keramisch coaten uitlaatspruitstuk
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 17 december 2019 10:59 AM

wellicht leidt dit tot een interessante discussie…..

is het keramisch coaten van onze uitlaatspruitstukken interessant te doen? Volgens opgave kan dit ca. 25 tot 30 procent de hittestraling van het spruitstuk onder de motorkap reduceren. Ook wordt er wel eens gesproken over extra vermogen omdat de uitlaatgassen sneller worden afgevoerd…En hoe heet worden onze uitlaatspruitstukken eigenlijk?

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 17 december 2019 01:19 PM
  [ # 1 ]

kunnen roodgloeiend worden:
“Bij ca 300 graden zie je in het donker dat ijzer donker rood is. Bij 600 graden helderrood en bij 900 graden is hij helder geel”

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 18 december 2019 12:28 AM
  [ # 2 ]

https://youtu.be/KdsAtU3VzAM

Als je je ergert aan roestbruin en toch al van plan ben om het spruitstuk te kleuren met een ultra high temperature verf, is keramisch coaten best wel een alternatief.

Andere geclaimde voordelen,
meer vermogen:  DS-motoren zijn niet echt ultra-high-power engines waarbij je de grens net weer iets kan oprekken met een coating als aanvulling op het flowen van de cylinderkop.

Minder heet in de motorruimte:  Zelf nooit problemen mee maar wel een veel gehoord en hier al beschreven probleem. 

Zou zelf eerst zoeken in het systeem zelf,  werking radiator/vervuiling in het blok enz.
Of een dun laagje keramiek nou zo’n effect kan hebben…. ik laat me graag overtuigen.

Maar wel mooi zo’n keramische bocht!

 

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 18 december 2019 08:07 AM
  [ # 3 ]

Het gaat erom dat de uitstraling van het spruitstuk beperkt wordt.
De oppervlakte temperatuur zal eerder hoger worden als er keramisch of HT alulak gecoat is,
want de stralingsverliezen worden minder.

Een verchroomde wals van 350 graden kan je je hand gewoon boven houden.
Probeer dat niet bij een zwarte kachelpijp van 350 graden..

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 18 december 2019 11:04 AM
  [ # 4 ]
robbedoes schreef:

wellicht leidt dit tot een interessante discussie…..

is het keramisch coaten van onze uitlaatspruitstukken interessant te doen? Volgens opgave kan dit ca. 25 tot 30 procent de hittestraling van het spruitstuk onder de motorkap reduceren. Ook wordt er wel eens gesproken over extra vermogen omdat de uitlaatgassen sneller worden afgevoerd…En hoe heet worden onze uitlaatspruitstukken eigenlijk?

Als de warmtestraling verminderd wordt, betekent dit dus dat het misschien wel minder warm wordt onder de motorkap, en een mens vindt dit natuurlijk wel fijn, maar je motor niet, want die kan zijn warmte minder goed kwijt. Dat is gewoon middelbare school natuurkunde. Daar is geheel natuurlijk niet op ontworpen. En hoe de uitlaatgassen sneller afgevoerd zouden worden op die manier zie ik ook even niet.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 18 december 2019 04:07 PM
  [ # 5 ]

Daar maak je toch een denkfout, denk ik. De motor is (een deel van) de warmte in principe al kwijt op het moment dat de hete gassen het spruitstuk en de vlampijp ingaan. Als die de hitte meteen weer afstralen gaat een deel van de warmte onder de motorkap weer terug de motor in. Het is voor de motor beslist beter als die pijp minder warmte afstraalt. Een lagere temperatuur onder de kap betekent ook een koeler inlaatkanaal, dus dichtere lucht met per slag meer massa, dus in theorie (iets) meer vermogen. Een coating voorkomt ook (door)roesten en ziet er bovendien een heel stuk fraaier uit. Voor mij voldoende redenen om indertijd mijn spruitstuk en vlampijp te coaten. Maar ook ik zie niet helemaal hoe de hete gassen “sneller” worden afgevoerd.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 december 2019 05:15 PM
  [ # 6 ]

Wat betreft dat laatste: volgens de stromingsleer kan dat inderdaad niet. Sterker nog: als er door minder straling minder warmte verloren gaat blijven de gassen heter en nemen dus meer volume in. Maar dat zal maar een marginaal verschil zijn denk ik.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 19 december 2019 11:01 AM
  [ # 7 ]

Interessant topic. Ik heb daar ook even mee bezig geweest.
Hetere uitlaatgassen stromen sneller omdat de dichtheid kleiner is en het gas minder weerstand ondervindt. Maar.. het gas gaat langs de zijwand sneller turbuleren.
Als je gassen sneller kunnen afgevoerd worden, creeer je ook wat vacuum in de verbrandingskamer bij het evacueren en opgaande beweging van je zuiger. Als op dit moment je inlaat klep openstaat, dan krijg je een betere vulling van je cilinder. Althans, dit is de theorie.

Ik ben wel van mening dat bij het wrappen of keramisch coaten, je uitlaatspraatstuk iets heter kan worden maar dat is volgens mij zeer miniem.
Onze blokken zijn water gekoeld en ik dank dat het best gaat meevallen.
Wel moet de rest van je uitlaatlijn goed in orde zijn en die gaat de rest van de uitlaatgassen koelen. Maw, je verplaatst de hitte ( en verkoeling ) van je uitlaatgassen verder in je uitlaatlijn. Nu bij de ID/DS’sen, is dat prima te doen want de uitlaatlijn hangt lekker vrij onder de wagen.

Ik denk dat de winst met coaten of wrappen significant is met minder warmte afgifte in de motorruimte, ook al zit de fan van de radiator constant te blazen.
Het zou leuk zijn als iemand die ervaring kan delen.

 

 

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 19 december 2019 01:08 PM
  [ # 8 ]

Bij mijn vorige Forester 2 liter turbo had ik een 2e hands 3” RVS downpipe met 200 cell kat gemonteerd.
Die had ik gewrapt met titanium (hè kan dat?!) weefsel omdat de pijp oud en pokdalig en zwart was..
De originele downpipe van turbo naar middendemper was dubbel uitgevoerd vandaar.
Maar of de hitteafgifte nu veel minder was, heb ik niet gecheckt.
Bij de huidige Forester 2,5 XT haal ik geen fratsen meer uit..

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 19 december 2019 01:44 PM
  [ # 9 ]
Brun schreef:

https://youtu.be/KdsAtU3VzAM

Als je je ergert aan roestbruin en toch al van plan ben om het spruitstuk te kleuren met een ultra high temperature verf, is keramisch coaten best wel een alternatief.

Andere geclaimde voordelen,
meer vermogen:  DS-motoren zijn niet echt ultra-high-power engines waarbij je de grens net weer iets kan oprekken met een coating als aanvulling op het flowen van de cylinderkop.

Minder heet in de motorruimte:  Zelf nooit problemen mee maar wel een veel gehoord en hier al beschreven probleem. 

Zou zelf eerst zoeken in het systeem zelf,  werking radiator/vervuiling in het blok enz.
Of een dun laagje keramiek nou zo’n effect kan hebben…. ik laat me graag overtuigen.

Maar wel mooi zo’n keramische bocht

Hier kan ik me wel in vinden. Het lijkt wel of het om raceauto’s gaat terwijl de meeste DS rijders als ouwevandagen rijden (mijzelf incluis). Als je hittestraling reduceert op het spruitstuk gaat die hitte ergens downstream heen en creëert daar misschien wel problemen.

Zijn er veel problemen met hete spruitstukken?

Jeroen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook