C3-III: Vernieuwd (Juni 2020)!
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9681
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 11 februari 2020 11:14 PM

Van de voorpagina

Nieuwe C3: Persoonlijkheid en Comfort

De Citroën C3 is de bestverkopende Citroën van dit moment. De huidige generatie loopt sinds 2016 en dus is het tijd voor een rondje bijwerken. En dat allemaal onder het motto van ‘meer persoonlijkheid en meer comfort’. Kortom: Meer Citroën.

750.000 stuks heeft Citroën er inmiddels van verkocht: de huidige C3 doet het lekker. Maar nu het merk steeds nadrukkelijker koers gaat varen op individualiteit en comfort wordt het tijd om ook de kernspeler in het programma van Citroën onder handen te nemen. Was er dan iets mis met de C3? Niet echt, lijkt ons, maar als het speelveld verandert is het goed om mee te veranderen. En als dat een lekker eigenwijze en uiterst comfortabele auto oplevert komt het erop neer dat Citroën ons de volgende Echte Citroën belooft. Dat belooft dus nogal wat!

Wat mogen we dan concreet verwachten van de vernieuwde C3? Sowieso natuurlijk een ander front, dat dankzij stijlkenmerken van de CXperience concept-car meteen weer lekker fris oogt. Ook de airbumps zijn opgeschud. Dan komen er nieuwe lichtmetalen velgen in 16 en 17 inch, twee nieuwe kleuren (Elixir Red en Spring Blue), 4 koetswerkthema’s waaronder een nieuwe (Emeraude) en twee nieuwe interieuraccenten (Techwood en Emeraude). Alles bij elkaar zijn er straks 97 verschillende manieren om je nieuwe C3 aan te kleden. Je vraagt je af waar je de afstandsbediening van de centrale vergrendeling nog voor nodig hebt, want er staat straks nooit meer precies zo’n C3 op de parkeerplaats van de Appie als de jouwe.

Maar het ging over comfort, wat is er op dat gebied te beleven bij de nieuwe C3? Om te beginnen kan de nieuwe C3 beschikken over Advanced Comfort stoelen. Die hebben inmiddels in andere modellen bewezen weer ouderwets des Citroëns uitstekend te zitten, dus dat is wel iets om naar uit te kijken. Vanuit zo’n heerlijk luie stoel onderweg alle denkbare elektronische butlers aan het werk hebben moet een waar gevoel van luxe geven: hands-free ontgrendelen en starten, parkeersensoren nu ook in de voorbumper, een actieve remhulp die moet voorkomen dat je die sensoren ook nodig hebt, een vermoeidheidsassistent, een koffiestop-alarm (om te voorkomen dat je die vermoeidheidsassistent nodig hebt), automagisch grootlicht, achteruitrijcamera, hill-assist, lane-assist, dodehoek-assistent, verkeerbordherkenning en cruise-control/snelheidsbegrenzer - verzin het en de C3 geeft je er ‘personeel’ voor. En als dat personeel niet voldoet zijn er nog allerhande telefonisten en IT-ers ingebouwd die je op alle inmiddels gangbaar geworden manieren met de rest van de wereld verbinden. Je zou je bijna afvragen: om te voorkomen dat je je nieuwe C3 ook nodig hebt?

Onder de kap vinden we alleen nog maar motoren die aan de Euro 6 emissienormen voldoen. Dat zijn de driecilinder 1.2L PureTech motor in een uitvoering van 83 pk en een uitvoering van 110 pk, beide met handmatige vijfversnellingsbak en start/stop-systeem en in het geval van de 110 pk uitvoering optioneel met de zes-versnellings elektronisch automatische transmissie. Ook de 1.5L BlueHDi dieselmotor met 100 pk is beschikbaar in de vernieuwde C3, maar alleen met handmatige vijfbak.

Kortom, de nieuwe C3 belooft weer een heleboel leuks te gaan bieden. Vanaf juni van dit jaar wordt-ie bij de dealer verwacht.

Tekst: Penny Lane o.b.v. persbericht Citroën, foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vtske
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1676
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 12 februari 2020 04:04 PM
  [ # 1 ]

Wat een beperkte keuze motor en bak, leren ze ((‘t) nu nog niet bij Citroën ???
Geen 130 pk en geen man 6v en of automaat.
Ik begin al meer bij andere te kijken ………

(Werknemer)1978-1983 Alle types CITROËN Demo, nieuw, tweedehands en overnames.(Werknemer-Medezaakvoerder) 1983-1989 BX16 TRS 3X, BX19 TRD 1X, BX19D 1X, BX19RD BREAK 2X, BX TRD TURBO 1X. (Privé) 1989-2000 BX TRD TURBO,1992-1998 AX11 TRE, 1998-2000 SAXO 15D SX, 2000-2008 XSARA BREAK 19D,2004-2011 SAXO VTS 1400,2008-2014 PEUGEOT 307 14 HDI,2011-tot heden New C4 EXCLUSIVE 16 EHDI 112 EGS6,2014(zoon)2016-tot heden C4 GRAND PICASSO EHDI 115 BVM6.

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 februari 2020 04:54 PM
  [ # 2 ]

Kleine opmerking: ik neem aan dat in de topictitel juni 2020 bedoeld werd in plaats van juni 2019 Wink.
OT: Prima facelift, niet zo gek anders dan de oude maar dat was ook niet echt nodig. Die houtlook op het dash had ik niet helemaal aan zien komen maar ziet er op het plaatje best goed uit zo. Advanced Comfort Seats zullen ook wel een verbetering zijn, maar ik werd er in de Cactus nou niet direct heel erg wild van. Ze zitten prima en zijn merkbaar wat zachter dan de meeste moderne autostoelen in het bovenste laagje, maar ik vond ze verder niet zo bijzonder.
Had de oude c3 die aparte structuur in het dak ook al? Ik vind hem best leuk gevonden. Zo vaak stylen fabrikanten het dak van een auto niet!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9681
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 12 februari 2020 06:25 PM
  [ # 3 ]
Feije schreef:

Kleine opmerking: ik neem aan dat in de topictitel juni 2020 bedoeld werd in plaats van juni 2019 Wink.

Hindsight is 2020… Dus ja, voor je het weet zet je er 2019 boven. Zo van: ‘als we alles achteraf hadden geweten’... Rolling Eyes

Maar: terechte opmerking en dus gecorrigeerd.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vtske
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1676
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 12 februari 2020 07:22 PM
  [ # 4 ]
vtske schreef:

Wat een beperkte keuze motor en bak, leren ze ((‘t) nu nog niet bij Citroën ???
Geen 130 pk en geen man 6v en of automaat.
Ik begin al meer bij andere te kijken ………

Een Open dak zou ook een pluspunt zijn, zelfs al is ‘t optie.

(Werknemer)1978-1983 Alle types CITROËN Demo, nieuw, tweedehands en overnames.(Werknemer-Medezaakvoerder) 1983-1989 BX16 TRS 3X, BX19 TRD 1X, BX19D 1X, BX19RD BREAK 2X, BX TRD TURBO 1X. (Privé) 1989-2000 BX TRD TURBO,1992-1998 AX11 TRE, 1998-2000 SAXO 15D SX, 2000-2008 XSARA BREAK 19D,2004-2011 SAXO VTS 1400,2008-2014 PEUGEOT 307 14 HDI,2011-tot heden New C4 EXCLUSIVE 16 EHDI 112 EGS6,2014(zoon)2016-tot heden C4 GRAND PICASSO EHDI 115 BVM6.

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2687
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 13 februari 2020 07:01 AM
  [ # 5 ]
vtske schreef:

Wat een beperkte keuze motor en bak, ...
Geen 130 pk en geen man 6v en of automaat.

Ik vind het juist prima dat ze het aanbod beperken tot die motoren die aan de hoogste emissie-eisen voldoen. Waarom een dikke V6 waar je toch niets mee kunt/ mag?
Het enige dat ik nog steeds niet begrijp is waarom fabrikanten een automaat als optie zien, terwijl dat juist zo mooi past bij de overige intelligentie van moderne auto’s. Soit, we moeten wat te wensen overhouden.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Handjes
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1598
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- C4 (2004-heden) C4 Coupé VTR+
- C5 Break 2.0 16V Exclusive
Gepost: 13 februari 2020 08:46 AM
  [ # 6 ]

Ik denk dat vtske 6 versnellingen bedoeld. Maar dat heeft ie gewoon (manueel), in de 110PK versie.

En 110pk niet voldoende? Je zit rond de 9 seconden op de 100. Wat had je dan gewild dan? Het is 2020 en veel ruimte voor testosteron nog meer uitstoot is er niet.

Profiel  
 
vtske
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1676
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 13 februari 2020 01:33 PM
  [ # 7 ]

1200 130pk aut in een C5 Aircross en DS7 Crossback dat is normaal in een C3 niet normaal.

(Werknemer)1978-1983 Alle types CITROËN Demo, nieuw, tweedehands en overnames.(Werknemer-Medezaakvoerder) 1983-1989 BX16 TRS 3X, BX19 TRD 1X, BX19D 1X, BX19RD BREAK 2X, BX TRD TURBO 1X. (Privé) 1989-2000 BX TRD TURBO,1992-1998 AX11 TRE, 1998-2000 SAXO 15D SX, 2000-2008 XSARA BREAK 19D,2004-2011 SAXO VTS 1400,2008-2014 PEUGEOT 307 14 HDI,2011-tot heden New C4 EXCLUSIVE 16 EHDI 112 EGS6,2014(zoon)2016-tot heden C4 GRAND PICASSO EHDI 115 BVM6.

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9681
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 14 februari 2020 06:31 PM
  [ # 8 ]

Citroën is in ieder geval lekker bezig om de nieuwe C3 onder de aandacht te brengen. Voor mensen met weinig geduld en/of met een C3-vormige leegte in de vitrine is de nieuwe C3 al beschikbaar als miniatuur. Er zijn versies in 1:43 in Elixir Red en Spring Blue en binnenkort in 1:64 (3”) in Elixir Red, Spring Blue, Sand en wit. Natuurlijk zijn de modellen voorzien van de nieuwe exterieur-deco’s.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Aircross
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 25-12-2019

Gepost: 21 februari 2020 08:48 PM
  [ # 9 ]

Wat blijft het toch een kekke auto de Citroën C3. De Facelift aan de buitenkant was mijns inziens nog niet nodig, maar goed zo op het eerste gezicht wordt hij er zeker niet minder door. De binnenkant ziet er erg tof uit met al die nieuwe materialen en stofjes. Ik heb enkele weken geleden twee dagen mogen rijden met een C3 en ik was aangenaam verrast zie mijn korte impressie https://www.youtube.com/watch?v=CdmlLZlJgWc Wat betreft de stoelen had ik al weinig kritiek, maar ben benieuwd of hier nog verbetering mogelijk is. De C3 vormt nog steeds een unieke niche in het B-segment.

Mon espoir et en pennes

ZX 16v
XM 2.0 turbo ct
XM V6 3.0I Break
Xantia activa V6
C4 Cactus 130 PureTech automaat
C5 Aircross 130 PureTech

Profiel  
 
Willy Billy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 11-08-2018

Gepost: 05 maart 2020 10:22 PM
  [ # 10 ]

Vanaf okt 2018 is hij toch alleen nog met automaat of zes bak te krijgen.
Dus ik denk dat het fout is om te melden dat er een vijf bak in komt te zitten.

Citroën C3 1.2 Turbo 110 PK Shine S&S Pack Driver - Pack Relax - Pack Smile - Pack Visebilité

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9681
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 05 maart 2020 11:33 PM
  [ # 11 ]

Ja goh, we gaan op de redactie ook wel eens gewoon uit van van wat Citroën zelf in een persbericht vermeldt. Volgens dat persbericht zijn in de nieuwe C3 de 1.2 PureTech 83pk i.c.m. start/stop systeem en BVM5, de 1.2 PureTech 110pk met start/stop en BVM6 of optioneel de EAT6 en de 1.5 BlueHDi 100pk met start/stop en BVM5 leverbaar.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 maart 2020 11:40 PM
  [ # 12 ]
Willy Billy schreef:

Vanaf okt 2018 is hij toch alleen nog met automaat of zes bak te krijgen.

Nou…kijk eens in de configurator op de site van Citroën? Daar staat gewoon precies wat Penny Lane zegt. Aan de motoren en versnellingsbakken verandert dus niets bij de facelift (want in de configurator staat nu nog het oude model).

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook