Startproblemen DS21 1966 met DX4 motor
sicco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 17-12-2005

- ID/DS DS20
- ID/DS DS21 Pallas
Gepost: 14 januari 2020 12:01 PM

Hoi forumleden,

Ik ben samen met een vriend (met veel DS ervaring) bezig met een restauratie van een DS21 Pallas uit 1966 met een DX4 (23 carburateur) motor. We willen de motor even proef laten draaien, maar we krijgen hem niet aan de praat. Tip en trucs van diverse experts hebben we allemaal geprobeerd, maar vooralsnog geen succes… 

Misschien zien we iets over het hoofd, daarom post ik het hier even, ik heb het forum ook al afgespeurd, maar daar vond ik ook geen oplossing.

Dit is er (motor gerelateerd) allemaal gedaan:

- Nieuwe kabelboom (Chyparse)
- Nieuwe distributieketting + spanner
- Nieuwe sensoren en pakkingen
- Nieuwe brandstofpomp, leiding en filtertje
- Nieuwe bougiekabels (Bougicord)
- Nieuwe 123 ignition (Curve C)
- Nieuwe bobine (BERU)
- Nieuwe bougies (Champion)
- Nieuwe pluskabel met opgeknapt startrelais
- Nieuwe massakabel (aansluiting bij waterpomp én op chassis)
- Nieuwe olie

Goed om te weten:
- De bobine krijgt netjes 12v op de batt aansluiting.
We hebben ook geprobeerd rechtstreeks de plus aan te sluiten (we dachten misschien een kapot contactslot)
Ook geprobeerd om de bobine te laten vonken met de min rechtstreeks op minpool.
- De bobine geeft niet een heel krachtige vonk
- We hebben diverse andere bobines geprobeerd, ook een uit een rijdende DS
- De bougiekabel op 1e cilinder ook geen krachtige vonk, wel kleine vonkjes
- Toen het normale ontstekingshuis er nog in zat, hebben we zwakstroom getest met lampje en dat deed het goed
- Na montage van de 123 ignition hebben we met gebruik van startpilot 1x een knal gehad
- De uitlaat is nog niet gemonteerd

Heeft iemand nog andere ideeën om te proberen?

Pech met een DS is nog altijd beter dan rijden in een saaie auto.

Profiel  
 
camemBert
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1434
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 14 januari 2020 12:59 PM
  [ # 1 ]

die knal kan duiden op een (180 graden) verschoven ontstekingstijdstip. Probeer eens de bougies op de verdeelkap te ‘verdraaien’

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
sicco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 17-12-2005

- ID/DS DS20
- ID/DS DS21 Pallas
Gepost: 14 januari 2020 01:25 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie en het meedenken camemBert.
De eerste cilinder hebben we op hoogste positie gezet (met een lange schroevendraaier op cilinderkop en een staafje in gaatje vliegwiel)
en de rotor stond toen goed voor 1e cilindercontact van de verdeelkap. Dan staat het toch goed?
Er zit op tegenovergesteld punt ook een gaatje in het vliegwiel, maar op dat punt stond de rotor niet op 1e cilinder in de verdeelkap.

Pech met een DS is nog altijd beter dan rijden in een saaie auto.

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7756
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 14 januari 2020 04:53 PM
  [ # 3 ]

Je weet alleen zeker dat 1 op het punt van ontsteken staat als allebei de kleptuimelaars van 1 een beetje speling hebben. Als dat niet zo is staat 4 op het punt van ontsteken. Dat wordt ook bedoeld met 180 graden verkeerd.

Edit: En heb je goede compressie?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6805
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 14 januari 2020 06:28 PM
  [ # 4 ]

Die 180 graden is makkelijk,snel (en gratis !!) te controleren: schuif al de 4 kabels fff 180 graden verder op de verdelerkap. Anders de oude verdeelinrichting er fff weer inzetten: draait de motor nu wel ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7756
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 14 januari 2020 07:26 PM
  [ # 5 ]

Ketting gemonteerd met de merktekens op de goede plaats?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9537
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 14 januari 2020 08:29 PM
  [ # 6 ]
sicco schreef:

Bedankt voor je reactie en het meedenken camemBert.
De eerste cilinder hebben we op hoogste positie gezet (met een lange schroevendraaier op cilinderkop en een staafje in gaatje vliegwiel)
en de rotor stond toen goed voor 1e cilindercontact van de verdeelkap. Dan staat het toch goed?
Er zit op tegenovergesteld punt ook een gaatje in het vliegwiel, maar op dat punt stond de rotor niet op 1e cilinder in de verdeelkap.

Je hoort, via het daarvoor aangebrachte gaatje opzij in het koppelingshuis, maar op één punt een 6mm stiftje in het vliegwiel te kunnen drukken. Dat punt zou ten opzichte van de krukas altijd een vast gegeven moeten zijn door middel van een paspen in de flens van de krukas die maar één positie van het vliegwiel toelaat. Dit ijkpunt ziet er op het vliegwiel uit als een ingefreesd 6mm breed sleufje.

Daarmee hoor je dus inderdaad de basisafstelling van de ontsteking op z’n plek te kunnen zetten zonder je te kunnen vergissen (behalve eventueel het verschil tussen drie types vliegwielen met het merkteken elk op een andere plek).

Maar ik ben het eens met Jantje1948. Kleppendeksel eraf en kijken of de kleppentrein correct staat voor het veronderstelde ontstekingsmoment. Als bijvoorbeeld de aandrijving van de verdeler gemonteerd is zonder te letten op hoe de kleppen van cilinder 1 staan maar alleen door te kijken of cilinder 1 op BDP staat en de rotor dan de goeie kant op wijst kan de verdeler prima een halve slag verkeerd staan (dus aan het eind van de uitlaatslag van cilinder 1 i.p.v. einde compressieslag ‘goed’ wijzen). Op zich is dat niet erg maar dan schuiven alle kabels dus inderdaad twee plekken door op de verdeelkap om het weer te laten kloppen.

Voor de zekerheid doe ik de link naar het item ‘ontsteking stellen’ van DSTT er nog maar even bij. Dat filmpje vind je hier en het gedeelte over de basisafstelling begint op 18:00.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
sicco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 17-12-2005

- ID/DS DS20
- ID/DS DS21 Pallas
Gepost: 14 januari 2020 09:32 PM
  [ # 7 ]
jantje1948 schreef:

Ketting gemonteerd met de merktekens op de goede plaats?

Ja, dat hebben we secuur gedaan.

Pech met een DS is nog altijd beter dan rijden in een saaie auto.

Profiel  
 
sicco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 17-12-2005

- ID/DS DS20
- ID/DS DS21 Pallas
Gepost: 14 januari 2020 09:42 PM
  [ # 8 ]

Dank voor de ideeën en het meedenken. Ik ga er aankomend weekend weer mee verder.
Mocht iemand nog andere ideeën hebben, hoor ik het graag.

Voor wat betreft de punten op het vliegwiel, er zitten op dit vliegwiel echt 2 punten waar de 6mm stift in past.
Maar kleppen (c.q.180 graden test) ga ik zeker checken.

Pech met een DS is nog altijd beter dan rijden in een saaie auto.

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7756
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 15 januari 2020 12:14 AM
  [ # 9 ]

De knal in de uitlaat kan daar ook op duiden. Als het 180 graden verkeerd staat vonkt de bougie aan het einde van de uitlaatslag en staat de uitlaatklep nog een beetje open.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4986
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 januari 2020 02:43 PM
  [ # 10 ]
citroen23 schreef:

Anders de oude verdeelinrichting er fff weer inzetten: draait de motor nu wel ?

Dat zou ik zeker proberen!  Misschien is de 123 niet okee.. (en vergeet dan de condensator niet)

sicco schreef:

Voor wat betreft de punten op het vliegwiel, er zitten op dit vliegwiel echt 2 punten waar de 6mm stift in past.
Maar kleppen (c.q.180 graden test) ga ik zeker checken.

Dat is heel vreemd…
Zou het een “balansgaatje” kunnen zijn?

sicco schreef:

De eerste cilinder hebben we op hoogste positie gezet (met een lange schroevendraaier op cilinderkop en een staafje in gaatje vliegwiel)
en de rotor stond toen goed voor 1e cilindercontact van de verdeelkap. Dan staat het toch goed?
Er zit op tegenovergesteld punt ook een gaatje in het vliegwiel, maar op dat punt stond de rotor niet op 1e cilinder in de verdeelkap.

Stond ie exact op het bdp toen de pen in het gat viel?
Volgens mij moet ie bij de oude modellen dan 12° voorontsteking hebben…
Ooit is er misschien een moderner vliegwiel gemonteerd?
Je kan proberen om de verdeler een stukje vroeger te draaien (ik meen tegen de wijzers van de klok in)

 

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4986
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 januari 2020 09:34 PM
  [ # 11 ]

oeps
Toch niet goed gelezen…
De motor is veel nieuwer, DX4… dus het vliegwielverhaal gaat dan niet op.

Profiel  
 
j.witkop
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 17 januari 2020 12:48 AM
  [ # 12 ]

dat verhaal van 180 graden staat voor mij nog steeds bovenaan

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4986
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 januari 2020 03:29 PM
  [ # 13 ]

Zwakke vonk op nummer 2 dan…
Proberen met oude ontsteking en bobine, condensator en voorschakelweerstand.
Speaking of bobine, de nieuwe kan natuurlijk ook niet helemaal okee zijn…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook