1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Welke motor voor de Xantia?
DennisN
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 25-08-2019

- Xantia 1.8i
Gepost: 30 december 2019 01:26 AM

Sinds enige tijd rijd ik nu een Citroën Xantia 1.8 (8 klepper). De auto rijdt erg fijn en de motor draait keurig zijn rondjes. Nu vraag ik me af welke motor het prettigste rijdt in de Xantia. De Xantia is met erg veel verschillende (benzine)motoren geleverd. Volgens mij zijn onderstaande type geleverd (type 1 en 2 samen):
1.6 - 8V
1.8 - 8V
1.8 - 16V
2.0 - 8V
2.0 - 16V
2.0 turbo Ct (8V?)
3.0 V6 24V
Nu vraag ik mij af welke motor het best bij deze auto past. Zoals gezegd rijd ik een 1.8-8V en deze bevalt mij erg goed. Deze heeft minder vermogen dan de 16V, maar daarentegen wordt het maximale koppel bij minder toeren behaald. Ik heb dan ook nauwelijks behoefte om de auto flink op toeren te jagen. Als ik 120 rijd (op de teller), dan maakt de motor 3000rpm en dat is heerlijk relaxt. In de toekomst zou ik nog wel eens een andere Xantia willen aanschaffen (waarschijnlijk een break) en ben benieuwd naar jullie mening of een andere motor (waarschijnlijk dan een 1.8-16V) een groot verschil maakt, in positieve danwel negatieve zin.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 30 december 2019 02:41 AM
  [ # 1 ]
DennisN schreef:

2.0 turbo Ct (8V?)

Klopt, de Turbo CT is een achtklepper en zo rijdt hij ook. Bovenin de toeren heb je weinig te zoeken met die motor. Ik wil je lijstje graag nog een beetje aanvullen:

- De 1.8 8v had je met 103 of 90pk. Die laatste is de opvolger van de 1.6 en heeft alleen meer koppel dan de 1.6 had.
- De 2.0 16v had je meestal als de late variant zonder variabele inlaat (halverwege ‘95 en later), maar had daarvoor een variabel inlaatspruitstuk en 150 of 152pk.

Ik heb alleen zelf in de 2.0 8v, de Turbo CT en de v6 gereden. Alledrie zijn fijne motoren. De v6 heeft wat mij betreft nauwelijks nadelen ten opzichte van de tct in de Xantia. Ze zijn ongeveer even zwaar en verbruiken ook ongeveer hetzelfde, alleen de tct kan belastingtechnisch voordeliger zijn in bv België. De v6 is uiteraard sterker, vooral onder de 2500rpm en boven de 4000rpm. Daartussen is die tct ook erg sterk, waardoor hij sneller voelt dan andere benzinemotoren met vergelijkbaar vermogen die ik gereden heb. Verder is de v6 véél soepeler dan alle viercilinders en ook stiller. De tct kan wat bokkig zijn soms.
Wat de meerwaarde van die motoren is ten opzichte van de 1.8 8v of 16v zou ik niet weten, omdat ik die nooit zelf heb gereden. Wel herken ik de karakteristiek die je beschrijft van de 1.8 8v in de 2.0 8v die ik reed. Die had echt al power zat en was vooral in het middengebied sterk.

In de break t1 zijn lang niet alle motoren geleverd. Daarin had je alleen de 1.8 8v (103pk), de late 2.0 16v en de Turbo CT. De 2.0 8v was ook leverbaar, maar alleen met automaat.
In de break t2 werden de motoren volgens mij helemaal gelijkgetrokken met de berline. Je had dus de 1.8 als 8v met 90pk en als 16v, de late 2.0 16v, de Turbo CT en ook de v6. Die laatste is in tegenstelling tot de berline dus niet in de t1 geleverd.

Ik denk dat qua prestaties/verbruik de 2.0 16v de beste is. Die verbruikt naar verluidt ongeveer hetzelfde als de 1.8 16v en is iets zuiniger dan alle achtkleppers, maar is uiteraard sneller. Of hij in het middengebied sneller is dan een 1.8 8v weet ik niet, maar uiteindelijk heb je op de snelweg geheid meer over. Het zou alleen kunnen dat de vroege 2.0 16v met 150pk beter is. Ik weet niet hoe veel die verbruikt. Wel zijn onderdelen voor de latere véél beter te vinden. Die vroege motor is heel erg zeldzaam en onderdelen zijn al helemaal niet te vinden. Voor de late is dat geen probleem, omdat de late 2.0 16v’s veel meer verkocht zijn.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 30 december 2019 11:03 AM
  [ # 2 ]

Ik mis in het rijtje de HDi.
Misschien zag je diesel helemaal niet als optie.

De HDi-110 is naar mijn mening de fijnste motor na de V6, maar eigenlijk totaal niet vergelijkbaar.
Heeft ook zelfde onderstel, remmen en bak-type als de V6
Een erg soepele, zuinige en vrijwel onverslijtbare motor.
Bij 3000 toeren bijna 150km/u en bij 1750 toeren al maximaal koppel.
De motor is ook prima te chippen voor nog meer voldoening.
Mijn langdurig verbruik ligt tegen de 1:19.

Nadelen: diesel ontmoedigingsbeleid.
Voordeel: daardoor nu nog te vinden en goedkoop aan te schaffen.
Advies: probeer eens een proefrit (niet een HDi-90 maar een 110), ook al wil je geen diesel, dan heb je toch weet van een vergelijk.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 30 december 2019 01:20 PM
  [ # 3 ]

@Alfred, en de HDi-90 is toch ook prima? Althans, ik heb daar 60.000km met veel plezier mee gereden. Niet supersnel maar genoeg koppel en (misschien wel doordat ‘ie zo tam getuned is?) nauwelijks turbogat.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 30 december 2019 01:34 PM
  [ # 4 ]

Ja, ik zat al haast op deze reactie te wachten. Wink
Er is helemaal niets mis met de HDi-90.
Is ook zeer duurzaam en erg fijn.

Tussen de 90 en de 110 zijn wel veel verschillen die het rijden net wat anders doen voelen.
Dat is niet alleen die 20pk wat puur in het hogere koppel zit. Dit koppel start ook eerder.

De 110 heeft een hydraulische koppeling (ipv kabel bij de 90), breder wielspoor, bredere velgen en banden, zwaardere remmen, de schakelpook is directer (kabels ipv stangen), heeft een ML ipv BE-bak, de overbrenging-verhoudingen zijn anders waardoor lagere toerentallen, ECU-aangestuurde turbo, iets andere motorophanging, etc.

Een HDi-110 is ook 60kg zwaarder en toch net ietsje zuiniger dan de 90.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 30 december 2019 02:22 PM
  [ # 5 ]
@lfred schreef:

...breder wielspoor, bredere velgen…

Iedere t2 heeft toch de brede voorkant en 15”-velgen? Volgens mij zijn deze twee dingen eerder verschillen tussen de 2.1TD en de 1.9TD bij een type 1. Die 2.1TD heeft de koppeling en versnellingsbak die een HDI 110 heeft ook trouwens, want die zijn specifiek voor alle motoren met meer koppel dan de HDI 90 (dus de HDI 110, 2.1TD, Turbo CT en v6). Geldt misschien ook wel voor de bandenmaat.

Ik ben het verder wel met Alfred eens dat die v6 de fijnste motor is voor de Xantia, maar hij is niet zonder nadelen. De betrouwbaarheid is wel goed, maar uiteraard verbruikt het iets meer dan andere motoren behalve de tct, is hij wat duurder in de wegenbelasting en onderdelen zijn véél schaarser en daardoor duurder. Net als de auto’s zelf trouwens. Een v6 break vinden binnen Nederland wordt niet makkelijk, maar zo nu en dan staat er wel eentje te koop. In Duitsland of misschien Frankrijk zijn ze een stuk beter te vinden.
Ook is sleutelen aan die zwaardere motoren niet altijd even leuk. De Turbo CT is een wirwar van allerlei buizen en slangetjes waardoor je eigenlijk overal nét niet zo goed bij kunt als je zou willen. Lange vingers zijn dan prettig Wink. De v6 heeft dat probleem niet, maar daarmee heb je gewoon een motorblok dat maar net in de motorruimte paste en dat merk je ook wel. Ik vind de v6 tot dusver iets minder onprettig sleutelen dan de Turbo CT.
Mocht je alles uitbesteden, dan zal een garage misschien iets meer geld rekenen voor reparaties omdat ze langer bezig zijn. Voor regulier onderhoud valt dit nog wel mee, zeker bij de Turbo CT. Bij de v6 is de distributieriem vrij prijzig. Aan onderdelen alleen al zit je zomaar op de €300 en dan moet hij er nog omheen. Als je zoiets laat doen ben je in totaal richting de €1000 kwijt. Ook is het vervangen van de bougies wat meer werk: het inlaatspruitstuk moet er dan af. Dat is misschien een kwartiertje werk (en kost je meestal een inlaatpakking van een paar euro), maar sommigen doen er heel moeilijk over. Dat het meer werk is dan bij de viercilinders kan ik niet ontkennen.

Dus zou ik zelf een v6 aanraden? Absoluut! Want ga er maar eens mee rijden… Als je echt zo goedkoop mogelijk Xantia wilt rijden is het misschien niet de beste optie, maar heel erg veel duurder is het ook niet als je niet belachelijk veel kilometers maakt. En als je dat wel doet, is LPG ook nog een prima optie bij de v6 Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 30 december 2019 03:33 PM
  [ # 6 ]

De HDi-110, de 2.1td en de V6 delen hetzelfde platform/onderstel
De HDi-90 en de andere modellen niet, ondanks typeII.

Het klopt wat je schrijft over sleutelvriendelijkheid en kosten, dit is ook waardevolle informatie als je een keuze wilt maken.

Maar het topic begon met de vraag welke motor het prettigste rijdt Wink
Natuurlijk kan die vraag preciezer gesteld worden, namelijk welke eigenschappen vind je belangrijk.
Soepelheid, heel veel trekkracht onderin, of juist lekker door kunnen trekken in de toeren?
Welke is de stilste?

Ik heb eerst een 1.8i gehad, daarna de HDi-110.
Die laatste voelde volkomen anders aan, veel zwaarder en solider, als een geheel andere klasse.
De verschillen gaan verder dan alleen de motor.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 30 december 2019 03:50 PM
  [ # 7 ]

Klopt, ik had ook het gevoel dat de Turbo CT en de v6 veel beter geïsoleerd waren dan de 2.0 8v. Dat zal voor die HDI 110 ook wel gelden. Misschien is die zelfs wel beter geïsoleerd dan de HDI 90.
Echt heel erg stil zou ik de Xantia’s die ik gereden heb trouwens niet noemen, want je houdt wel redelijk wat windgeruis op de snelweg. Maar daar heeft Alfred volgens mij iets op gevonden Wink. De motor zelf hoor je bij de tct en v6 nauwelijks als je eenmaal op snelheid bent. Ook bij (normaal) optrekken valt dat heel erg mee.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 30 december 2019 05:15 PM
  [ # 8 ]

Hmm, het onderwerp maakt wel een beetje off topic.

Ja, ik heb mijn hele Xantia na-geïsoleerd.
Het dak, achter het dashboard, langs de tunnelbak, deuren, holle ruimtes, de kofferruimte en meer.
Dat scheelt echt. Gemeten bij verschillende snelheden met een geijkte dB-meter. Afname tot 4 dB, dat is iets meer dan een halvering. Bij stationair draaien en stilstaan zelfs -7 dB. Het is nu waarschijnlijk de stilste Xantia-diesel (zover ik weet).
Perfect voor gewone snelheden. Bovendien veel minder geluiden van buitenaf.

Gelijktijdig heb ik een enorm probleem met windgeruis op hoge snelheid. Dat is nog steeds niet opgelost.

Geluid, of beter het ontbreken daarvan, stilte dus, is wel een heel belangrijke factor in de beleving van comfort. Alle Xantia’s waren stil voor de normen van die tijd. Toch nu geheel ingehaald door de huidige standaards.

Ik heb een officiële dB meter en zou best wel eens wat testen willen uitvoeren bij gelijke omstandigheden met verschillende uitvoeringen van de Xantia. Er zijn wel een paar problemen, alle Xantia’s zijn nu oud en door langdurig gebruik misschien lawaaieriger geworden, hoe krijg je de verschillende uitvoeringen beschikbaar voor een meting, en wie heeft nog wat aan de resultaten?

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
DennisN
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 25-08-2019

- Xantia 1.8i
Gepost: 31 december 2019 02:09 AM
  [ # 9 ]

Dank voor jullie reacties. Ik had inderdaad voor mezelf de dieselmotoren buiten beschouwing gelaten, wellicht onterecht. Maar ik heb nog nooit zelf diesel gereden en gezien de huidige regelgeving omtrent oudere diesels en milieuzones heb ik die optie eigenlijk uitgesloten.
Zoals ik eigenlijk in mijn verhaal al aangaf heb ik niet zo’n behoefte om de motor flink door te trekken, stoplichtsprintjes zijn aan mij niet besteed. Zelf rijden met de diverse motoren is natuurlijk de beste manier om erachter te komen, maar ervaringen van andere kunnen al wel een redelijk beeld geven van waar je dan specifiek op moet letten. Helaas is de Xantia niet het hoofdvervoermiddels in het gezin en daardoor is het budget ook enigszins beperkt.
V6 break uitvoering heb ik nog niet voorbij zien komen op de diverse verkoopsites, meestal betreft het de 1.8-16v of de 2.0-16v.
Voorlopig ga ik mijn huidige Xantia nog aan een nieuwe APK helpen en houd ik ondertussen mijn ogen open.

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 31 december 2019 10:13 AM
  [ # 10 ]

Je zou ook kunnen aanmelden bij het Xantiaforum Wink  op het nieuwe Xantia Forum
Daar wordt door een Xantia enthousiast regelmatig het web search afgespeurd naar Xantia’s in diverse uitvoeringen.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 31 december 2019 02:53 PM
  [ # 11 ]

Haha, daar is inderdaad iemand heel fanatiek bezig met zoeken naar interessante Xantia’s in binnen- en buitenland. Daar zit nog wel eens een v6 break tussen! Maar zo’n v6 break zou je 9 van de 10 keer gewoon zelf moeten importeren. Ik weet niet of dat een optie is voor de TS?
Tussen de 1.8 16v en de 2.0 16v zou ik trouwens zelf geneigd zijn om altijd voor de tweeliter te gaan. Zeker als break heeft die gewoon geen nadelen ten opzichte van de 1.8 16v. Daarentegen gaat het bij auto’s van 20+ jaar oud m.i. meer om de staat van de auto dan om de motor en uitvoering (tot op zekere hoogte: een kale 1.8 zonder airco zou aan mij persoonlijk niet direct besteed zijn).
Wel denk ik dat een achtklepper misschien beter bij je rijstijl zou passen, maar wellicht valt zo’n 16v ook helemaal niet tegen. Je zou ook nog een break met achtklepper kunnen zoeken, maar zoals in één van mijn vorige berichtjes te lezen valt is die keuze niet reuze. Je komt dan bijna automatisch uit bij ofwel een type 1 als X of SX-uitvoering, of bij een type 2 die verder helemaal identiek is aan je huidige Xantia. Beide zou ik niet direct als upgrade zien, tenzij je (net als ikzelf) een type 1 leuker vindt dan een type 2 Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 december 2019 04:28 PM
  [ # 12 ]

Ik vind de 1.8 16V in mijn Break een prima machine. Kun je prima rustig aan mee rondrijden, is met wat meer doortrekken prima vlot genoeg en loopt in zo’n Break ook met dik drie ton erop gewoon in de buurt van 200 km/h. Dat blok presteert verder niks bijzonders, maar in de dagelijkse omgang is-ie gewoon echt voldoende en ook soepel genoeg. Als een 2.0 16V een wat langere overbrenging heeft zou die op de snelweg misschien wel een aangenaam stukje rustiger kunnen zijn, maar daar heb ik even geen gegevens van voorhanden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 31 december 2019 04:37 PM
  [ # 13 ]

Klopt, ik bedoelde ook niets ten nadele van de 1.8 16v hoor. Ik heb er één keer in meegereden toen ik zeventien was. Ik mocht toen zelf nog net niet rijden helaas en heb dus niet echt gevoel gekregen voor die motor, maar toen ik de bestuurder vroeg om even gas te geven bleek wel dat die motor prima voldoet in de Xantia. Maarja, de tweeliter verbruikt niet echt meer, weegt als break niet veel meer en onderdelen zijn voor beide prima voor handen. En zo’n tweeliter zal toch net wat lekkerder presteren dan de 1.8, dus vandaar mijn redenering.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 31 december 2019 07:01 PM
  [ # 14 ]

Precies, qua kosten maakt het niets uit dus waarom zou je een 1.8 kiezen ....

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 december 2019 07:40 PM
  [ # 15 ]

De vraag was wat het karakter zo ongeveer is van een 1.8 16V en daar heb ik dus maar een ruwe indruk van genoteerd. Je hoeft er niet bang voor te zijn dat die 1.8 16V altijd maar veel toeren moet maken, die motor is soepel zat. Daar hoef je niet per sé voor naar een achtklepper om te kijken. Die 1.8 16V is een prima (doch bijzonder gewone) machine en totaal geen reden om een nette Xantia te laten staan.

Dus waarom zou je een 1.8 kiezen in plaats van een 2.0? Simpel. Kwestie van wat qua conditie op het moment van kiezen de beste auto is/lijkt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook