Berlingo(partner) 1.4 2003. Na tanken motor aan benzinemeter blijft op nul?
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 22 januari 2020 01:05 PM

Ik had bij vorige auto’s nooit last met deze actie.

Maar als het kouder wordt heb ik vaak een tweede sleutel in het vakje van de auto(zonder transponder tegen jatten)
als ik dan ga tanken laat ik de motor lekker draaien, motor wordt alleen maar warmer ipv kouder, interieurtje blijft lekker warm, ik dus ook.

Ik maak dan de tankdop open met die sleutel de ander blijft in t contact met draaiende motor.

20 liter getankt, stap weer in lekkere warme auto, meter blijft op 0, ik denk zal wel om een bep. tijd een meting doen maar nee dus, blijft 0.

Volgende dag starten blijft ie ook nul??
Motor even uit gezet tankdop er af, (er is idd een schakelaar in de tankopening voor met of zonder dop) ik fop de auto even alsof ik tank met motor uit, dus dop er weer op, starten alsof er is getankt.
Nog steeds nul.

Is er ook een schakelaar op het klepje verderop in de pijp soms? Dat zou toch waanzin zijn.

Pas toen ik er die dag nog eens als proef 5 liter bij deed op de motor uit manier gaf de meter alles weer aan.
Dus ook de vorige vullig.(die auto is gek!)

Er zijn mensen die zeggen(of zetten het zelfs op stickertjes bij de pomp) dat het gevaarlijk kan zijn, zo tanken, dat weet ik al.

Gr. Wim.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 januari 2020 05:18 PM
  [ # 1 ]

Wim:
Je laat je foppen door de manier waarop de tankhoeveelheid gemeten wordt: De injectiecomputer bepaald hoeveel benzine er gebruikt wordt, en aan de hand daarvan wordt de benzinemeter bijgesteld naar beneden. Als je tankt dan komt er een signaal van de tankmeter dat dan echt niet meer klopt met de berekende meterstand, en pas dan wordt er een echte meting gedaan op de tankgever. Dan gaat je benzinemeter naar de “reële” stand. ALs je de motor laat lopen denk de computer dat er niks veranderd. Als je echter stopt en er 5 liter bijgooit dan pas wel.
Ik rij op LPG, dan zijn de effecten nog bizarder: De benzinemeter loopt terug en geeft zelfs met een volle tank leeg aan…. totdat je een keer de tankdop open doet bij stilstand, of als je s’ochtends start.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 22 januari 2020 05:41 PM
  [ # 2 ]

Bij mijn C5 is het idd ook berekend. Op gas loopt de meter dus ook gewoon terug. Pas als het verschil groter is dan ca een kwart tank “reset” de meter na een herstart. Hoeveel heb je getankt? Als dat redelijk wat is zou na opnieuw starten de boel weer moeten werken.
En als ik met een goed warme auto tank heb ik het daarna nooit koud… In Siberië lijkt het me wel een goed plan!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 januari 2020 08:47 PM
  [ # 3 ]
wim V8 schreef:

(die auto is gek!)

De auto?  Nee, degene die met een draaiende motor staat te tanken.
Lees je niets bij de pomp?

Niet bellen, niet roken en de motor af.

 

 

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 22 januari 2020 09:25 PM
  [ # 4 ]

Dat wist ik al, daarom schreef ik dat toch al, hopende dat niemand daarover zou beginnen.
Maar toch weer iemand.

Ik blijf toch met draaiende motor tanken! Maar ik rook niet! haha.

Gr. Wim.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 januari 2020 09:30 PM
  [ # 5 ]

Wil je niet het laatste bericht quoten?
Om het topic af te ronden, de auto meet het brandstofniveau tijdens de start. De rest rekent hij onder het rijden uit. Daarom zakt de meter ook bij het rijden op LPG.

Maar de motor laten draaien is echt dom. En gevaarlijk voor jou en de omstanders. Als het nou min 20 was.

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook