1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Niet meer starten na schoonmaken stappenmotor
Laurensgroskamp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 17-03-2020

Gepost: 17 maart 2020 03:57 PM

De bx van mijn vriendin liep niet lekker en hield in of sloeg soms af bij het optrekken. Nou las ik ergens dat je dan kon beginnen met de stappenmotor schoonmaken.
Zo geschiedde, maar na het terugplaatsen van het monopointhuis slaat de motor helemaal niet meer aan.

Als ik de brandstofslang loshaal komt daar genoeg benzine uit.

Onder de injector komen wel wat druppeltjes, maar niet echt een straaltje ofzo, klopt dat?

Als ik remmen reiniger insluit bij het starten slaat ie wel aan. Maar blijft niet lopen.

Heeft iemand hier misschien een idee hoe dit kan/wat ik vergeten ben/waar het aan kan liggen/wat ik hieraan kan doen?

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 358
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 28 maart 2020 07:22 PM
  [ # 1 ]

En wat voor motortype, brandstofsysteem heeft de auto ?

Profiel  
 
Laurens Groskamp
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-03-2016

Gepost: 28 maart 2020 09:39 PM
  [ # 2 ]

Het is een bezine auto,
BX CANNES INJ.U9,
Cilinderinhoud 1360 cm³

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 maart 2020 10:39 AM
  [ # 3 ]

Een TU3 dus.
Slecht contact in de steker van het inspuitventiel?
Het lijkt erop dat deze niet wordt aangestuurd.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 358
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 29 maart 2020 07:39 PM
  [ # 4 ]

Ik ga er vanuit dat de auto na 1987 gebouwd is en beschikt over een Bosch Mono-Jetronic installatie = carburateur injectie. Het model CANNES zegt mij niets, was in Duitsland niet in de verkoop.
Injector wordt naar alle waarschijnlijkheid niet aangestuurd doordat de ontsteking niet werkt.Is een beveiliging dwz geen ontsteking = geen injector aansturing.
Ontsteking controleren dwz een stroboscooplamp aan een willekeurige bougoekabel hangen, motor starten en kijken of de stroboscooplamp flitst.
De ontstekingsinstallatie is of van BOSCH of van DUCELLIER, herkenbaar aan de stromverdelerkap. Bij BOSCG staat de kap recht ophoog en DUCELLIER 90 graden gebogen.
Laat maar weten.

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 09 april 2020 05:08 PM
  [ # 5 ]

Eh, “... = carburateur injectie”? Nee, je hebt ofwel een carburateur ofwel injectie.

In dit geval een Cannes, en zover ik weet hebben die inderdaad altijd een Bosch Mono-Jetronic (dus gewoon een monopoint-injectie).

Het onderscheid Bosch en Ducellier is niet herkenbaar aan het recht of haaks zijn van de verdeelkap, omdat beide haaks zijn.

Je kunt het in één oogopslag zien aan de vacuumvervroeger.

Bosch: als je er recht van boven naar kijkt ‘raken’ (in projectie, uiteraard) de buitenste randen van de vacuumdoos enerzijds precies aan de flens van de verdeler (het vlak waarop de bevestigingsbouten klemmen) en anderzijds precies aan de voet van de verdelerkap.

De Ducellier heeft een kleinere doos die veel meer naar rechts,  ‘uit het midden’ zit, met de rand van de vaccumdoos ver van de flens en dik over de voet van de verdelerkap.


Overigens begrijp ik niet waarvoor dit onderscheid relevant zou kunnen zijn voor het probleem? Daar is niets aan veranderd en bovendien slaat hij op remmenreiniger wel aan.


1) Bij het oorspronkelijke probleem zou ik niet gedacht hebben aan de stappenmotor, en/maar die stappenmotor kan er toch ook eenvoudig af zonder demontage van het monopointhuis…

2) Het probleem nu, niet aanslaan na her-montage van het monopointhuis, zoek ik in een montagefoutje ergens in de zin van het weer wel-juist aansluiten. Ténzij wellicht sprake is van slechte contacten en/of draadbreukjes in stekers, dat zou dan zowel de oorspronkelijke als de huidige situatie kunnen verklaren.


Maar: bij het oorspronkelijke probleem zou ik primair kiezen de storingscodes uit te lezen. Dat is erg eenvoudig (zoek even op dit forum) en dan kun je van daaruit al veel gerichter zoeken.

(Overigens: de stappenmotor heeft twee foutcodemogelijkheden; een niet-fuctionerende injector geeft géén specifieke foutcode.) 


Misschien is bij (de)montage het contact in de steker van de voorschakelweerstand van de injector slecht geworden? Die stekers willen wel eens rotten (duidelijk/minder duidelijk). En omdat die net boven de accu aan het schutbord zit en de draad best ‘in de weg’ kan hangen, wordt die vaak ‘aangetikt’ bij (de)monatge van monopointhuis, accu, stuurhuisrubber, enz. en dan na lange tijd - enz.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 12 april 2020 10:22 PM
  [ # 6 ]

Boven het rechter voorwiel als je de plastik modderkuip weghaalt, loopt een dikke kabelboom vanaf de ecu naar het monopointhuis. Als je de kabelboom open pluist zit en een plek waar 4 draden bij 1 geknepen zijn met een tonnetje. Hier zit nog zwart plastik omheen. Daarin zit wel eens een draadje los gerukt en groene aanslag. Dit geeft allerhande storingen aan monopointhuis en stappenmotor. Wat weer resulteerde in een beroerd lopende hikkende en meurende bx. Doordat er aan het monopointhuis gewerkt is en er aan de kabelboom is gezeten kan dit fragiele plekje het begeven hebben. Is bij mijn bx vorig jaar ook gebeurd.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 13 april 2020 11:40 PM
  [ # 7 ]

Dat doet me eraan denken een aanvulling meer ‘voor het algemeen nut’ te geven.

Als op precies dat punt (dat overigens in de meest voorste plasticbundel zit, bijna in de bumper!) enkel het dunne groene draadje losrot geeft dat op het oog geen storingen in zoverre dat hij dan prima start (zij het wat ‘zwaar’, door te rijk mengsel) en ook goed rijdbaar is. Hij staat dan in noodloop, eenvoudig kenbaar doordat het MM-lampje dan continu brandt (vanaf ‘op contact’ gaat het niet meer uit).

Normaal kun je dan altijd de foutcodes uitlezen. Het punt is dat dat in déze situatie niet lukt; dat draadje is namelijk de voeding van het geheugen van het MM. Hij kan dan geen correctiefactoren (vandaar noodloop) en geen foutcodes opslaan.


Duurde bij mij wel even voordat ik die kabelbreuk vond, toen ik wist dat die er zijn moest. Die kabelbomen onder het spatbord zagen er overal waar ik hem opensneed werkelijk als nieuw uit en zelfs die defecte verbinding, nog in de krimpkous dan, zag er zodanig goed uit dat ik twijfelde ook díe nog open te snijden. Maar jawel, daarbinnen was een beetje groene oxidatie, en precies dat dunne groene draadje was zo goed als doorgerot (ik had nog 1,1 V op het geheugen staan). De rest was intact!

Profiel  
 
Laurens Groskamp
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-03-2016

Gepost: 23 mei 2020 05:06 PM
  [ # 8 ]

Ik was al teleurgesteld dat er niet verder gereageerd was op mn post. Maar het feit was dat alle meldingen van dit forum in mn spambox terecht waren gekomen. En ik het dus domweg niet gezien had.

Is er toevallig een overzicht (of weet iemand) met hoeveel volt er op welk palletje moet staan van diverse stekkers?
Ik heb van de drie stekkers rondom de monopoint nl het voltage gemeten bij twee standen, nl “op contact (c)” en “startend (s)”

Witte stekkerbovenaan:
palletje 1 - c=0,01V s=5,05V
palletje 2 - c=0V s=11,73V (snel aflopend)
palletje 3 - c=0,14V (aflopend) s=0,52 (aflopend)
palletje 4 - c=0V s=0,03V

Zwarte stekker aan stappenmotor:
palletje 1 - c=0,65V s=0,15V
palletje 2 - c=0,63V s=11,79V
palletje 4 - c=9,97V s=vergeten
palletje 5 - c=0,01V s=0,41V

Zwarte stekker onderaan:
palletje 1 - c=0,02V s=0,42V
palletje 2 - c=0,05V s=0,50V
palletje 3 - c=4,92V s=5,34V
palletje 4 - c=5,06V s=5,48V

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 mei 2020 05:55 PM
  [ # 9 ]

Dat wordt moeilijk omdat het aansturen van een stappenmotor niet “ohms” werkt en dat geldt ook voor de aansturing van de gasklep. De terugkoppeling zou wel een signaal van 0-5 volt moeten zijn. Die ongeveer 5-volt is de “voedingsspanning” van de meter in het gasklephuis.  Helaas. Gasklepstand etc kun je wel aflezen met een Dagbox/Lexia en met een “scoop” kun je ook goed zien wat er gebeurt maar dan moet je wel heel goed thuis zijn in electronica en meer specifiek injectiesystemen om goed te weten wat je ziet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Laurens Groskamp
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-03-2016

Gepost: 26 mei 2020 07:33 PM
  [ # 10 ]

Ai, das jammer.
Bedankt iig voor je reactie.

Ga ik weer verder prutselen.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 358
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 26 mei 2020 09:44 PM
  [ # 11 ]

Misschien helpt het te kijken bij : MVWautotechniek.nl - hoofdstuk stappenmotor

Profiel  
 
Laurens Groskamp
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-03-2016

Gepost: 26 mei 2020 09:52 PM
  [ # 12 ]

Thanks voor de tip, ga ik even kijken.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 mei 2020 09:57 PM
  [ # 13 ]

Laurens, als eerste wil ik je er op wijzen dat jouw topictitel niet geheel correct is.
De motor start wel, maar slaat niet aan. Wink

Ook heb ik het idee dat je niet de stappenmotor hebt schoongemaakt, want daar valt weinig aan schoon te maken, maar het de gaskleppotentiometer betreft.

Ik heb een document wat het principe en de werking van het Bosch A2.2. Mono-Jetronic benzine-inspuitsysteem behandelt, inclusief elektrisch schema.
Is weliswaar van VAG maar hetzelfde systeem is gemonteerd op jouw BX met de TU3-motor.

Laat even via pm jouw mailadres weten, dan stuur ik jou dat toe.
Kan je gerichter op zoek naar de oorzaak.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 mei 2020 10:00 PM
  [ # 14 ]
Laurens Groskamp schreef:

Zwarte stekker aan stappenmotor:
palletje 1 - c=0,65V s=0,15V
palletje 2 - c=0,63V s=11,79V
palletje 4 - c=9,97V s=vergeten
palletje 5 - c=0,01V s=0,41V

De stappenmotor heeft een 4-polige steker en dus nooit pin 5.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Laurens Groskamp
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-03-2016

Gepost: 26 mei 2020 10:05 PM
  [ # 15 ]
René Jongejan schreef:

Laurens, als eerste wil ik je er op wijzen dat jouw topictitel niet geheel correct is.
De motor start wel, maar slaat niet aan. Wink

Daar heb je idd een punt. oh oh

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook