2 van de 2
 < Vorige 1 2

Mijn eerste wagen: de BX 19 GT
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2422

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
Gepost: 23 maart 2020 08:05 PM
  [ # 16 ]

hoi hier BX sport uit antwerpen, kan het zijn dat de radiator vervuild is?
leuk dat je een bx gt hebt ik een sport met 75000 km en wat andere dingen waaronder sm cx prestige en cx gti Turbo en c6

stuur me zeker es een PM

gr Bx sport

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  

Dwalf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 23 maart 2020 08:15 PM
  [ # 17 ]

Mits dat de radiator helemaal koel bleef denk ik dat er geen vloeistofcirculatie is. Wanneer ik boven in de radiator vloeistof kapte kwam het er redelijk vlot langs beneden terug uit.

En een sm, geweldig. Ik heb ook lang getwijfeld bij een cx serié1 prestige.

Profiel  

bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2422

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
Gepost: 23 maart 2020 08:33 PM
  [ # 18 ]

ik heb dus de opvolger van je wagen een bxsport miss deze zomer es afspreken zijn toch twee zeldzame wagens op onze Vlaamse wegen..

ps je kan mijn avontuur ook volgen op… ik ben benieuwd wat het gaat zijn… een bx is niet zo ingewikkeld dus moet snel te vinden zijn..

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/182683/P105/#2078358

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  

Dwalf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 30 maart 2020 03:52 PM
  [ # 19 ]

Er is weer veel gebeurd.
Ik heb dus de waterpomp uit de auto gekregen (na veel geknoei). Het ‘ontspannen’ van de spanrol bleek een grote moeilijkheid met de motor in da auto. Maar het is gelukt.
Uiteindelijk ook de pomp uit de wagen gekregen. Maar die pomp had ik nog nooit gezien… Na opzoekwerk denk ik dat het de originele GT-pomp moet zijn, maar ze verkopen die nergens, en volgens mij is deze helemaal in orde. Of weet er iemand hoe die pomp (onzichtbaar) kapot kan zijn?

De auto dus terug in elkaar steken, en zien of het probleem miraculeus is opgelost? Ik steek nieuwe riemen, doordat ik niet weet hoe oud deze zijn, en ik geen onderhoudshistorie heb. Zijspiegels en een nieuwe achterdemper zijn onderweg.

Afbeelding Bijlagen
DSC_0223_klein2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

Jaak123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 30 maart 2020 09:09 PM
  [ # 20 ]

Beste Sam,

Aan de schoepen vd waterpomp is op het eerste zicht niets te zien maar als je niet weet hoe lang ze al gemonteerd is geweest zou ik ze toch maar vervangen, net zoals de spanrol vd distributieriem, ouderdom en wellicht lang stilstaan doen de lagers vd waterpomp en de spanrol nl ook geen goed.

Ik weet niet waar je gezocht hebt naar de pomp maar als ik inlog bij bvb Mijn Grossier of Doyen (B) dan blijkt deze in meerdere merken gewoon leverbaar.

Over je overhittingsprobleem; is het circuit wel goed ontlucht geweest, uit mijn hoofd zitten de volgende nippels

boven op de radiator (kunststof nippel)
achter de cilinderkop op een stalen buis (imbusboutje)
op het thermostaathuis (imbusboutje)
uitgaande slang vd verwarming aan het schutbord (kunststof warteltje)

Let wel, ik kan mij vergissen betreffende het aantal, even checken dus!

Vroeger werd het systeem met een speciale vultrechter gevuld om het koelvloeistofniveau tijdelijk hoger te krijgen dan het systeem, oa de verwarming vd automatische choke zit al bijna even hoog als de vulopening vd radiator. Zonder die trechter gaat ook hoor, gewoon alle ontluchtnippels open draaien en vullen tot er vloeistof uit komt, sluiten en dan laten warmdraaien tot de ventilator inkomt. Hierna de boel laten afkoelen zodat de luchtbellen naar boven worden geduwd en opnieuw bijvullen. Het kan zijn dat je dit nog eens moet herhalen tot de koelvloeistof bij koude motor op maximumniveau blijft in de radiator, dan zit je goed!

Als de koelvloeistof er erg vuil uitkwam dan zou het ook kunnen dat de radiator gewoon verstopt zit.

Een aandachtspuntje bij die oude 1-series is zeker ook de thermoschakelaar vd ventilator onderaan de radiator. Meestal gaat de schakelaar niet zo snel kapot maar zorgt de open -niet waterdichte- stekker nogal eens voor problemen, de stekker kan er op het eerste zicht van buitenaf netjes uitzien maar bij lostrekken inwendig aardig verrot zijn.

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook