4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Hardnekkig startprobleem
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 16 december 2019 02:11 PM
  [ # 46 ]

Door het licht van de vonk wordt het een beetje overstraald in het filmpje, in werkelijkheid is het echt een heel dun klein vonkje. Als ik na het werk thuis ben ga ik bovenstaande tips uitproberen. Omdat de storing zich langzaam begon te manifesteren zou corrosie inderdaad een oorzaak kunnen zijn.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 december 2019 03:08 PM
  [ # 47 ]

Ik ben het eens met Jantje, met dit waardeloze vonkje gaat jouw motor niet aanslaan..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 16 december 2019 03:31 PM
  [ # 48 ]
JanO schreef:

Door het licht van de vonk wordt het een beetje overstraald in het filmpje, in werkelijkheid is het echt een heel dun klein vonkje. Als ik na het werk thuis ben ga ik bovenstaande tips uitproberen. Omdat de storing zich langzaam begon te manifesteren zou corrosie inderdaad een oorzaak kunnen zijn.

Zoals ik eerder zei krijgt de bobine 12 volt via het contactslot en die draad hoort op 15. Kijk ook of de plus werkelijk op 15 zit en niet op 1, want op 1 krijgt de bobine massa en daar zitten beide wikkelingen met een kant aan elkaar.

En de massa krijgt hij via de verdeler en op het moment dat de verdeler die massa onderbreekt laat de condensator die stroom onmiddelijk naar nul vallen en dat leidt naar een hoge spenning in zowel de primaire als de secundaire wikkeling en dat geeft een sterke blauwe vonk.

Als nu dat massacontact aan corrosie onderhevig is, krijgt de bobine en te weinig spanning en het valt niet snel genoeg naar nul en dus heb je geen of een zwakke vonk. Een directe verbinding van min accu naar het ontstekingshuis overbrugt die eventuele zwakke massa. En het is een klusje van niks, startkabel op de min accu en op het metaal van de verdeler.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 16 december 2019 07:26 PM
  [ # 49 ]

Vol goede moet de startkabel aangelegd van min pool accu naar verdelerhuis: geen verschil. De kabel van de min pool naar de waterpomp heb ik een jaar of vijf geleden vernieuwd en ziet er nu nog goed uit. Een tweede accu erbij gaat hem vandaag niet meer worden, morgen weer verder….
Overigens was alles al aangesloten volgens bovenstaand schema.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 16 december 2019 10:11 PM
  [ # 50 ]

En toch moet het iets simpels zijn dat we over het hoofd zien. Je hebt andere bobines geprobeerd, dus daar ligt het niet aan. Met de oude verdeler maakt het ook geen verschil. Er is iets fout met de ontsteking, maar waarschijnlijk ligt het probleem in de stroomvoorziening daarvan.

Heel interessant probleem en helaas woon je een pokkeneind bij me vandaan, anders kwam ik ff langs.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 16 december 2019 10:37 PM
  [ # 51 ]

Ik kan het niet met metingen aantonen, maar ga toch denken aan brakke accu en een te veel stroom trekkende startmotor. Morgen maar de dooie snoek in zo’n positie duwen dat er een klein autootje bij kan om met draaiende motor te starten.

Mooi wonen in de Achterhoek heeft ook z’n nadelen…. Maar aardig van je dat je er aan gedacht hebt. Kan altijd nog Citro-Classique bellen om hem op te halen.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 16 december 2019 11:46 PM
  [ # 52 ]
bogaard77 schreef:

Als je eens de bobine voedt met een externe accu en start met je eigen accu. Zie je dan een vette vonk?

Ik vond hem op t filmpje nog best meevallen….

Hier heb je de post van Boog, die iets dergelijks voorstelde. Als je de startmotor laat draaien op je eigen accu, maar je voedt de bobine met een andere accu, dan heb je mogelijk resultaat.

Je kunt de min van die extra accu gewoon op de massa van het motorblok zetten en de plus op aansluiting 15 van de bobine.
De accu in de auto laat dan de startmotor draaien en de extra accu voedt de ontsteking en die laat een stroompje lopen van rond 1 ampere, dus het kan ook met een motorfietsaccu.

Of je zet er een andere auto naast, zet de startkabel op de minpool van die andere auto en op de massa van de DS en met een draadje met een schuifstekkertje ga je naar 15 van de DS bobine en de pluspool van de andere auto.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 18 december 2019 05:39 PM
  [ # 53 ]

Het moet dus iets zijn wat buiten deze onderdelen valt en ik begrijp je denkwijze. Klepdeksel lichten en je kunt zien of de distributie op tijd staat. Compressie meten is ook geen enorme klus.

Hoe kun je onder het kleppendeksel zien of de distributie op tijd staat?

Alles wat in dit topic genoemd is heb ik uitgeprobeerd. Vanmiddag een auto er naast gezet met draaiende motor op bovenstaande manier; niet aanslaan. Startmotor loopt wel sneller, gele vonken van 1 cm, maar verder niets.
Dan blijven er alleen nog opties over als een lekke koppakking of distributie een tandje versprongen. Van een lekke koppakking kan ik geen sporen vinden; geen sludge, schone olie onder kleppendeksel, niet meer leksporen dan anders, bougies droog.
Distributie lijkt ook niet voor de hand liggend, de klachten zijn niet van het ene moment op het andere ontstaan.

 

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 december 2019 06:25 PM
  [ # 54 ]

Als de distributie er naast staat en je hebt een goede vonk, moet hij op zijn minst niezen of een knal geven.

Je kunt het controleren door het bovenste dode punt op te zoeken van zuiger 1 en 4, bij de een zullen beide kleppen geheel gesloten zijn en kun je de klepspeling controleren, bij de ander staan beide kleppen in overlap en is er geen speling voelbaar.

Maar ik denk niet dat dat het probleem is. Probeer het eens met de bobine te voeden met een extra accu.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 18 december 2019 06:31 PM
  [ # 55 ]

JanO,
Ik zou het op afstand ook niet meer weten. Mijn laatste suggesties zitten in een andere dan elektrische hoek: 1. check je carburateur (inwendig) en luchtfilter (nestje muizen) op verstopping. 2. Check of het echt benzine is die aangevoerd wordt. Misschien heeft een lolbroek in je tank gepist.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 december 2019 06:39 PM
  [ # 56 ]

Maar hij doet ook niks op LPG.

Je kunt nog remmenreiniger proberen als je dat nog niet hebt gedaan, luchtfilter er af en tijdens het starten remmenreiniger in de carb spuiten.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 december 2019 07:00 PM
  [ # 57 ]

Kijk eerst eens of de rotor wel ronddraait.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 18 december 2019 07:01 PM
  [ # 58 ]

Han, is al gedaan.zonder resultaat. JanO geeft aan dat alles gecheckt is. Wat kan er over het hoofd gezien zijn?  Aardappels in de uitlaat?  Maar dan zou die nog een paar slagen maken.
Als het mijn auto was zou ik hem laten ophalen door Sanders om te onderzoeken wat er aan de hand is.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 18 december 2019 07:46 PM
  [ # 59 ]

Alle bovenstaande tips heb ik al uitgevoerd, behalve timing distributie. Het wordt waarschijnlijk laten ophalen door Richard van Citro-Classique.
Bedankt allemaal voor het meedenken, mede daardoor heb ik in ieder geval het ge voel dat ik er alles aan gedaan heb. Soms moet je het uiteindelijk gewoon uit handen geven…

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 18 december 2019 08:12 PM
  [ # 60 ]

JanO, zeker dat je alles gecheckt hebt en jammer dat het geen oplossing bood.  Heel veel succes en ik hoop dat er een oorzaak en adequate oplossing gevonden wordt. Laat je die dan ons weten?
Voor allen: fijn dat dit forum ook een collega liefhebber kan helpen die een onbekend probleem heeft, ook al is het misschien geen oplossing. Alleen als checklist is deze zoektocht al goud waard.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook