1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
XM 2.5TD motor komt niet op temperatuur
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 28 februari 2020 03:34 PM

Forumvrienden!

Ja, ik weet het, meestal komen er hier berichten dat de 2.5TD te warm wordt, ik dacht, ik plaats eens iets anders.

Mijn motor komt niet op temperatuur bij buitentemperaturen rond de 5 graden of lager.

Ja, als ik 130 rijd op de snelweg, dan tikt die net tegen de 90 graden aan wat volgens mij de normale bedrijfstemperatuur is. Rijd ik rond de 100 dan blijft de meter rond de 80 graden hangen, rijd ik 80, dan houdt het ergens op bij 70 graden. Rijd ik eerst 130 en dan weer 80, dan zakt de temperatuur snel weer naar rond de 70 graden.

In de afgelopen zomer daarentegen, toen het zo heet was, wou die best warm worden, tegen de 100 graden soms wel, kortom, er gaat iets niet goed in het regelcircuit.

Wat heb ik tot nu toe gedaan?
- nieuwe aluminium radiateurs (de 2.5TD heeft er twee. 1 voor de motor en 1 voor de oliekoeler, allebei met een eigen thermostaat) fabrikaat Nissens, originele niet meer leverbaar
-  nieuwe thermostaten, voor montage beide getest in een pannetje met heet water op het fornuis, rond de 80 graden gaan ze netjes open zoals de specificaties ook aangeven, vol open bij 83 graden
- nieuwe koelvloeistof
- ik verlies wat koelvloeistof, volgens mij is dat op de 1 of andere manier inherent aan dit model, mijn vorige 2.5 TD had het ook. Nee, geen lekke koppakking, de olie is schoon en het verlies van koelvloeistof valt best mee, een halve liter op 2000 of 3000 kilometer. Geen witte rook en geen geur van koelvloeistof. Ik heb een nieuwe dop voor het expansievat in bestelling, het kan zijn dat die daar wat lekt. De kachelradiateur lekt niet meer (heeft die wel gedaan maar is nu opgelost na nieuwe o-ringen).
- de motor loopt mooi, is redelijk zuinig (voor dit model dan), 1 op 13 tot 1 op 15)

De vraag is nu, heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, waardoor lijkt het alsof de thermostaten continue open blijven staan.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3535
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 maart 2020 10:52 AM
  [ # 1 ]

Misschien defecte bitron module: ventilatoren gaan te vroeg aan ? ( of zijn permanent aan?) . Dan komt je kus in de radiator nooit op temperatuur en knijpt de thermostaat af. Bij hogere snelheden ( boven de 100-110 ) is de rijwind sneller als de ventilatoren, dan remmen ze de luchtstroom zelfs iets af. 100 graden in de zomer is heel normaal en een werktemperatuur van 100-105 graden ook.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 01 maart 2020 11:22 AM
  [ # 2 ]

denk dat het ook geen kwaad kan om de sensor zelf te testen, of die wel de juiste waarden geeft. Al weet ik zo even niet welke waarden dat zouden moeten zijn. Evenals nalopen bedrading en massaaansluitingen. Verkeerde stromen kunnen rare dingen doen met meetwaardes en de weergave daarvan.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 02 maart 2020 10:26 PM
  [ # 3 ]
Citroensmgz schreef:

Misschien defecte bitron module: ventilatoren gaan te vroeg aan ? ( of zijn permanent aan?) . Dan komt je kus in de radiator nooit op temperatuur en knijpt de thermostaat af. Bij hogere snelheden ( boven de 100-110 ) is de rijwind sneller als de ventilatoren, dan remmen ze de luchtstroom zelfs iets af. 100 graden in de zomer is heel normaal en een werktemperatuur van 100-105 graden ook.

Volgens mij komen de ventilatoren niet eerder in dan bij de 100 graden, als ik haar stationair laat draaien in ieder geval

ChrisB schreef:

denk dat het ook geen kwaad kan om de sensor zelf te testen, of die wel de juiste waarden geeft. Al weet ik zo even niet welke waarden dat zouden moeten zijn. Evenals nalopen bedrading en massaaansluitingen. Verkeerde stromen kunnen rare dingen doen met meetwaardes en de weergave daarvan.

Tja, als de meter ongeveer 100 graden aangeeft gaan de ventilatoren draaien, precies volgens specificaties dus ik denk dat de meter wel de goede waarde aangeeft

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3535
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 maart 2020 09:47 AM
  [ # 4 ]

Terug naar af dan: De enige reden waarom je motor te koud blijft is dat er te veel gekoeld wordt. ( In theorie kan de verbranding te optimaal gaan waardoor er niet genoeg warmte vrij komt, maar dat is bij een DK5ATE motor niet echt logisch.
Oorzaken? thermostaat die niet goed werkt, die lekt of die niet goed dicht gaat of een bypass heeft: Dan stroomt er te veel water door de radiateur. Die radiateur heeft een heel grote koelcapaciteit dus je motor komt niet op temperatuur.
“te veel lucht” door de radiateur zou ook kunnen, maar daartegen zou je thermostaat moeten werken.
Lucht in je koelcircuit: Als je koelcircuit niet goed ontlucht is en er een luchtbel in je thermostaathuis blijft zitten dan krijgt je thermostaat niet de goede informatie over de koelvloeistoftemperatuur Het thermostaathuis zit op het blok, daar zit een pakking tussen, als die “intern” lekt zou je ook lekkage kunne krijgen langs de thermostaat.
Je hebt verschillende opnemers op je thermostaathuis: 1 voor de “te hoge temperatuur” 2 voor de temperatuur meter en 3 voor de aansturing van de ventilatoren. Je kunt ze niet verwisselen want 2 en 3 hebben een verschillende schroefdraad als het goed is. Stekers idem.
Onderdelen tegen het probleem aangooien ( throw parts at the Problem) werkt maar zelden zonder diagnose, helaas.
Je zou eens een stuk karton voor de helft van de radiator kunnen steken en dan kijken of het probleem blijft, misschien leren we daar wat uit ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 03 maart 2020 03:36 PM
  [ # 5 ]

Nog even reagerend op de temperaturen waarop de Bitron module de fans aanstuurt, volgens mij zijn die van de 2.5td gelijk als aan de V6. De temperaturen die een paar posts hierboven geschreven worden herken ik niet. Bij 100c zouden de fans op standje 2 moeten gaan joelen, niet dat je ze dan voor het eerst hoort.

Onderstaand wat het XM werkplaatshandboek daarover aangeeft:

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 03 maart 2020 03:53 PM
  [ # 6 ]

Ik dacht inderdaad ook dat de fans wel wat eerder aan hoorden te slaan.
De temperatuursensoren zijn volgens mij gelijk aan die van mijn Turbo CT (in ieder geval vergelijkbaar) en die zijn absoluut niet heilig! Bij mij geeft het metertje altijd aan dat de motor zo’n 72 graden is, maar de thermostaat opent wel en de fans gaan niet veel later ook draaien. Dat hoort beide bij zo’n 82 graden te gebeuren en aangezien de thermostaat vervangen is, neem ik aan dat hij ook netjes die temperatuur bereikt. Volgens mij zei het motormanagement dat ook toen ik hem uitlas met de Lexia (gebruikt een andere sensor) maar dat weet ik niet meer zeker. Ik zou in jouw geval ook niet uitsluiten dat het sensortje iets te weinig aangeeft. In dat geval is een deel van de radiateur blokkeren niet zo’n goed idee, al heb je dus nog dat reservesensortje dat aangeeft wanneer je motor echt te warm wordt.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3535
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 maart 2020 07:45 PM
  [ # 7 ]

Met deze buitentemperaturen kun je makkelijk je radiator gedeeltelijk blokkeren, dat systeem is gemaakt om bij 30 graden buitentemperatuur vrijwel het volle motorvermogen weg te kunnen koelen. Ik wil weten of je met een beperkte koelcapaciteit wel een hogere werktemperatuur bereikt. Als de temperatuur te hoog oploopt dan haal je dat karton snel weer weg.

De temperaturen bij te hoge temperatuur:
Bij 112 graden wordt de airco uitgeschakeld,
Bij 115 gaat de oranje waarschuwingslamp aan of krijg je een waarschuwing
Bij 118 graden gaat de STOP lamp aan/ krijg je rode waarschuwing.
De thermostat gaat bij ruim 80 graden al open, maar de “normale” werktemperatuur ligt rond de 95-100 graden:
Bij 95 graden moeten de ventilatoren “half” gaan werken
Bij 100 graden gaan ze op volle kracht aan het werk.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 03 maart 2020 09:04 PM
  [ # 8 ]

Als je de auto vanaf koud stationair laat warmdraaien, wordt de radiateur dan meteen warm? Zo ja, toch iets mis met de thermostaat. Al zou de fan te vroeg gaan draaien, met een dichte thermostaat komt de motor echt wel op temperatuur.
En klopt de meter idd? Uitlezen met een Lexia of een externe meter.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 03 maart 2020 09:20 PM
  [ # 9 ]

OK, genoeg tips om de volgende stappen te maken. Ik ga dit weekend het volgende stappenplan uitwerken:
- zekeringen checken van de ventilatoren, even een test doen door (de bruine dacht ik) steker van de sensor los te halen, dan moeten ze gaan draaien volgens mij. Ook de relais even checken, als ik het goed heb gaan ze ergens rond de 105 graden in serie aan en worden ze bij 110 of zo parallel gezet
- de lexia er aan hangen en kijken of die dezelfde temperatuur aangeeft als de meter
- nogmaals checken of de ventilatoren op de juiste temperatuur aangaan met de lexia er tegelijk aan
- kijken of de radiateur ook tegelijk warm wordt als de motor warm wordt voordat de 60 graden bereikt is of zo, volgens mij gaan de thermostaten al best wel snel een beetje open en staan bij 83 graden vol open

Als dit allemaal ok is een proef met een stuk karton doen.

Volgens mij is dit begonnen nadat ik de originele radiatoren heb vervangen door Nissens radiatoren, het is net alsof die bij koud weer beter koelen en bij warm weer minder. De vorige waren volgens mij originele (koper) en deze zijn van aluminium.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 03 maart 2020 09:28 PM
  [ # 10 ]

Een 80 graden thermostaat zou pas open moeten gaan bij 80 graden. Een kleine afwijking kan natuurlijk. Maar tot minstens 75 moet hij dicht blijven. Anders zou je motor ook niet netjes op 80 graden blijven. Het temperatuurbereik van dicht naar open is maar een paar graden.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 03 maart 2020 09:43 PM
  [ # 11 ]

In het pannetje met water ging hij echt al eerder open en de oude ook, ik heb ze er beiden in gehad en ze gingen beiden al eerder open, wel pas maximaal bij rond de 83 graden zoals gespecificeerd. Als dat niet goed is hebben we het probleem al gevonden denk ik….

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 03 maart 2020 09:57 PM
  [ # 12 ]

Lijkt me vreemd. Maar ik kan ook gek zijn he. Vast nog wel iemand die iets zinnigs kan zeggen!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 03 maart 2020 10:09 PM
  [ # 13 ]

Vast wel, daarom zitten we hier op een forum, samen weten we meer dan alleen.

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 03 maart 2020 10:19 PM
  [ # 14 ]

Ed, wat je volgende stappen betreft, close but no cigar yet. Bekijk het plaatje even goed dat ik gepost heb, daar staat alles op wat je wilt weten.
Fan lage stand: aan bij 95c en weer uit bij 90c
Fan hoge stand: aan bij 100c en weer uit bij 95c

Thermostaat gaat open bij 87c en niet eerder (dat is wat erin hoort)

Airco gaat uit bij 112c
1e lampje bij 115c
2e lampje en stoplamp bij 118c

Ik meen dat de Lexia de temperatuurwaarden overneemt die de Bitronmodule (aansturing koelfans) ook krijgt, dus dat brengt niks. Meten is weten, voor dit soort dingen gebruik ik een aparte IR thermometer of een temperatuurmeterje met losse voeler. Probeer met IR thermometer de temp te meten bij thermostaat als de fan aanslaat op de eerste stand en kijk dan snel op je dash. Dan weet je genoeg.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 03 maart 2020 10:24 PM
  [ # 15 ]
ChrisB schreef:

Ik meen dat de Lexia de temperatuurwaarden overneemt die de Bitronmodule (aansturing koelfans) ook krijgt, dus dat brengt niks.

Als dat klopt heb je er juist wél wat aan, want de Bitronmodule gebruikt een andere sensor dan het metertje op het dashboard Idea. De bitronmodule gebruikt (inderdaad) de bruine sensor, het metertje volgens mij de blauwe.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook