1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
1.4 150A motor
Reisvlieg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 20-06-2018

Gepost: 04 februari 2020 08:37 PM

Beste BX’ers,

Welk brandstofverbruik is haalbaar bij voornamelijk snelwegkilometers met een 150A motor? Dit is een toch een distributieketting-motor?
Zit de waterpomp hier op een apart riempje?

Klopt het dat dit de zogenaamde “onverwoestbare” 1.4 motor is?

Profiel  
 
Gepost: 05 februari 2020 12:48 PM
  [ # 1 ]

De 150A onverwoestbaar?

Begin jaren 90 een BX14RE gereden met dit blok, op LPG.
Op een gegeven moment stonden alle 4 de zuigers bovenin, stuk dus.

Ander blok erin, uit een BX, bleek ook een tik te hebben.
Teruggebracht en geld terug, toen een blok uit een P205 erin en weer op LPG verder.

Een ander nadeel van dit blok, blok en bak is 1 geheel, de bak is dus niet los te vervangen.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 05 februari 2020 08:15 PM
  [ # 2 ]

Over het algemeen gaan die blokken heel lang mee hoor.

Waterpomp loopt op een apart riempje, distributie met een ketting.

Onderdelen specifiek voor dit blok zijn soms wel wat lastig te vinden.

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Wimlex
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 04-01-2016

- Ami 8 berline
- CX 20re
Gepost: 05 februari 2020 10:23 PM
  [ # 3 ]

Toendertijd nooit wat met t blok gehad. Vond ze aardig betrouwbaar. Stond op 250.000km toen die weg ging. Lange afstanden redelijk zuinig. Hoeveel exact per km kan ik me niet meer herinneren. Wel n 5 bak trouwens. De motor ging langer mee ,als alles wat er omheen zat eigenlijk.Laughing

Ex visa club 1983, Ex bx 14 e 1986
Ex. Cx 20re 1987, Ami 8 1974, berlingo 1.8 1999


Liever een oude franse, dan een nieuwe japanse!

Profiel  
 
graddus
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15092
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 06 februari 2020 01:57 PM
  [ # 4 ]

De 1.2 versie in mijn R14 heeft het nog tot over het half miljoen geschopt… op LPG.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40664
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 06 februari 2020 02:42 PM
  [ # 5 ]

Onze 14, een kale., met 4 bak en 60 pk, heeft 450.000 km dienst gedaan. Toen kwam er een tik in: nokkenas versleten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40664
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 06 februari 2020 02:45 PM
  [ # 6 ]
Reisvlieg schreef:

Beste BX’ers,

Welk brandstofverbruik is haalbaar bij voornamelijk snelwegkilometers met een 150A motor? Dit is een toch een distributieketting-motor?
Zit de waterpomp hier op een apart riempje?

1 op 14 is goed haalbaar als de auto een 5-bak heeft. Er zit inderdaad een ketting in en de waterpomp is door een riempje aangedreven samen met de dynamo.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 06 februari 2020 02:46 PM
  [ # 7 ]

En een apart riempje voor de HD-pomp.

Profiel  
 
Reisvlieg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 20-06-2018

Gepost: 06 februari 2020 11:33 PM
  [ # 8 ]

Akkoord, bedankt voor de info

Profiel  
 
Reisvlieg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 20-06-2018

Gepost: 06 februari 2020 11:34 PM
  [ # 9 ]
René Jongejan schreef:

De 150A onverwoestbaar?


Ander blok erin, uit een BX, bleek ook een tik te hebben.
Teruggebracht en geld terug, toen een blok uit een P205 erin en weer op LPG verder.

Een ander nadeel van dit blok, blok en bak is 1 geheel, de bak is dus niet los te vervangen.

Lekker, motorolie in je versnellingsbak. Deze heeft ook die “extra tandwielen” voor overbrenging naar de versnellingsbak?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40664
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 07 februari 2020 08:21 AM
  [ # 10 ]

ja, die tandwielen heeft deze motor/bak. Ook zit er een bus met een vertanding in en die gaat wel eens stuk. motorolie in de versnellingsbak, dat doen veel meer fabrikanten. Niets mis mee.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 07 februari 2020 08:25 AM
  [ # 11 ]
waterman schreef:

Ook zit er een bus met een vertanding in en die gaat wel eens stuk.

Dat niet alleen, die raakt ook op.

Maar vanwaar jouw belangstelling voor dit verouderde blok, wat eind jaren 80 opgevolgd is door de TU3?

Jouw andere 3 topics gaan over een BX diesel, waarschijnlijk dezelfde.

Profiel  
 
bert123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 09-10-2015

Gepost: 07 februari 2020 03:30 PM
  [ # 12 ]

Leuk, dit topic. Ik vind persoonlijk het geluid van de 150(A) veel karakteristieker dan opvolger TU. Bij die TU gaat de koppakking door een constructiefout voortijdig stuk. Overigens loopt mijn BX met 150A vaak 1:16 of nog zuiniger.

Profiel  
 
Reisvlieg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 20-06-2018

Gepost: 07 februari 2020 06:22 PM
  [ # 13 ]

Nou.. ik zag een BX uit 1987 te koop staan met deze motor. Vandaar. Over het algemeen goede recensies dus. En met het karakteristieke citroën-geluid als ik het goed begrijp.

Profiel  
 
Gepost: 07 februari 2020 06:36 PM
  [ # 14 ]
bert123 schreef:

Bij die TU gaat de koppakking door een constructiefout voortijdig stuk.

Dat is niet helemaal correct, door een merkwaardige constructie, er staat een kopbout in het oliekanaal naar de kop, gaat de koppakking olie zweten/lekken op die hoek.
Dat wil dus nog niet zeggen dat er sprake is van “een lekke koppakking”, daaronder wordt in het algemeen wat anders verstaan.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40664
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 07 februari 2020 07:12 PM
  [ # 15 ]

Daarbij is het vervangen in twee uurtjes voor elkaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook