Interieurverlichting
Dick Willemsen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 09-01-2008

- Xantia V6 Exclusive
Gepost: 06 januari 2020 01:34 PM

Bij het openen van de portieren gaat de interieurverlichting (Xantia V6, 1998) onder het dashboard wel, maar in de deurstijlen niet branden. Vervelend in deze donkere dagen. Iemand een suggestie hoe dit op te lossen? Alvast bedankt!

Profiel  
 
Aabenda
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 23-04-2019

Gepost: 06 januari 2020 02:47 PM
  [ # 1 ]

Ja hoor , herken ik .
De remedie , met beleid een tik erop geven .
Branden ze dan wel , kun je ze open halen , schoonmaken en contacten bij buigen .
succes

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 januari 2020 08:14 PM
  [ # 2 ]

De lampjes zijn dus niet stuk?

De methode van Aabenda werkt zolang de kunststof behuizing niet gesmolten is rond waar het bajonet lampvoetje erin gaat. Dat komt blijkbaar ook voor (bij mijn Break bijvoorbeeld) en dan krijg je ze echt niet meer makkelijk betrouwbaar. Niet onmogelijk denk ik, maar ik had het gedoe er op een gegeven moment niet voor over. Vooral omdat zeker de grijze units gemakkelijk in goede staat te vinden zijn en ze passen van alle jaargangen door elkaar. Beige units zijn overigens een stuk moeilijker vindbaar…

Mocht je willen controleren of de aansturing ter hoogte van de plafondlampen juist is, dan heb je de buitenste twee draden op de stekkers nodig. De binnenste twee zijn voor de schuifjes op de units om ze met gesloten deuren aan te kunnen zetten (één spanning, één massa). Van de buitenste geeft één draad spanning, de andere verloopt via de dimmer van spanning naar massa (lampje gaat aan) of van massa naar spanning (lampje gaat uit). Als de auto in z’n slaapstand schakelt (sleutel eruit, poosje wachten) worden alle spanningen naar de binnenverlichting uitgeschakeld en is de verlichting dus ook uit.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jako
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 180
Geregistreerd: 23-11-2004

- Xantia Plus 1.8i 16v
Gepost: 27 februari 2020 02:58 PM
  [ # 3 ]

Ik had ongeveer hetzelfde: Bij mij deed de linker het sinds ruim een maand niet meer. Vorige week hield de rechter er ook mee op, de instapverlichting bij mijn voeten werkte nog steeds.
Afgelopen zaterdag heb ik eerst het rechterlampje met voetje losgehaald, een halve slag gedraaid en teruggezet, die deed het weer. Daarna hetzelfde gedaan met de linker.
Nu heb ik weer genoeg licht aan twee kanten bij het instappen Wink

Als het wat beter weer wordt, ga ik maar eens kijken of er wellicht wat corrosie op de voetjes (of in de houder) zit.

Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook