Motortemperatuur te hoog
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 24 februari 2020 08:23 PM

Beste,

Mijn C4, 1,4 benzine van 2007 (135.000km) heeft kuren.

Deze week 2x geconfronteerd geweest met het STOP lampje op mijn dashboard (Motortemperatuur te hoog).
Dit kreeg ik slechts na zeker 20km rijden.

Ik moest toch net op onderhoud en heb dit gemeld.
Er is nazicht geweest of de koelventilator wel degelijk aansloeg, de werking van de thermostaat is ook in orde en niveau koelwater was ok.

Er is een proefrit geweest van +- 10km volle bak na het onderhoud zonder storingen.

Kom ik de auto 15min later ophalen, toont hij dat hij nog warm heeft (2 streepjes), bij het aanzetten, na een halve kilometer komt er reeds STOP (motortemp te hoog). Zet me opzij en open de motorkap en hoor ik de koelventilator aanslaan.
Bij het afleggen en direct terug contact opzetten krijg ik soms ook STORING Emissie.
Ik ben voorzichtig naar huis gereden met verwarming volle bak en een koelventilator die draaide. 2X heb ik tijdens het rijden het koelwater terug zien komen op 3 streepjes (normale temperatuur).
Toen ik thuis kwam de motorkap omhoog en gevoelt aan bovenste waterdarm radiator. Deze had mooi warm (kon ik vastnemen).


Morgen eens binnen bij de citroendealer. Misschien hebben jullie wat tips hierover reeds?
Samenvatting:
STOP - alarm komt maar bij volledig warme auto.
Soms storing emissie erbij
Eerst STOP alarm, dan pas de ventilator die aanslaat.

 

 

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 24 februari 2020 11:01 PM
  [ # 1 ]

Tempsensor waarschijnlijk. Hebben m’n ouders ook gehad met hun Xsara Picasso een paar jaar terug. Inderdaad melding motortemperatuur te hoog, beide ventilatoren op standje orkaan maar koelwaterslangen voelen gewoon warm/lauw aan.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 25 februari 2020 06:11 PM
  [ # 2 ]

Net ontdekt dat de storing zich enkel voordoet indien ik reeds de auto warm gereden heb en effen laten staan heb (10-15min) en dan terug begin te rijden.
De STOP komt er direct op dan.

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 06 maart 2020 10:36 AM
  [ # 3 ]

Laten uitlezen door de garage.
Storing van de temperatuur sensor. Gaf plots 120°C op bij snelheid van 30kmh.
Nieuwe sensor geplaatst

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
Patjo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 26-01-2015

- DS 3 1.4 HDI met EGS bak
- C4 (2004-heden) 1.6 16v Image
Gepost: 06 maart 2020 05:36 PM
  [ # 4 ]

Gelukkig weer opgelost!!

Mooi zo

Patrick

In bezit van DS3 1.4 eHDI 2011 en C4 Image 1.6 16V 2007

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook