C4 Aircross Airbag storing
dmdude
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-04-2018

Gepost: 10 februari 2020 10:31 PM

Hallo,

ik heb een C4 Aircross waarvan ik de radio heb vervangen.
Nu is het waarschuwingslampje van de airbag gaan branden met de melding: ‘Maintenance required’.

Bij mijn vaste BOVAG garage hebben ze de boordcomputer uitgelezen en geconstateerd dat er vier sensoren zijn die constateren dat de radio er niet meer is.
De monteur vertelde dat de boordcomputer opnieuw geprogrammeerd moet worden zodat ie niet meer ‘zoekt’ naar een radio.

Daarvoor ben ik naar een officiele Citroen dealer gegaan.
De monteur daar vertelde mij dat het vervangen van een radio niet zomaar gaat. Ook het herprogrammeren van de boordcomputer kan niet.
Voor een nieuwe radio moet de printplaat die achter de knop van de alarmlichten zit, mee verhuizen met de nieuwe radio.
In mijn geval kan dit niet, want bij de nieuwe radio zit al een nieuwe unit voor de alarmlichten.
Het is toch ook vreemd dat een sensor voor de airbags op zoek gaat naar een radio ?

Heeft iemand van jullie dit ook al eens meegemaakt?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 februari 2020 06:59 AM
  [ # 1 ]
dmdude schreef:

Het is toch ook vreemd dat een sensor voor de airbags op zoek gaat naar een radio ?

Nee hoor. Alles zit aan elkaar gekoppeld via een zogenaamd bussysteem. De BSI (of hoe dat ding heet bij Citroën) zal bij het aanzetten van het contact controleren of alle deelnemers die in zijn lijst staan ook aanwezig zijn. Waarschijnlijk dat in dat lijstje na de sensoren de radio staat. Als die radio zich niet meldt concludeert het systeem dat er óf met de radio een probleem is (= niet aanwezig), óf met de sensoren.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
dmdude
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-04-2018

Gepost: 11 februari 2020 08:01 AM
  [ # 2 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie forumregel 10. police
Hoi Wim,

bedankt voor je heldere uitleg.
Weet je ook of het mogelijk is om de radio uit dat lijstje te verwijderen?
Ik kan me voorstellen dat het veel vaker voorkomt dat een radio verwisselt wordt…

Mvg,

Douwe

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 11 februari 2020 01:01 PM
  [ # 3 ]

Dat zal een lastige zaak worden, wat wimb al zegt het zit gekoppeld/geïntegreerd in het canbus systeem wat ook weer gekoppeld zit met de bsi, dit regelt alle data van de auto.
Dat je deze melding krijgt is niet vreemd, de data overdracht gaat dmv afname van stroom, nu mist hij wat (zonder afmelden radio) en geeft hij een foutmelding, het kan ook zomaar wat anders zijn wat een foutmelding geeft.

Advies, bouw de originele weer in voordat er meer kapot gaat dan je lief is en misschien is er voor jouw aftermarket radio wel een verloop stekker die dit voorkomt, dus van de auto naar het merk radio, die ertussen zetten en dan heb je deze klachten niet meer.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 11 februari 2020 01:43 PM
  [ # 4 ]

In een CAN netwerk mogen alleen apparaten die ook echt meedoen met het netwerk. Wél inprikken maar niet meelullen is niet toegestaan. Maw; de BSI praat bi-directioneel met het netwerk en verwacht dat er wordt geluisterd én teruggepraat. Zodra je die regel breekt, krijg je gedoe. Niet doen dus.
Een andere radio inbouwen is prima, maar zorg dan wel dat de originele uit het netwerk GEPROGRAMMEERD is en de nieuwe NIET met het netwerk verbonden is via de multiconnectors. Uiteraard heb je in het laatste geval ook geen info op je display en doet je externe bediening het wellicht niet.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook