2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Mijn eerste wagen: de BX 19 GT
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2468
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 23 maart 2020 08:05 PM
  [ # 16 ]

hoi hier BX sport uit antwerpen, kan het zijn dat de radiator vervuild is?
leuk dat je een bx gt hebt ik een sport met 75000 km en wat andere dingen waaronder sm cx prestige en cx gti Turbo en c6

stuur me zeker es een PM


gr Bx sport

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 23 maart 2020 08:15 PM
  [ # 17 ]

Mits dat de radiator helemaal koel bleef denk ik dat er geen vloeistofcirculatie is. Wanneer ik boven in de radiator vloeistof kapte kwam het er redelijk vlot langs beneden terug uit.

En een sm, geweldig. Ik heb ook lang getwijfeld bij een cx serié1 prestige.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2468
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 23 maart 2020 08:33 PM
  [ # 18 ]

ik heb dus de opvolger van je wagen een bxsport miss deze zomer es afspreken zijn toch twee zeldzame wagens op onze Vlaamse wegen..

ps je kan mijn avontuur ook volgen op… ik ben benieuwd wat het gaat zijn… een bx is niet zo ingewikkeld dus moet snel te vinden zijn..

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/182683/P105/#2078358

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 30 maart 2020 03:52 PM
  [ # 19 ]

Er is weer veel gebeurd.
Ik heb dus de waterpomp uit de auto gekregen (na veel geknoei). Het ‘ontspannen’ van de spanrol bleek een grote moeilijkheid met de motor in da auto. Maar het is gelukt.
Uiteindelijk ook de pomp uit de wagen gekregen. Maar die pomp had ik nog nooit gezien… Na opzoekwerk denk ik dat het de originele GT-pomp moet zijn, maar ze verkopen die nergens, en volgens mij is deze helemaal in orde. Of weet er iemand hoe die pomp (onzichtbaar) kapot kan zijn?

De auto dus terug in elkaar steken, en zien of het probleem miraculeus is opgelost? Ik steek nieuwe riemen, doordat ik niet weet hoe oud deze zijn, en ik geen onderhoudshistorie heb. Zijspiegels en een nieuwe achterdemper zijn onderweg.

Afbeelding Bijlagen
DSC_0223_klein2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Jaak123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 16-11-2014

Gepost: 30 maart 2020 09:09 PM
  [ # 20 ]

Beste Sam,

Aan de schoepen vd waterpomp is op het eerste zicht niets te zien maar als je niet weet hoe lang ze al gemonteerd is geweest zou ik ze toch maar vervangen, net zoals de spanrol vd distributieriem, ouderdom en wellicht lang stilstaan doen de lagers vd waterpomp en de spanrol nl ook geen goed.

Ik weet niet waar je gezocht hebt naar de pomp maar als ik inlog bij bvb Mijn Grossier of Doyen (B) dan blijkt deze in meerdere merken gewoon leverbaar.

Over je overhittingsprobleem; is het circuit wel goed ontlucht geweest, uit mijn hoofd zitten de volgende nippels

boven op de radiator (kunststof nippel)
achter de cilinderkop op een stalen buis (imbusboutje)
op het thermostaathuis (imbusboutje)
uitgaande slang vd verwarming aan het schutbord (kunststof warteltje)

Let wel, ik kan mij vergissen betreffende het aantal, even checken dus!

Vroeger werd het systeem met een speciale vultrechter gevuld om het koelvloeistofniveau tijdelijk hoger te krijgen dan het systeem, oa de verwarming vd automatische choke zit al bijna even hoog als de vulopening vd radiator. Zonder die trechter gaat ook hoor, gewoon alle ontluchtnippels open draaien en vullen tot er vloeistof uit komt, sluiten en dan laten warmdraaien tot de ventilator inkomt. Hierna de boel laten afkoelen zodat de luchtbellen naar boven worden geduwd en opnieuw bijvullen. Het kan zijn dat je dit nog eens moet herhalen tot de koelvloeistof bij koude motor op maximumniveau blijft in de radiator, dan zit je goed!

Als de koelvloeistof er erg vuil uitkwam dan zou het ook kunnen dat de radiator gewoon verstopt zit.

Een aandachtspuntje bij die oude 1-series is zeker ook de thermoschakelaar vd ventilator onderaan de radiator. Meestal gaat de schakelaar niet zo snel kapot maar zorgt de open -niet waterdichte- stekker nogal eens voor problemen, de stekker kan er op het eerste zicht van buitenaf netjes uitzien maar bij lostrekken inwendig aardig verrot zijn.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 14 april 2020 12:29 PM
  [ # 21 ]

Er is weer wat gebeurd aan de auto. Koelsysteem toch maar weer in elkaar gestoken. En is getest zonder thermostaat. Dus alles eerst goed ontlucht. Het systeem werkte. De radiator word warm, dus er is vloeistofcirculatie. Dan de thermostaat terug gestoken. Je merkt wanneer de thermostaat open gaat. Er is dus geen probleem meer met het koelsysteem. De ventilator gaat ook aan als de motor op temperatuur is. Dit kan dus voorlopig van de to do list.

Dan heb ik de auto omhoog gezet om alle lekken te bekijken en de olie/modder-drab onder do motor uit te halen. Er lekt olie uit:
- de onderste retour remcilinder (hopelijk opgelost door nieuwe klem te zetten)
- Voorraadbol(accumulator)—> Deze losgeschroefd, blijkt dat daar geen o-ring inzat. Die moet ik dus is zoeken.
- retourleiding voorvering (bij beide 1 leiding kapot, nl. de luchtretour) Deze leidingen moet ik bestellen.

Voor de rest ziet alles er goed uit. De hydrauliekolie zag nog mooi groen, en alleen een beetje zwart residu op de bodem van het reservoir. Ik weet pas of er lekken zijn opgelost/bijgekomen wanneer ik alles terug onder druk zet.

Zijspiegels zijn gemonteerd.
Tot slot heb ik een nieuw bevestigingspunt gemaakt voor de achterdemper/uitlaat.

Wel heb ik een vraag. Is het normaal dat er bij de achterwielen geen ‘binnenkast’ zit waardoor er zeer veel vuilophoping is?

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 16 april 2020 09:58 PM
  [ # 22 ]

Dat laatste klopt, vaak als je een BX koopt en je zet de hoge drukspuit in de wielkast dan komt er een enorme modderbende uit. Helaas willen de schuine zijkanten in de kofferbak daarom ook wel eens weg roesten.

Verder, de o-ring wil ook wel eens blijven hangen/plakken in het gat waar je de voorraadbol in draait. Dat ook dubbel gecheckt?
En de retouren van de veerpoten worden normaal eigenlijk met een speciale tang vast gezet, zijn rot klemmen. Niet onmogelijk, maar wel even klooien.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Durksz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 08-01-2011

Gepost: 17 april 2020 09:02 AM
  [ # 23 ]

Als je er toch onder kijkt controleer ook de grote (of kleine ik weet nooit welke welke is) octopus, ligt op het subframe aan de bijrijders kant. die willen ook wel vergaan na verloop van tijd.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 20 april 2020 08:09 PM
  [ # 24 ]

Vandaag heb in beide retourleidingen van de voorvering geplaatst. Die klemmen waren lastig, :aar met man lukte het wel (uiteindelijk). Alle leidingen gecontroleerd en het voorraadvat gevuld. Dan de motor gestart om alles onder druk te zetten en te testen op lekken. Blijkt dat er een leiding losgekomen is. Alles onder de olie… Gelukkig had ik al een plastiek gelegd voor het geval dat dit zou gebeuren. Het gaat om het T-stukje van de retour van de linkervoorvering. Het buisje terug erin gestopt (zitten geen klemmen op???). Schiet die weer los bij de volgende test. Ik vermoed dat er een verstopping zit in de retourleidingen ergens. Dat is voor later, eerst de auto laten uitdruipen, er zit namelijk overal olie.

Mijn BX lijkt volgens het ORGA-nummer (2986) van 11 januari 1985 te zijn. Dit zou dus een vroege GT zijn heb ik begrepen.
Zeker een generatie 1 (boordcomputer + GT-logo op motorkap). En de productie van de GT startte in september 1984?
ook weet ik dat de kleur de fabriekskleur is, namelijk Gris Perlé. Iemand een hint voor de cR voor staat?

Ook vraag ik mij af wat de 7e is op de achterklep (naast de nummerplaat) Iemand een idee? Foto in blijlage.

Ik was ook aan het denken om een trekhaak te plaatsen. Dit is geen must, maar mits ik de auto toch naar de keuring moet doen, is een trekhaak meekeuren geen probleem. Zijn er nadelen aan een trekhaak (als ik er al aan eentje zou geraken, hier in België ligt nog zowat alles plat).

Binnenkort is zien wat er nu juist verkeerd loopt in de retourleidingen. Hopelijk niets drastisch, alles was in orde voor de nieuwe veerpootretours.

Afbeelding Bijlagen
DSC_0246-2.jpgDSC_0123-1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 21 april 2020 10:03 PM
  [ # 25 ]

cR staat voor de afwerking, in dit geval metallic.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 april 2020 12:33 PM
  [ # 26 ]
Dwalf schreef:

Binnenkort is zien wat er nu juist verkeerd loopt in de retourleidingen. Hopelijk niets drastisch, alles was in orde voor de nieuwe veerpootretours.

Het zijn geen veerpootretourslangetjes, maar veerpootlekslangetjes.

Als de betreffende veerpoot inwendig lek is kan die lekstroom, die door die slangetjes heen moet, dusdanig groot zijn dat die slangetjes dat niet aankunnen en ergens los komen.

Doe even de volgende test, neem de lekslangetjes los van het systeem en laat die ergens in eindigen.
Auto starten en hydraulisch systeem op druk brengen.
Komt er nu een straaltje uit de slangetjes, kan je op zoek naar een andere veerpoot.

In de jaren 90 dit zelf aan beide kanten meegemaakt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 23 april 2020 03:29 PM
  [ # 27 ]

Probleem gevonden. De drukregelaar dumpt al de olie in de lekleiding. (De leiding op de behuizing van de veer van de drukregelaar.) Die leiding is dan samenkomend in een T-stuk met de lekleidinding van de veiligheidsklep. Hier was de leiding losgesprongen. Ik keek in mijn vraagbaak naar de tekening zonder stuurbekrachtiging, en en daar stond die leiding niet op.

Mijn vraag is nu wat deze oliedump zou veroorzaken. Ik heb wel de fout gemaakt deze veer eens eruit. Hierdoor is het waarschijnlijk iets mis gegaan.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 april 2020 05:31 PM
  [ # 28 ]

De drukregelaar werkt als “bypass”, d.w.z. als de werkdruk hoog genoeg is ( 160 bar) dan gaat de bypass open en stroomt alle vloeistof retour reservoir. Als de druk weer daalt onder de 140 bar gaat de klep dicht en wordt weer meer druk opgebouwd.
De schroef met de kogel erachter is een manuele bypass om het systeem dakloos te maken.
Welke veer? De afschakeldruk wordt geregeld door de veerdruk in het “potje” waar de retour slang aan zit, de inschakeldruk door de veerspanning in het huis.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 23 april 2020 08:18 PM
  [ # 29 ]

Het probleem is opgelost. Dankzij de thread van RoelXYZ wist ik welke delen er in de drukregelaar moesten. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225887/

Op de 2de foto het voorlaatste onderdeeltje was ik vergeten er terug in te steken. Zonder overdrukregeling (geen veer die het metalen plaatje tegen de gaten duwt) ging de HLM direct via de lekleiding terug naar het vat. De leidingen konden deze druk niet aan.

LHM bijgevuld, en starten. Geen lekken meer, maar een nieuw probleem. De motor start, maar wanneer ik gas geef, valt de motor stil. Bij heel licht gas geven (maar dan ook echt bijna niets) gaat het tot 2500rpm, hoger lukt niet. Dan lijkt het alsof de motor zonder benzine valt en daalt snel in toerental, om uiteindelijk stil te vallen. Het stilvallen gebeurd ook bij gewoon gas geven. Wanneer ik de gas loslaat gaat het terug naar stationair toerental (750-1000rpm). Bij het crashen van het toerental kan ik de motor in gang houden door snel het gaspedaal los te laten.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 24 april 2020 08:31 AM
  [ # 30 ]

Goed bezig, leuk om te volgen!

Omdat het kan, hier een foto van ‘onze’ 86’er 19 GT, moet ook ergens in 1986 of 1987 genomen zijn.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook