TDC) 123 ontsteking in Visa 2 cilinder
FastKars
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 03 december 2019 10:37 AM

Hallo,

Ik ben bezig met het monteren van een 123/TUNE+ (bluetooth) op mijn Visa 2 cilinder blok (aan een 2cv versnellingsbak) in mijn 2cv.

Volgens de handleiding bepaal je het “static timing point”, welke 10 graden voor TDC (Top Dead Center) zou moeten liggen, door een 6 mm boortje door de behuizing te plaatsen in het gat in het vliegwiel.

Maar ik heb heb een Visa vliegwiel zonder gat en ook in de behuizing zit geen gat.

Hoe kan ik nu goed het static timing point bepalen?

groet Kars

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2307
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 03 december 2019 02:05 PM
  [ # 1 ]

Een optie is om bdp (bovenste dode punt) te bepalen met een bougie eruit (iets om te voelen in de verbrandingsruimte steken) en dan de 10 graden uit te zetten dmv een schijf met gradenverdeling (google: degree wheel) die je op je krukas of vliegwiel kunt vastmaken. Moet je wel even goed kijken wat de draairichting van het blok is.

Zwarte CX prestige

Profiel  
 
FastKars
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 06 december 2019 01:22 PM
  [ # 2 ]

Dank Evan. 

Een Visa Vliegwiel heeft volgens mij 133 tanden. 10 graden is 1/36 van een hele cirkel.
Dus dan zou je denk ik kunnen stellen dat je dan 133/36 = 3,7 tandjes terug moet voor het static timing point toch?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 december 2019 03:38 PM
  [ # 3 ]

Goed idee, gewoon 4 tanden voor zetten, je moet hem daarna toch nog dynamisch instellen/bijstellen ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
FastKars
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 06 december 2019 05:35 PM
  [ # 4 ]

Dat zou je denken, maar ik hoop iemand te treffen die het allemaal precies weet en kan vertellen hoe je hem perfect op de tijd kan stellen en TDC kan bepalen, zonder achteraf via de app te moeten corrigeren.  Bij 0 - 1500 toeren wil ik in de app graag 0 graden vervroeging kunnen invoeren. Hij loopt in hoge toeren nu als een dolle, maar start erg slecht, dus corrigeren via de app is denk ik ook suboptimaal…..

Profiel  
 
Dirk D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane
- Dyane Acadiane
Gepost: 06 december 2019 07:51 PM
  [ # 5 ]

Ik heb je een pm gestuurd. Hopelijk kan je daar wat mee.
Dirk D

Profiel  
 
FastKars
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 06 december 2019 08:24 PM
  [ # 6 ]

Dank….ga er mee aan de slag en hou je op de hoogte!

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14911
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 07 december 2019 09:53 AM
  [ # 7 ]

Zo jammer dat de informatie waar je wat mee kunt dan niet hier op het forum gedeeld wordt…

Profiel  
 
FastKars
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 07 december 2019 05:38 PM
  [ # 8 ]

Ik ga het zeker we delen, maar heb de werkende oplossing nog niet gevonden. Het ontsteking afstellen deel is me denk ik wel duidelijk. Correct me if I am wrong, maar dat is volgens mij zoals op meegestuurd plaatje en zoals beschreven in dit topic: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?f=5&t=14306

Waar het met mijn 123 Tune nog niet goed gaat, is als ik de Visa adapter installeer zoals ik denk dat het beschreven staat, het groene ledje op de ontsteking groen blijft branden als ik het vliegwiel op het statisch ontstekings tijdstip zet, dus niet af te stellen valt.

Als ik het vliegwiel pak en beet een kwart slag draai, vind ik wel een plek waar het ledje aan/uit gaat, kan ik afstellen en start de motor ook. Maar dat is zeker niet een ontstekingsmoment op 17,6 tandjes vanaf de vliegwielnok. (op de foto 17,6 tandjes naar links en als je voor de auto staat te sleutelen naar rechts).

Als ik de handleiding volg van het installeren van de Visa Adapter (https://www.123ignitionshop.com/manuals/nl_inbouw_visa_adapter.pdf).

Dan staat er in Stap 5: Draai aan het vliegwiel tot de sensornok op het vliegwiel recht tegenover de bovenste sensor staat.
En in stap 6: Zet de streep op de sensorschijf verticaal in lijn met de scheidingslijn van de motor.

Aangezien ik geen “bovenste sensor” heb, maar gewoon een los Visa blok en een eenden bak, heb ik Leen APK gevraagd welk punt dat dan precies is en hij geeft aan dat dit het statisch ontstekings tijdstip is. In mijn beleving dus hetzelfde punt als waar je de ontsteking afstelt, 17,6 tandjes vanaf de vliegwielnok.

Als ik de streep op de sensorschijf verticaal in lijn met de scheidingslijn van de motor monteer op het statisch ontstekings tijdstip (17,6 tandjes voor het vliegwielnok) en vervolgens de 123 ontsteking op tevens 17,6 tandjes voor het vliegwielnok probeer af te stellen, gaat de groene led dus niet uit.

Kortom, ergens doe ik dus iets nog niet goed, maar wat is mij nog een raadesl….???

Afbeelding Bijlagen
Vliegwiel_Visa_-_afstelpunten_ontsteking.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook