DS19 Berline Luxe
tuffie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 04-01-2020

Gepost: 07 januari 2020 01:09 PM

Ik bezit een DS19 Berline Luxe. Dit is een Belgische wagen uit Vorst en in een zeer kleine oplage op de markt gebracht om de groeiende markt voor meer luxueuzere auto’s af te tasten. Het succes heeft geleidt tot uitbrengen van de Pallas in millésime ‘64. Een voorploper van de Pallas dus.

Deze uitvoering is een overgangsmodel en heeft net als de gewone DS mmodeljaar 1962 volgende kenmerken;
- laatste jaar 1e neus
- eerste jaar 2e dashboard
- laatste uitvoering met cendriers
Bijkomend voor deze luxe uitvoering;
- keuze tussen de halfautomaat of een versnellingsbak. Vanaf jan. ‘93 was dit mogelijk voor alle DS’en en de motor heeft dan ook 83 PK i.p.v. 72 PK.
- Standaard bijgeleverd accordeon plooidak
- Jaeger dashboard (eerste verschijning en later ook op de Pallas ook toegepast)
- Grotere Marchal verstralers i.p.v. de kleinere “tepellichten”
- interieur in twee-kleuren uitvoering.
- eerste gebruik van de gouden chevrons op achterklep
en zo zijn er nog wat extra’s…

In België zijn er - DS en ID samen 7622 stuks gemonteerd in 1962.
Helaas vind ik nergens een idee over het aantal exemplaren van deze editie. Een ex-garagist wist me te vertellen van 165 stuks, maar dat vind ik niet echt geloofwaardig (is wel een beetje zéér weinig om een gooi te doen naar een evoluerende markt).
Is er iemand die iets méér weet of hoe kan in hierover meer info krijgen? Bij Citroen Belgie lukt dit alvast niet. Daar liggen ze niet wakker van…

Dank voor een reactie.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook