Laadstroomperikelen C15D
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 10 januari 2020 03:49 PM

Goedemiddag,

Ik heb voor de winter een C15D gekocht, zo’n ex Belgische leger uitvoering, met de ouderwetse 1.8 D.

Heerlijk wagentje, maar sinds een paar dagen ineens een laadprobleem. Begon met na een lange rit in de regen en kou (dus met veel verbruikers aan) een zachtjes oplichtend laadstroomlampje bij stationair draaien. Ging uit bij gasgeven, dus ik heb er verder geen aandacht aan geschonken. Vervolgens gisteravond weer kletsnat weer, dus weer verlichting, ruitenwissers en blower aan, weer het laadstroomlampje aan, maar nu ook het temperatuur-lampje. Allebei zachtjes flikkerend, maar gek genoeg precies gelijk!

Bij wegrijden kreeg de startmotor de motor niet rond, dus aangeduwd en gelukkig zonder problemen thuis kunnen komen. Voordeel van een diesel! Vanochtend starten zonder problemen. Het valt me op dat bij contact aanzetten nu de beide lampjes (laadstroom en temperatuur) niet branden zoals het hoort, en dat ook de lampjes voor stadslicht en dimlicht ineens niet meer branden. Spanning op de accu is nu, ook op toeren, maximaal 12,8V, geen laadstroom dus volgens mij.

Heeft iemand van jullie enig idee wat dit kan veroorzaken? Ik vind het vooral opvallend dat er ineens meerdere lampjes niet werken. Voorheen werkten die allemaal.

Er is een methode om met een controledraadje van de dynamo naar de accu de laadstroom op gang te brengen, hoe was die ook alweer?

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 252
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) Cactus
- Dyane 6
- Xantia 1.8 16v
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 10 januari 2020 04:22 PM
  [ # 1 ]

Het lijkt er op dat de Dynamo niet mee doet (kan ook versleten borstels zijn) of de spanningsregelaar overleden is.

Je kan even controleren of het anker bekrachtigd wordt. De dunne draad (stekkertje) op de dynamo moet 12V krijgen.
Dit kun je eenvoudig meten of testen met een lampje. Geen 12 Volt daar betekend een defecte spanningsregelaar.

Je kan op deze plek ook zelf 12 Volt aanbieden op de borstels met een proefdraad vanaf de accu. Als de Dynamo nog goed is en goede koolborstels dan moet de accu geladen worden. (spanning op de acuu zal oplopen bij draaiende motor)
Pas hier wel een beetje mee op. Je kan de accu te ver opladen (boven de 14.4V) en dan gaat de accu stuk.

Je kan bijvoorbeeld tijdelijk een proefdraad op je koplampverlichting zetten richting de koolborstels (anker bekrachtiging). Lampen aan betekend dan accu laden, lampen uit, doet de dynamo ook niet mee.

Opa zei altijd "80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan"

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 10 januari 2020 04:41 PM
  [ # 2 ]

Hoi Dyane_Beige Opale,

Bedankt. Dat is precies wat ik bedoelde met dat controledraadje! Super!

Ik denk inderdaad dat het dan dynamo zelf, koolborstels of spanningsregelaar is. Er is geen verschil met een extra draadje rechtstreeks vanaf de + pool van de accu. Spanning blijft hangen rond 12,8V. Omgekeerd gaan de lampjes wel branden als ik vanaf de (losgekoppelde) ankerdraad een draadje leg naar de - pool, dan is er dus wel spanningsverschil.

Vanavond even een nieuwe spanningsregelaar monteren en kijken of dan het probleem is opgelost. Zou dat ook kunnen verklaren waarom de lampjes van stads-licht en dim-licht niet aan gaan?

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8280
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 10 januari 2020 04:48 PM
  [ # 3 ]

Als het laadstroomlampje kapot is wordt de dynamo niet aangestuurd. Ik zou daar als eerste naar kijken. Koolborstel(s) is ook vaak een oorzaak bij oudere auto’s. Het kan ook zijn dat het lampje nu uitblijft met contact aan omdat een of 2 koolborstels geen contact meer maakt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 11 januari 2020 04:19 PM
  [ # 4 ]

Vervangen van de koolborstels/spanningsregelaar was inderdaad de oplossing. De koolborstels zagen er inderdaad ook niet uit, en een van de twee stak bijna niet meer uit.

Helaas wel bij het losschroeven van de laadkabel op de dynamo het draadeindje losgedraaid, waardoor hij nu niet meer goed vast zit. De laadspanning zakt nu dus in als je hem heen en weer wiebelt. Ik ben dus bang dat ik alsnog een andere dynamo moet monteren, iemand nog een idee waar ik die tweedehands zou kunnen krijgen? Gaat om een Valeo, maar ik denk dat Bosch ook gewoon past.

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8280
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 11 januari 2020 06:34 PM
  [ # 5 ]

Kun je dat draadeindje niet vastdraaien? 2 moertjes er op en die stijf tegen elkaar aandraaien, dan met sleuteltje op 1 daarvan het tapeindje aandraaien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 13 januari 2020 07:28 AM
  [ # 6 ]

Dat idee had ik ook, maar het voelt alsof er binnenin iets uitgesleten is waardoor hij vrij ronddraait. Ik kan hem wel ronddraaien maar hij lijkt niet naar binnen of buiten te bewegen. Ik heb ‘m nu vastgezet met een provisorisch klemmetje, lijkt vooralsnog prima te werken. Laadspanning is in elk geval weer 14V!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook