1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Fluittoon in C5 aircross 1,2 Puretech 130 S&S BVM6
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 26 december 2019 10:48 AM

Ben sinds vorige week vrijdag 20/12/19 de eigenaar van een C5 Aircross 1,2 Puretech 130 S&S BVM6.
Wij horen tijdens het rijden een fluittoon, die vooral in 4e versnelling bij een snelheid van tussen 50 en 60 km/uur zeer duidelijk en aanstekelijk te horen is. De dealer-garage bevestigt, dat onze klacht hierover gegrond is, maar kunnen nog niet direct een oorzaak lokaliseren, daarvoor moet ik hem begin januari 2 dagen binnen brengen.
Heeft iemand enige ervaring over het horen van een fluittoon in de auto, mogelijk afkomstig uit de motorruimte.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3651
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 26 december 2019 11:33 AM
  [ # 1 ]

Ik weet niet of het hetzelfde is, maar snel te testen.

Onze c3 had dit ook, heb toen een kortere antenne geplaatst.
Fluittoon was daarna weg.
Haal de spriet eens eraf en test het eens.

Profiel  
 
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 26 december 2019 12:01 PM
  [ # 2 ]

Dank voor de reactie ronama, maar op onze c5 aircross staat geen antenne spriet,
er staan wel twee dakrails op, maar daar kan ik weinig aan doen.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3651
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 26 december 2019 02:52 PM
  [ # 3 ]

daar kan het ook van komen hoor;
destijds bij de C3 hoorde ik de fluit toon ook onder in, terwijl het dak als klankbord het geluid gaf.

Profiel  
 
Longhill
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 23-12-2014

Gepost: 26 december 2019 07:34 PM
  [ # 4 ]

Die fluittoon was in de beginjaren van de C4Cactus een veel voorkomend euvel bij die auto. Bleek aan de deurrubbers te liggen; toen deze -onder garantie- vervangen waren, was het probleem opgelost. Zie op deze site onder C4 de (vele) reacties hierover. Mogelijk heeft uw C5 hetzelfde probleem..?

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14934
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 26 december 2019 07:54 PM
  [ # 5 ]

Ik vind tussen de 50 en 60 km/h in vierde versnelling ook wel erg langzaam hoor. Laat dat motortje toch een beetje toeren maken.

Profiel  
 
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 27 december 2019 11:25 AM
  [ # 6 ]

ronama en Longhill dank voor de reactie, ik neem dit mee naar de dealer.

Graddus, ook dank voor de reactie, maar dat ik bij die snelheid tussen 50 en 60 km/uur in vierde rijd, wordt aangegeven op het display, dat ik naar vierde moet schakelen. Dit inzake uitstoot en verbruik.

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14934
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 27 december 2019 12:43 PM
  [ # 7 ]

Ik word altijd helemaal gek van die dashboards die roepen wanneer je moet schakelen. Al die kleine motortjes hebben turbo’s die pas vanaf een bepaald moment beginnen meedoen en toch wordt je geacht met een minimaal toerental te rijden. Mijn ervaring met de driecilinder van PSA is dat ie juist veel lekkerder rijdt met een beetje toeren.

Profiel  
 
Jorikl
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 27 december 2019 05:09 PM
  [ # 8 ]
jovack schreef:

Dank voor de reactie ronama, maar op onze c5 aircross staat geen antenne spriet,
er staan wel twee dakrails op, maar daar kan ik weinig aan doen.

Ik rijd sinds de zomer in een C5 Aircross (180pk benzine, automaat), maar ik ervaar de auto juist als heel stil. Ook geen gefluit vanaf de dakrails. En dat terwijl ik zelfs een glazen panoramadak heb.

Doet de fluittoon zich voor bij een bepaald toerental of alleen bij deze specifieke snelheid?

Citroen ID19P Confort (1966)
Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)
Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT6 (2019)
Citroen C1 Airscape Shine (2019)

Profiel  
 
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 27 december 2019 10:19 PM
  [ # 9 ]

graddus bij welk toerental loopt volgens jou de motor het beste.

Joriki, dank voor de reactie, maar jij hebt wel een 180 pk tegenover die van ons 130 pk. en handgeschakeld.
Ik weet het juiste toerental niet, ik zal je dat zo vlug mogelijk doorgeven, het manifesteert zich
in mindere mate ook bij lagere snelheden, maar bij een snelheid tussen 50 en 60 km/uur in vierde versnelling
is het heel duidelijk te horen. Ik denk ook niet dat het van de dakrails komt, maar eerder van het aandrijfgedeelte.

Profiel  
 
V-zesserke
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 4 Sportchic 2.0 Blue HDI 180
Gepost: 28 december 2019 12:14 AM
  [ # 10 ]

Verdwijnt het geluid onmiddellijk als je de koppeling intrapt aan de snelheid waar het zich voordoet, of verdwijnt het als je aan dezelfde snelheid blijft rijden maar terugschakelt naar 3de of opschakelt naar 5de? Zo ja, dan zou het wel eens uit het aandrijfgeheel komen (versnellingsbak). Verdwijnt het niet dan komt het van elders en moet je dealer op zoek naar de oorsprong. Er zijn wel eens zingende of fluitende versnellingsbakken gesignaleerd bij b.v. de Ds3 modellen met 5 versnellingsbak, klagende eigenaars genoeg te vinden die er gek (of toch bijna hmz) van werden. Misschien gaat het geluid minderen met het inrijden gezien het toch een nog erg jonge wagen betreft. Hoop in alle geval dat er snel een oplossing voor je probleem gevonden wordt Wink.

Profiel  
 
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 28 december 2019 08:47 AM
  [ # 11 ]

V-zesserke, dank voor de reactie en advies.
Ik ga het uitproberen en zal resultaat meedelen.

Profiel  
 
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 30 december 2019 12:02 AM
  [ # 12 ]

Joriki, de fluittoon is het duidelijkst te horen bij een snelheid tussen 50 en 60 Km/uur bij 2000 toeren/minuut
Bij hogere snelheden en in hogere versnellingen niks te horen.

V-zesserke, als ik de koppeling intrap, als ik de fluittoon hoor, blijft de fuittoon het zelfde.
Bij terugschakelen naar derde is het ook in lichtere mate te horen.
Bij schakelen naar hogere versnelling verdwijnt de fluittoon.

Profiel  
 
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 01 januari 2020 12:57 PM
  [ # 13 ]
Jorikl schreef:
jovack schreef:

Dank voor de reactie ronama, maar op onze c5 aircross staat geen antenne spriet,
er staan wel twee dakrails op, maar daar kan ik weinig aan doen.

Ik rijd sinds de zomer in een C5 Aircross (180pk benzine, automaat), maar ik ervaar de auto juist als heel stil. Ook geen gefluit vanaf de dakrails. En dat terwijl ik zelfs een glazen panoramadak heb.

Doet de fluittoon zich voor bij een bepaald toerental of alleen bij deze specifieke snelheid?

De fluittoon is bij de snelheid tussen 50 en 60 km/uur en 2000 tr/min het duidelijkst te horen, maar is ook in een
lagere versnelling en lagere snelheid te horen. In een hogere versnelling en hogere snelheid verdwijnt de fluittoon.

Het gemiddeld verbruik van 8 à 9 liter / 100 km. vind ik ook heel hoog.
Of dit iets met de fluittoon te maken heeft weet ik niet.
Hoewel jij met een 180 pk en automaat rijdt, aan welk verbruik kom jij.

 

Profiel  
 
vtske
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1668
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 01 januari 2020 11:50 PM
  [ # 14 ]

Zou ‘t kunnen dat de fluittoon, afkomstig is van de dak beugels ? Bij de C4 cactus was dit ook een probleem, volgens ‘t forum hier.

(Werknemer)1978-1983 Alle types CITROËN Demo, nieuw, tweedehands en overnames.(Werknemer-Medezaakvoerder) 1983-1989 BX16 TRS 3X, BX19 TRD 1X, BX19D 1X, BX19RD BREAK 2X, BX TRD TURBO 1X. (Privé) 1989-2000 BX TRD TURBO,1992-1998 AX11 TRE, 1998-2000 SAXO 15D SX, 2000-2008 XSARA BREAK 19D,2004-2011 SAXO VTS 1400,2008-2014 PEUGEOT 307 14 HDI,2011-tot heden New C4 EXCLUSIVE 16 EHDI 112 EGS6,2014(zoon)2016-tot heden C4 GRAND PICASSO EHDI 115 BVM6.

Profiel  
 
jovack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 31-03-2012

Gepost: 02 januari 2020 05:34 PM
  [ # 15 ]

Dank voor de reactie, ik neem dit mee naar de dealer volgende week, dan heb ik een afspraak.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook