Waarschuwing “Risico verstopping roetfilter”
flapster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 21-07-2012

Gepost: 01 januari 2020 09:18 PM

Berlingo 1.6 HDI FAP 2009: Na een zeer koud nachtje in Oostenrijk vorige week moest ik startkabels gebruiken om m weer tot leven te wekken. Sindsdien een waarschuwing op het display (zie titel). Geen geel motormanagement lichtje maar de waarschuwing driehoek met uitroeptekentje en een kort geluidssignaaltje. Wat te doen? Auto loopt als een zonnetje (Km st 170.000)Volgens mij niets mis met filter..Hoe deze waarschuwing te interpreteren en hetliefst te verwijderen? iemand?
Vr GRt Robert ;Delft

Profiel  
 
2cvMaarten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 993
Geregistreerd: 30-04-2006

- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 01 januari 2020 10:21 PM
  [ # 1 ]

Begin eens met uitlezen en kijk wat er aan codes, inclusief omschrijving is opgeslagen. Dat maakt het al iets makkelijker om je in een bepaalde richting te sturen.

Huidig assortiment: 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004,C3 1.6 e-HDI 2012

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 02 januari 2020 08:38 PM
  [ # 2 ]

Het kan ook een loze melding zijn door te lage spanning. Daar kun je de gekste meldingen door krijgen. Is de accu nog goed? Dat zou ik eerst testen daarna uitlezen en vanuit daar verder.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
flapster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 21-07-2012

Gepost: 04 januari 2020 06:44 PM
  [ # 3 ]

Bedankt beiden , ik neem het mee in de speurtocht. Dat uitlezen, dat lees ik wel vaker, maar dat kan toch alleen je garagist? Ikzelf heb daar geen apparaatje voor. Jullie wel? Zo ja ,wat vooreen dan en wat kost dat dan een waar kan ik zoiets op de kop tikken? Vr GR Robert

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7825
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 04 januari 2020 07:16 PM
  [ # 4 ]

Google eens op diagbox/lexia op alieexpress. Voor een paar tientjes heb je de hardware en de software. Je moet dan wel een laptop hebben.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 10 januari 2020 08:48 PM
  [ # 5 ]

Ga die foutmelding niet na een tijdje weg? ik heb die ook soms, vooral als ik zeer brutaal de motor hoog in toeren jaagt op de snelweg.
Zelf negeer ik het al 80.000km lang en zit nu op 220.000km met nog geen enkele kost aan de wagen.

Profiel  
 
flapster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 21-07-2012

Gepost: 30 januari 2020 04:18 PM
  [ # 6 ]

Het zat als volgt in elkaar: Op dit type roetfilter zitten flow-meters, metalen pijpjes via een wartel in de filter geschroefd. Een van de pijpjes bleek (door de enorme hitte waarschijnlijk) losgekomen van de wartel. Niet zichtbaar, alleen voelbaar.Gevolg valse lucht, en dus verkeerde waarden, en dus waarschuwing. Pijpje kostte 10 euro. Knutselen een kwartiertje. Bedankt voor meedenken allemaal!

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 30 januari 2020 04:29 PM
  [ # 7 ]

is je foutmelding constant aanwezig geweest na Oostenrijk? Of ging ze soms weg.
Bij mij is er geen sprake van valse lucht maar misschien moet ik eens de drukverschilsensor vervangen… giswerk dus hier.

Profiel  
 
flapster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 21-07-2012

Gepost: 30 januari 2020 04:32 PM
  [ # 8 ]

Ja constant aanwezig, elke rit. Contact aan, en meteen die piep. Kan helaas alleen via resetten bij de garage verholpen worden dat dan weer wel..

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 30 januari 2020 04:37 PM
  [ # 9 ]

Bij mij ga die foutmelding na een rit van 20km weg… tot ik weer eens hem in toeren jaar en Piep… verbruik eventjes x3…

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7825
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 30 januari 2020 05:42 PM
  [ # 10 ]
flapster schreef:

Het zat als volgt in elkaar: Op dit type roetfilter zitten flow-meters, metalen pijpjes via een wartel in de filter geschroefd. Een van de pijpjes bleek (door de enorme hitte waarschijnlijk) losgekomen van de wartel. Niet zichtbaar, alleen voelbaar.Gevolg valse lucht, en dus verkeerde waarden, en dus waarschuwing. Pijpje kostte 10 euro. Knutselen een kwartiertje. Bedankt voor meedenken allemaal!

Bij mijn weten gaan die pijpjes naar een drukverschil sensor. Als het filter vol begint te raken neemt het drukverschil namelijk toe. Dan zorgt het management er voor dat het filter geregenereerd wordt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook