Lucht en nog eens lucht
robbertkars
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- ID/DS IDF 20 break ambulance
Gepost: 19 maart 2020 04:55 PM

Hi all,

Omdat mijn HD-pomp lekte heb ik deze gedemonteerd. Bleek dat langs het asje olie lekte, rubbertje vervangen en geen lekkage meer. Tot zover het goede nieuws.

Ik blijk namelijk telkens een enorme hoeveelheid lucht in het systeem te hebben waardoor ze niet omhoog komt of nadat ik alles ontlucht heb (laten draaien met ontlastschroef los, ontluchten op de 2 punten centrifugaal regelaar en op de stationair regelaar) dat ze tijdens het rijden ineens niet schakelt noch bekrachtigd stuurt.

Nu heb ik in eerste aanzet vergeten de pomp vooraf met olie te vullen maar na het bovenstaande ontluchten nu meerdere keren herhaald te hebben lijkt mij dat deze vergissing inmiddels niet meer relevant is (of wel?) Aanzuigslang is inmiddels vervangen omdat zij mogelijk lek was maar helaas geen verandering.

Iemand een idee waar die lucht de hele tijd vandaan komt c.q. wat ik nu het beste kan doen?

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 19 maart 2020 06:20 PM
  [ # 1 ]

Aanzuig slang ergens lek. Sorry niet goed gelezen,

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2016
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 maart 2020 08:23 PM
  [ # 2 ]

Kijk eens onder het beugeltje dat de aanzuiger in het LHM vat vasthoudt: Al vaker gezien dat zich daar een klein gaatje gevormd had.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3111
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 maart 2020 08:26 PM
  [ # 3 ]

Uit mijn ervaring inderdaad aanzuigslang ; lucht bleef in het systeem komen ook al was er geen druppel LHM te bespeuren .

Las metalen pijp op pomphuis gebarsten ??

Anders de buis met de filter in de tank die een bartsje heeft .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
robbertkars
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- ID/DS IDF 20 break ambulance
Gepost: 19 maart 2020 09:13 PM
  [ # 4 ]

Aanzuigslang samen met een ander filter vervangen dus dat kunnen we m.i. afstrepen.
Zal morgen het pomphuis inspecteren.

Wat ik nog vergat te melden is dat bij het losdraaien van de ontlastbout ik een hoop gerommel van lucht en olie uit het voorraadvat hoorde komen. Nog niet eerder meegemaakt vandaar.

Schade door vergissing met het vooraf vullen met olie? Andere pomp??

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3111
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 maart 2020 09:20 PM
  [ # 5 ]

Die pompen kunnen heel wat hebben .

drastiche test : haal de aanzuigbuis uit het vat , keer om en giet vol LHM best zonder de zeef ,

start nu de motor en probeer te blijven bijgieten met de ontluchtschroef dicht ..

Dat gerommel in het vat is inderdaad te veel lucht bij de olie

Als je de voorremmen ontlucht zal je altijd schuim blijven hebben , geen pure LHM .

diagnose lucht is juist , alleen waar komt ze in het systeem ??

Succes , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5029
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 maart 2020 10:41 PM
  [ # 6 ]

Lekke voorraadbol? Of veerbol?
Die blazen gas in het systeem

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23974
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 maart 2020 10:31 AM
  [ # 7 ]

Eerst het primaire circuit: MOtor aan, ontlas schroef open en nu in het vat kijken of je een straaltje ziet. Als dat er is kan de schroef dicht en moet ze druk gaan opbouwen. Dan ontluchten van de rest. Remmen eerst.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7916
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 20 maart 2020 10:51 AM
  [ # 8 ]

Kan het zijn dat je een verkeerd rubbertje gemonteerd hebt waardoor langs de as lucht wordt aangezogen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
robbertkars
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- ID/DS IDF 20 break ambulance
Gepost: 20 maart 2020 11:33 AM
  [ # 9 ]

Hi,

Walter : voorremmen via de centrifugaalregelaar altijd lucht?
Hans : voorraadbol/veerbol geeft dit geen hele kleine belletjes? voorraad niet oneindig toch?
Bogaard: done that meerdere malen maar geen soelaas, na stilstand en op de grond zelfde euvel
Jantje : Rubber komt uit revisiesetje van citrotech

Pomphuis lijkt OK, ga toch maar aan de slag om andere pomp te plaatsen, is dat iig uitgesloten.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5029
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 maart 2020 01:03 PM
  [ # 10 ]
robbertkars schreef:

Hi,


Hans : voorraadbol/veerbol geeft dit geen hele kleine belletjes? voorraad niet oneindig toch?

Als ie net kapot springt komt er inderdaad een soort schuim in het systeem.
En als de lucht al weken/maanden aan de gang is kan je dit idd uitsluiten.
Evenals de rem-accu.
Slangklemmen van de aanzuigkant goed aangedraaid neem ik aan?
Succes met de zoektocht

Profiel  
 
robbertkars
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- ID/DS IDF 20 break ambulance
Gepost: 20 maart 2020 04:58 PM
  [ # 11 ]

Hi all,

Dank voor de tips.
Walter had weer eens gelijk.
Pomp eraf gehaald en onder druk gezet, lekkage bij de las van de aanzuigbuis.
Ze danst weer als ooit tevoren!

grtz

Robbert

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3111
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 26 maart 2020 11:52 AM
  [ # 12 ]

dance dance

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook