Stuur verwijderen
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 05 januari 2020 01:27 AM

Ik wilde het stuur van mijn ZX (geen airbag) demonteren en een tandje verzetten, omdat het scheef stond. Ben over twee dagen in gevecht geweest met de auto om dat @!€; stuur eraf te krijgen, terwijl ik had verwacht in 10 minuten klaar te zijn.

Het kapje met het Citroen logo van het stuur aftrekken was nog simpel.

De zelfborgende moer zat ongelooflijk vast aangedraaid. Uiteindelijk waren klappen met de rubber hamer op de ratel nodig om de moer te lossen.

Vervolgens wilde het stuur niet van de as af. Het uiteinde van de as is getand, dat wist ik. De as gaat daarna over in een conus. Dat wist ik ook.

Van alles geprobeerd, inclusief een polietrekker met een custom made hulpstuk om enigzins grip op het stuur te krijgen. Helaas krijg je alleen grip op het kunststof en dat buigt mee. Gestopt voor het brak.

Uiteindelijk was de oplossing om aan het stuur te trekken en tegelijk met een zware hamer en doorslag klappen op de as te geven. Daar waren vier handen, dus twee man, voor nodig. Na ergens tussen de tien en twintig klappen, ik had de hoop al opgegeven, kwam het ineens los.

Na het monteren van het stuur met kopervet (wielen stonden recht) en de moer niet zo idioot strak aan te draaien een stukje gereden. Het stuur stond weer scheef. Spul weer los en rechtgezet. Nu staat het recht en blijft het recht, als je rechtdoor rijdt.

Misschien heeft iemand wat aan deze ervaring. Ik denk dat ik effectief 2,5 uur bezig ben geweest, ondanks rijkelijk gebruik van kruipolie.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 05 januari 2020 10:24 AM
  [ # 1 ]

Was ‘t niet makkelijker geweest om het stuur recht te draaien en vervolgens de stuurstangen te verstellen? Waarschijnlijk is de afwijking ook bij uitlijnen ontstaan. Met een hamer indirect op je stuurhuis (en ratel!) meppen lijkt mij geen goede optie…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 06 januari 2020 01:27 AM
  [ # 2 ]

Ik wilde het struur eraf. Aan de stuurstangen rommelen had achteraf minder tijd gekost, maar dan had de auto gewonnen. Met een beetje beleid en gevoel gaat het prima. Het gaat erom dat het zaakje losschrikt. Hulp gehad van iemand die al tientallen jaren professioneel aan oldtimers knoeit.

Profiel  
 
Gepost: 06 januari 2020 01:05 PM
  [ # 3 ]

Alleen zo jammer dat een scheefstand van het stuur eigenlijk altijd veroorzaakt wordt door een slechte sporing en je dat nu dus niet hebt opgelost…

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 januari 2020 06:07 PM
  [ # 4 ]

Nu toch nog even uit laten lijnen dus Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 januari 2020 07:51 PM
  [ # 5 ]

En daarna je stuur weer eraf om die ook recht te zetten want die zal na het uitlijnen weer scheef staan waarschijnlijk.

Kapje d’r af, moer losdraaien maar laat ‘m 2 of 3 slagen zitten (verminderd de kans dat je het stuur in je gezicht krijgt als ie los komt). Flink aan het stuur trekken, van onder het stuur op het stuur slaan helpt soms ook. Nooit problemen mee gehad.

Heb er zelfs ooit een met 1 hand verwijderd omdat de auto bovenop een andere auto stond en er niet in auto’s 1 hoog ingestapt mocht worden Laughing

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 12 januari 2020 03:31 AM
  [ # 6 ]

Achteraf realiseer ik me dat het stuur een tikkie scheef stond sinds het vervangen van de stofhoes van de linker aandrijfas. Gisteren het wiellager links voor vervangen en daarvoor het spul weer los gehad. Daarna stond het stuur een tikkie scheef de andere kant op. Ik moet het stuur dus weer een tandje terugzetten. Dat zal dit keer geen probleem zijn, omdat ik de moer minder lomp vast gezet heb dan de Neanderthaler die er de laatste keer aangezeten heeft, meer dan 10 jaar geleden. Ik heb die man (merkloze garage) destijds een paar keer onderhoud laten doen, maar kwam er rap achter dat het een lompe knoeier was en ben daar vertrokken. Komende week ben ik 25 jaar de eerste eigenaar van mijn ZX en is het weer tijd voor de APK.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 12 januari 2020 10:01 AM
  [ # 7 ]
FastFred schreef:

En daarna je stuur weer eraf om die ook recht te zetten want die zal na het uitlijnen weer scheef staan waarschijnlijk.

Kapje d’r af, moer losdraaien maar laat ‘m 2 of 3 slagen zitten (verminderd de kans dat je het stuur in je gezicht krijgt als ie los komt). Flink aan het stuur trekken, van onder het stuur op het stuur slaan helpt soms ook. Nooit problemen mee gehad.

Heb er zelfs ooit een met 1 hand verwijderd omdat de auto bovenop een andere auto stond en er niet in auto’s 1 hoog ingestapt mocht worden Laughing

Mwah,
Een beetje uitlijner zet jouw stuur in de auto recht, fixeert dat en doet dan z’n trucje op de spoorstangen…
Een scheef stuur na uitlijnen heb ik nog nooit gezien!

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 12 januari 2020 10:50 AM
  [ # 8 ]

Een eventuele stuurbekrachtiger is bepalend voor de nulstand. Als je het stuur een tandje verzet, en vervolgens overmatig corrigeert mbv de stuurstangen, dan LIJKT alles recht maar daar denkt de stuurbekrachtiging anders over. Die staat namelijk continue te bekrachtigen. Vaak met korte schokjes in het stuur als gevolg. Bijkomend nog dit: vaak kun je een stuur niet eens een tandje verzetten. Er is vaak één tandje dat net breeder/smaller/langer is dan de andere. Het stuur past er meestal maar op één manier op. Tuurlijk, met een hamer past alles.  idiot

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook