2008 C2 1.1 benzine onregelmatig stationair/slaat af bij warme motor
iSybje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 05-12-2019

Gepost: 05 december 2019 02:35 PM

Hallo allemaal.

Ik heb anderhalve maand geleden voor een leuke prijs een C2 1.1 benzine uit 2008 (handgeschakeld) op de kop kunnen tikken.
De vorige eigenaar heeft in 10 jaar tijd er ongeveer 42.500 Km mee gereden.
(De distributieriem was reeds vervangen vanwege die 10 jaar.)
De auto is altijd in onderhoud geweest bij de garage van aankoop en nu verkoop.
Ik rij er nu +/- 620 Km/week mee.

Als ik in de file rij, of op een rotonde / stoplicht aankom, laat ik mijn gas los en druk de koppeling in.
De auto rolt dan uiteraard gewoon door tot het tijd wordt om te remmen of dat ik weer gas kan bijgeven.

Het volgende heb ik helaas moeten constateren:
Tijdens dit uitrollen blijft het toerental soms hangen op 1200 toeren
(gebeurd ook als ik stilsta na een kortstondige optrek-actie)
maar gaat uiteindelijk, soms haperend, terug naar 750 toeren.
Het gebeurd regelmatig dat deze schommelt tussen de 700 en 900 toeren.
Helaas kan ook gebeuren dat tijdens dat schommelen het toerental te ver naar beneden zakt.
Het lijkt erop of deze door een “dood” punt zakt (rond de 500 toeren) en dan slaat de motor af.
Dit afslaan is niet echt fijn tijdens het file rijden als je gas wilt geven,
of als je op de rotonde bent en je stuurbekrachtiging het dan niet meer doet.

De enige manier om dit te voorkomen, als de situatie het toelaat,
is het gas er een beetje op houden om de motor “wakker” te houden.
Helaas kan ik dit afslaan niet elke keer reproduceren. Het gebeurd gewoon.

Het volgende is reeds gebeurd aan de auto:
- Reset van de computer met een koude motor (accu is meer dan een half uur los geweest).
- Gasklep schoongemaakt
- Vier nieuwe bougies
- Bobine vervangen

Weet iemand wat dit zou kunnen veroorzaken en wat de oplossing hiervoor is?

Alvast grote dank.

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7826
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 05 december 2019 03:10 PM
  [ # 1 ]

Reset houdt meer in dan alleen de accu los en er weer aan. Staat de procedure niet in het instructieboekje?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 05 december 2019 03:18 PM
  [ # 2 ]

Zijn er geen foutcode’s opgeslagen?
Kan zoveel zijn..

Gasklephuis kan defect zijn, nokkenassensor, mapsensor etc…

 

Profiel  
 
iSybje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 05-12-2019

Gepost: 05 december 2019 03:18 PM
  [ # 3 ]

Dank je wel voor je reactie.

Het instructieboekje geeft aan:
—> Het resetten van de boordcomputer doet
u door het uiteinde van de ruitenwisserschakelaar enkele seconden ingedrukt te
houden. <—
Dit werkt sowieso niet.

Een goede reset schijnt te zijn (en ik was daar onvolledig in):
Met een koude motor, de accu minimaal een half uur los (wat gebeurd is)

Profiel  
 
iSybje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 05-12-2019

Gepost: 05 december 2019 03:32 PM
  [ # 4 ]
Bart1989 schreef:

Zijn er geen foutcode’s opgeslagen?
Kan zoveel zijn..

Gasklephuis kan defect zijn, nokkenassensor, mapsensor etc…

Naar mijn weten niet.
Kortom, het kan dus nog een hele klus worden om het juiste onderdeel wat dit veroorzaakt te lokaliseren.

I.i.g. dank voor je reactie.

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7826
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 05 december 2019 04:21 PM
  [ # 5 ]
iSybje schreef:

Dank je wel voor je reactie.

Het instructieboekje geeft aan:
—> Het resetten van de boordcomputer doet
u door het uiteinde van de ruitenwisserschakelaar enkele seconden ingedrukt te
houden. <—
Dit werkt sowieso niet.

Een goede reset schijnt te zijn (en ik was daar onvolledig in):
Met een koude motor, de accu minimaal een half uur los (wat gebeurd is)

Dat is een reset van de boordcomputer. Die heeft niets met het motormanagement te maken.
Meestal is het als volgt: Een half uur de accu er af. Accu er weer aan, contact aanzetten. Na 10 seconden sleutel doordraaien om te starten. Warm laten draaien tot fan aanslaat. Dit alles ZONDER het gaspedaal aan te raken. Na aanslaan van de fan een stukje rijden, liefst gevarieerd.

Als je aangeeft in welke buurt je woont kan een forumlid misschien d zaak uitlezen met lexia/diagbox.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
iSybje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 05-12-2019

Gepost: 06 december 2019 10:02 AM
  [ # 6 ]
jantje1948 schreef:
iSybje schreef:

Dank je wel voor je reactie.

Het instructieboekje geeft aan:
—> Het resetten van de boordcomputer doet
u door het uiteinde van de ruitenwisserschakelaar enkele seconden ingedrukt te
houden. <—
Dit werkt sowieso niet.

Een goede reset schijnt te zijn (en ik was daar onvolledig in):
Met een koude motor, de accu minimaal een half uur los (wat gebeurd is)

Dat is een reset van de boordcomputer. Die heeft niets met het motormanagement te maken.
Meestal is het als volgt: Een half uur de accu er af. Accu er weer aan, contact aanzetten. Na 10 seconden sleutel doordraaien om te starten. Warm laten draaien tot fan aanslaat. Dit alles ZONDER het gaspedaal aan te raken. Na aanslaan van de fan een stukje rijden, liefst gevarieerd.

Als je aangeeft in welke buurt je woont kan een forumlid misschien d zaak uitlezen met lexia/diagbox.

Ik woon in Heerhugowaard.
Ook ben ik conclaaf met de garage bij Rotterdam in de buurt die zijn best doet en probeert een oplossing te vinden.
Wellicht is zo’n dingetje wat zelden tot nooit voorkomt en dan weten meerdere mensen misschien meer dan één.
Dus al het meedenken is meer dan welkom. Smile

Profiel  
 
Gepost: 06 december 2019 10:43 AM
  [ # 7 ]

Op het gasklephuis zit een motortje en een potentiometer, beide al laten controleren op goede werking?

Profiel  
 
iSybje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 05-12-2019

Gepost: 06 december 2019 11:22 AM
  [ # 8 ]
René Jongejan schreef:

Op het gasklephuis zit een motortje en een potentiometer, beide al laten controleren op goede werking?

Dank je wel voor je reactie.
Ik heb net reactie ontvangen van de garage als aanvulling van het bovenstaande:

Gasklep is overgezet van andere auto (zonder resultaat).
Map sensor ook overgezet.
Leerwaardes gewist en alles opnieuw ingeleerd (dus die hele uitgebreide systeem-reset zoals hierboven omschreven)
Nokkenas sensor is niet aanwezig in deze auto (zit soort verwerkt in bobine)

Ik ben geen auto-technicus/monteur.
Is dat motortje & potmetertje ook onderdeel van de gasklep die vervangen is?
Is het één geheel, of bestaat dat ook weer uit losse delen, dus gasklep + motortje + potmeter en meer?

Profiel  
 
Gepost: 06 december 2019 11:28 AM
  [ # 9 ]

Tip: quote niet het volledige vorige bericht, maar PLAATS REACTIE.

Antwoord op jouw vraag, het complete gasklepgebeuren bestaat uit het huis met daarin de gasklep en daarop de gasklepmotor en de gaskleppotentiometer.

Onduidelijk nu welk deel er uitgewisseld is, het geheel of slechts een deel.

Profiel  
 
iSybje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 05-12-2019

Gepost: 12 december 2019 10:17 AM
  [ # 10 ]

Goedemorgen,

Update betreffende de gasklep.
Deze is compleet overgezet, dus inclusief gasklepmotor en de gaskleppotentiometer.

Wat zou dit euvel nog meer kunnen veroorzaken?
Wij geraken nu door een eventuele oplossing heen…

Sowieso, het meedenken wordt zeer gewaardeerd hier Smile

Profiel  
 
Gepost: 12 december 2019 12:11 PM
  [ # 11 ]
Bart1989 schreef:

Zijn er geen foutcode’s opgeslagen?

Even terug naar deze vraag.
Waarmee is er uitgelezen, een universele OBD2-lezer of een echte Lexia/Diagbox?

Profiel  
 
iSybje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 05-12-2019

Gepost: 13 december 2019 12:02 PM
  [ # 12 ]

Het bericht van de garage is dat de originele Citroën Diagbox wordt gebruikt.
Er waren foutcodes (geen details vernomen), en die waren bij de voorgaande onderdeel-vervangingen opgelost.

Ik ga in de omgeving Heerhugowaard kijken naar een Citroën garage of er foutcodes weer uitgelezen kunnen worden.
Want nu weer opnieuw richting Rotterdam te tuffen om die codes uit te lezen….

Wordt vervolgd…

Profiel  
 
iSybje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 05-12-2019

Gepost: 13 december 2019 12:47 PM
  [ # 14 ]

Dank je wel.

Fijn weekend voor straks!

Profiel  
 
iSybje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 05-12-2019

Gepost: 13 januari 2020 09:34 AM
  [ # 15 ]

Het probleem is verholpen door de Citroën-dealer in Alkmaar.
De werkzaamheden uitgevoerd waren:

- Vervanging van de koelvloeistof temperatuursensor.
- Reiniging van het brandstofsysteem.
- Software-update van het motor management systeem.
  Deze bestond uit twee updates.

Gedurende de stresstest qua file rijden van afgelopen week en vanochtend, is de motor niet meer afgeslagen.

Dank allen die hebben meegedacht betreffende dit probleem.
Wellicht dat deze thread een ander op weg kan helpen.

Fijne dag verder!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook