2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Wat komt na 100.000 km
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 26 april 2020 04:42 PM
  [ # 16 ]

@bumpy, heb jij in het russische leger gezeten ofzo Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 26 april 2020 05:00 PM
  [ # 17 ]

Voor m’n Berlingo zou ik dit wel durven, voor m’n turbo japanner èècht niet.

Maar waarom zou je dit willen? Nieuwe Action 5W40 koud in de motor gieten geeft altijd een soepeler gevoel..
En ik rijd al jaren op Action 5W40, ook in de Forester, daarvoor op Aldi 20W50.

Vroegâhh in de tijd van SAE40 zonder dispergeermiddelen en zonder oliefilter, dan werd wel gespoeld.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 april 2020 06:47 PM
  [ # 18 ]

@Bumpy, moet je vooral doen met een THP, wat een idioot advies.
Daar hoort overigens helemaal geen 5W-40 in.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 27 april 2020 07:00 AM
  [ # 19 ]

Jeroen Simons, hoezo in het Russisch leger gezeten ? Dit is een beproefde methode om motorblokken te reinigen.


Ja akkerma, waarom je dit zou willen ? Ik kocht een goede, maar totaal onderkomen Xsara Picasso. De auto had de afgelopen jaren nooit meer onderhoudt gehad. En ik wist niet welke troep er in de loop der jaren ingegooid was. Tja en dan moet je ergens beginnen. Dus ben ik begonnen met een grote beurt aan de motor.
Deze eerst met hoge druk van buiten gereinigd. Daarna gespoeld en daarna nieuwe bougies, filters, multiriem…etc.

Rene Jongejan, wat is een “THP”. En nee, het is geen idioot advies. Elke verbrandingsmotor kun je op deze manier van binnen reinigen. Wanneer je na 30 min. de eerste keer de olie/petroleum aftapt, zul je verbaast zijn wat voor een troep er mee naar buiten komt, echt bizar. Wanneer je een schoon blok hebt en deze rijdt op LPG, zal je olie bijna niet verkleurt zijn na b.v. 10.000 km. In een 2 ltr. blok van de Xsara Picasso hoort zeker wel 5W40 olie.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 april 2020 07:22 AM
  [ # 20 ]

Lees even de eerste zin van het allereerste bericht en houd dan jouw mond.
Het gaat dus om een C4 Picasso met THP-motor.
En als je dit blok kent doe je inderdaad niet zo’n idioot advies.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 27 april 2020 08:24 AM
  [ # 21 ]

Leg mij uit wat een THP motor is ? Ik ken dit blok inderdaad niet. Wat is er zo speciaal aan ? Waarom zou spoelen niet kunnen ?

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 27 april 2020 08:35 AM
  [ # 22 ]

Ik heb het zelf even opgezocht, dit vind ik.

Ik citeer :
“PSA (Citroën en Peugeot) heeft in samenwerking met BMW de THP motor ontwikkeld. THP staat voor Turbo High Pressure de motor is gemaakt om een groot vermogen te leveren tegen een relatief laag brandstof verbruik. ... De THP motor is een 1.6 benzine motor met een turbo welke geleverd wordt met 156PK, 165PK en 207PK vermogen”. einde citaat.

Een doodgewone verbrandingsmotor dus, die met gemak stationair 30 min. kan draaien op een petroleum/olie mengsel. Ik heb vele motoren op deze manier gereinigd en deze motoren hebben allen vele duizenden kilometers daarna gereden zonder ook maar iets van nadelige gevolgen die je naar het spoelen zou kunnen linken.

Maar wat ik interessant vind, waarom vind jij dit een “idioot advies” ? Heb je argumenten waarom je dit vooral niet moet doen ? Je reinigd het smeersysteem van je blok, meer is het niet.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 april 2020 08:41 AM
  [ # 23 ]

Een THP heeft het VANOS-systeem en dat wil je smeren met een mix van goedkope motorolie en petroleum? Dat is vragen om schade.
Als je gaat flushen, want dat is wat je doet, gebruik dan de producten van Forté.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 27 april 2020 08:45 AM
  [ # 24 ]

Ik zou niet weten wat een variabele nokkenas timing te maken heeft met smering. De goedkope 5W40 van de Action, is voor het doel waarvoor ik het gebruik een prima middel. Geen enkele motor loopt hier schade door op.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 april 2020 09:01 AM
  [ # 25 ]

Omdat je volgens mij geen idee hebt hoe dat in detail werkt.
Ik stop ermee, wat je zelf met motoren doet is jouw keuze, maar adviseer dit een ander niet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 27 april 2020 10:40 AM
  [ # 26 ]
bumpy schreef:

Een doodgewone verbrandingsmotor dus

Bekijk hier maar eens goed hoe nauw het allemaal luistert bij een THP. Ik zou het zelf ook absoluut niet aandurven om zo’n soort combi erin te gooien. Kan zelf beamen dat te dikke olie in een THP een slecht plan is. Mijn vader heeft dat eens gedaan, die motor kon vervolgens gereviseerd worden (moet wel bekennen dat dat toch al niet lang meer had geduurd).

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 27 april 2020 03:45 PM
  [ # 27 ]

Het mengsel 5W40 met petroleum, is water dun, ik denk zelfs dunner dan de 0W30. Bij stationair draaien heb je een minimum belasting op je lagers en zal dit mengsel voldoende in staat zijn om alles te kunnen smeren.
Natuurlijk is het niet de bedoeling om met dit mengseltje te gaan rijden, de lager druk wordt dan te groot en zal de olie te vroeg weg geperst worden tussen de te smeren delen. Maar rustig op 700 t/min. staan te tuffelen, kan absoluut geen kwaad.

Maar in het relaas staat dat de 0W30 reeds een sterk reinigende werking heeft op een vervuilde motor, dat wist ik niet, dus zijn andere reinigingsacties niet nodig.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 april 2020 05:56 PM
  [ # 28 ]

Als je de 136 pagina’s van dit draadje: https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
doorleest kom je tot de conclusie dat bij deze motor de grenzen zijn opgezocht.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 01 mei 2020 11:50 AM
  [ # 29 ]

@bumpy:  Jouw methode zou volgens mij bij meer verbrandingsmotoren tot ellende lijden: In mijn 1.2 Vti mag sowieso geen motorflush meer plaatsvinden met wat voor middel dan ook. Lijdt onmiddelijk tot motorschade.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook