8 van de 8
« Eerste  < Vorige 6 7 8
   
Wie overweegt er om elektrisch te gaan rijden?
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9537
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 02 januari 2020 08:34 PM
  [ # 106 ]
jantje1948 schreef:

Ik denk dat er ook een omslag moet komen in wat we willen. Ik zie nu beschrijvingen van veel elektro-auto’s met vermogens van 200pk en 0-100 in 7 seconden. Als we nu eens genoegen gaan nemen met 140 pk en 0-100 in 12 seconden scheelt dat al gauw de helft van het energie gebruik.

Maar laten we eerlijk zijn: wie is er in het normale verkeer continu bezig om het volle acceleratievermogen van z’n auto te benutten? Ik in elk geval niet. Die Break zou in een seconde of 12 op 100 moeten kunnen komen, maar ik heb ‘t werkelijk nog nooit hoeven proberen. Kortom, een EV prijzen om z’n waanzinnige acceleratie is ook een kwestie van confirmation bias. Het is geinig dat het op papier kan, maar je gebruikt het vervolgens in feite nooit. Of hooguit om de maten in de kroeg een keer te imponeren als je net zo’n EV hebt gescoord… Leuk, maar het lijkt me een fase. Op een gegeven moment gaat het optimaliseren van het rendement voor de meeste mensen zwaarder wegen dan de papieren prestaties en krijg je weer lekker allemaal EV’s met hele gewone prestatiecijfers. We rijden echt allemaal niet in Ferrari’s op stroom straks. Wél gewoon weer in een Golden Retriever-vriendelijke (maar dan bijvoorbeeld elektrische) Opel Kadett Caravan met een aandrijflijn erin die niks bijzonders presteert, maar ons gewoon zonder gezeik en met een redelijke kostprijs van A naar B brengt.

En dat wil ik eigenlijk ook zien: een alternatief aangedreven auto die ook in the sticks, waar ik woon bijvoorbeeld, een echt goed en betaalbaar alternatief is voor een auto met ‘klassieke’ ICE. Dan zouden we wel eens meters kunnen gaan maken met iets als de elektrificatie van het verkeer. Daarna blijf je over met de vraag hoeveel echte, harde milieuwinst je ermee boekt, maar het zou me niet verbazen als daar op termijn met alternatieve aandrijving ook meters mee te maken kunnen zijn. En als we er dan ook nog mee kunnen kappen om fietsen aan de fossiel opgewekte netspanning te leggen om milieuvervuilend gebouwde accu’s te laden en we weer gewoon ouderwets zelf tegen de wind in gaan stampen (met eventueel een jankende dynamo tegen het voorwiel voor een lampie), dan gaan we milieutechnisch echt de goeie kant op. Ja toch?

Een alternatief zou ook kunnen zijn om ook in the sticks bruikbaar OV te hebben, maar de praktijk van de laatste 25 á 30 jaar is juist de andere kant op: het rendeert niet, dus we heffen de ene lijn na de andere op. In dat kader is het overigens grappig dat de busdienst in Groningen kort geleden door boerenprotesten tijdelijk werd gesaboteerd, wat tot echte problemen leidde met de actieradius van de elektrisch aangedreven stadsbussen. Die staan dan namelijk wel gewoon stilletjes hun accu’s op te gebruiken voor verlichting, signalering, haltemeldingssystemen, verwarming, communicatie met de centrale, afrekensystemen, wifi en weet ik wat allemaal, terwijl ze niet allemaal op een laadhalte staan. Vroeger had Groningen net als Arnhem een trolley-net en op zulke momenten begrijp je ineens dat dat ook zo z’n voordelen heeft! En: het spoor is in de diepste krochten der provincie niet geëlektrificeerd, dus als we allemaal op korte termijn een EV zouden gaan rijden is de persoon in de trein ineens de milieudelinquent omdat-ie op diesel rijdt. Maar goed. Kleinigheidjes houd je altijd…

Voorlopig blijf ik de auto lekker bij het plaatselijke B.O.S-laadstation volgooien, want dat werkt gewoon het beste voor wat ik allemaal met een auto uitvreet in de regio waar ik woon. En komt tijd komt raad: op enig moment kristalliseert de hele discussie wel een keer uit en dan komt er ook wel weer een vervoermiddel voor de deur dat voor mij werkt. Of dat nou elektrisch is, op waterstof of nucleair of whatever er verzonnen wordt. Hoewel ik het op zich wel jammer zou vinden om m’n huidige manier van vervoer te zien verdwijnen, want ik heb er behalve vervoer ook wel een geinige hobby van. Maar we weten natuurlijk ook niet in hoeverre dat verdwijnt. Zolang we zelf mogen blijven sturen is een auto met wat voor aandrijving dan ook voor een hoop lol inzetbaar.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 15 januari 2020 11:28 AM
  [ # 107 ]

Bij mijn werkgever worden sinds 2 jaar alleen nog elektrische auto’s besteld. Inmiddels rijden er enkele tientallen collega’s elektrisch (meeste Leafs, Kona, Tesla 3). Algemene ervaring: eerste weken wennen aan het laden (pasjes, waar staat de paal, wanneer laad je, hoe vaak). Daarna is dat niet meer spannend en eigenlijk vooral makkelijk. Veel laden op werk of bij klant wat geen extra tijd kost. Indien mogelijk thuis bijladen. De Fastned of snelladers langs de snelweg zijn zelden nodig. Voor de enkele vakantiereis wordt de wachttijd bij de snellader geaccepteerd, of er wordt een andere auto geleend.

En over het rijden zelf? Zelfs de grootste petrolheads zeggen: ‘dit is toch wel het nieuwe rijden. Snel, stil, makkelijk.’

Dus antwoord op je vraag: Zodra ik de kans krijg stap ik over.

Profiel  
 
JKER
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1199
Geregistreerd: 31-10-2005

- Saxo 1.1i
- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 15 januari 2020 12:05 PM
  [ # 108 ]
Penny Lane schreef:
jantje1948 schreef:

....En: het spoor is in de diepste krochten der provincie niet geëlektrificeerd, dus als we allemaal op korte termijn een EV zouden gaan rijden is de persoon in de trein ineens de milieudelinquent omdat-ie op diesel rijdt. Maar goed. Kleinigheidjes houd je altijd…

Volgens mij is er juist bij jou in de buurt een initiatief van een electrische trein op batterijen….
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/12/10/groningen-en-friesland-experimenteren-met-duurzame-treinen/

 

Profiel  
 
PAR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 21-10-2014

- GS/GSA GSA X3
- BX 16TRS
- (Grand) C4 Picasso C4 Piasso Intensive 155THP
- BX BX 16TRI
- Saxo 1.1
- C3 1.4
Gepost: 15 januari 2020 07:58 PM
  [ # 109 ]

Voor mij voorlopig zeker geen EV. Als 70er die particulier een auto rijdt gewoon onbetaalbaar. Daar komt nog bij dat we er graag met onze caravan op uit trekken. Alleen de duurste EV kunnen en mogen een caravan trekken, volgens mij. Dat gaat hem dus niet worden.
Vergeet verder ook niet, zag eerdere opmerkingen, dat de overheid de laatste jaren op allerlei manieren geprobeerd heeft het wagenpark te vergroenen. Dit alleen door belasting maatregelen te nemen die het zogenaamde groene rijden bereikbaar zou maken. En dat werd het, maar dan niet voor de mensen die particulier hun auto rijden en vertroetelen. En dat die maatregelen dan aan alle kanten misbruikt werden, laten we daar maar niets meer over zeggen. PHEV’s die slechts 1 keer een e-paal gezien hebben en er daarna alleen aan voorbij gereden hebben
Het zal onze tijd wel duren, maar een EV, ik ben bang van niet

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7756
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 16 januari 2020 01:04 AM
  [ # 110 ]

bravo
Van een mede 70tiger

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
 
8 van de 8
« Eerste  < Vorige 6 7 8
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook