1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Motor slaat pas aan na het los laten van de sleutel.
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 27 maart 2020 09:12 PM

Vreemd verhaal. De motor van mijn 2.0 slaat pas aan nadat de contactsleutel los wordt gelaten. Je zou dan denken dat de startmotor te veel vermogen vraagt en de spanning voor de vonk van de ontsteking weg trekt. Het gekke is dat hij wel start als je hem rechtstreeks bij de accu start. Dus met contact aan en het kabeltje vanaf de startmotor direct op de accu.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 maart 2020 09:19 PM
  [ # 1 ]

Je contactslot is versleten. Ander elektrisch deel er op of een compleet anders slot monteren is de oplossing.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 27 maart 2020 09:29 PM
  [ # 2 ]

Welk contact denk je dat er slecht is? En help een relais plaatsen zodat ik het contactslot kan houden?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 maart 2020 09:38 PM
  [ # 3 ]

Effe meten welke er naar de startmotor gaat

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 28 maart 2020 09:52 AM
  [ # 4 ]

Ik vraag me af welke theorie hier achter schuilt. Het lijkt me heel goed mogelijk dat het contactslot de boosdoener is. Maar : de startmotor gaat snel rond, daarbij maakt het geen verschil of ik hem met de sleutel start of direct op de accu.
EN het contactslot komt uit een cx die wel direct startte. Vandaar mijn vraag.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 maart 2020 10:19 AM
  [ # 5 ]

Mogelijk toch een elektrische storing: Je ontsteking krijgt niet genoeg spanning als de startmotor loopt, maar zo snel hij stopt wel weer.
Je “solenoide”, dat is dat dikke relais op de startmotor neemt vaak veel stroom weg en als je dan een beetje overgangsweestand hebt dan blijft er te weinig voor de ontsteking over, want die worden vaak met dezelfde kabel in het contactslot gevoed.  Je kunt er een relais tussenbouwen als tijdelijke oplossing ( om de Solenoïde aan te sturen). Meet eens met een digitale voltmeter hoeveel spanning je nog op de ontsteking hebt in beide gevallen ? Welk jaar, dan kan ik het schema eens bekijken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 28 maart 2020 12:33 PM
  [ # 6 ]

Zit er een weerstand in serie met de primaire van de bobine?
Als die onderbroken is komt er pas spanning op de bobine als
de sleutel na het starten wordt losgelaten.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 28 maart 2020 04:18 PM
  [ # 7 ]

Even wat meer info. Het is een vroege Douvrin. Met contactpunten en dus een voorschakelweerstand voor de plus van de bobine. Deze weerstand is niet aangesloten. De bobine krijgt rechtstreeks spanning. De spanning op de bobine valt weg zodra er gestart wordt. Laat je de sleutel los dan komt er 12 volt op te staan en start de auto. Er is een serie 2 contactslot gemonteerd. Zoals gezegd deed deze het goed op de donor cx. Van wat ik er aan zien kan kun je hem eigenlijk niet verkeerd aansluiten omdat het 4 paren van 2 zijn. Ze staan niet met elkaar in verbinding. Het zijn 4 maak contacten waarvan er 1 pas gemaakt wordt als je de sleutel helemaal doordraait om hem te starten.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 maart 2020 06:14 PM
  [ # 8 ]

Sorry, maar misschien begrijp ik het niet helemaal: Een “Douvrin” is de 1995 cc gelanceerd in 1979, die had dat ik toch elektronische ontsteking ?
Ja, je hebt 4 schakelaars in het contact slot, maar die hebben niet allemaal dezelfde functie: Die voor de accessoires wordt dacht ik uitgeschakeld als je start ? Misschien de verkeerde schakelaar gebruikt?
Als je bobine origineel een voorschakelweerstand heeft dan is die er voor een reden: Stroombegrenzing. Goed voor een langer leven van de contactpunten en het voorkomen dat de bobine oververhit raakt. Bij sommige auto’s wordt de voorschakelweerstand overbrugt als je start, maar ik dacht niet bij de CX.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 28 maart 2020 06:52 PM
  [ # 9 ]

De eerste Douvrins hadden contactpunten, geen electronische ontsteking.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 28 maart 2020 06:58 PM
  [ # 10 ]

Wat betreft het contactslot, ik heb ze doorgemeten. Bij een serie 1 zijn het 1 en 2,  3 en 4,  5 en 6 die gemaakt worden en 7 en 8 laten de startmotor draaien.  Bij het serie 2 contactslot is het 1 en 1,  2 en 2,  3 en 3,  en tenslotte 4 en 4 die gemaakt worden. Als je de paren bij elkaar houdt kun je het i.m.o. niet verkeerd doen.

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 29 maart 2020 08:59 AM
  [ # 11 ]

Controleer de aarde kabels eens

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 maart 2020 11:03 AM
  [ # 12 ]

Als de bobine 12v krijgt en die spanning wegvalt bij het starten zou ik het in het elektrische deel van het contactslot zoeken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 29 maart 2020 11:25 AM
  [ # 13 ]

Het is hoogstwaarschijnlijk een rot contact in de zgn contactrol aan het contactslot. Het is een veel voorkomende kwaal bij de A types.
De rol is met enig beleid uit elkaar te halen, soms zijn de contacten nog schoon te maken.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2401
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 30 maart 2020 08:18 AM
  [ # 14 ]

Een serie 2 contactrol past niet zomaar op de draadboom van een serie 1. Dus even voor mijn begrip: je hebt de contactrol van een S2CX in de bedrading van een S1CX gespliced? Dat kan eventueel voor problemen zorgen, maar ik geloof je als je zegt dat je het gechecked hebt en het klopt. In dat geval verdenk ik ook de contactrol en lijkt me wat engbokho zegt waard om te controleren.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 maart 2020 08:42 AM
  [ # 15 ]

Je kan ook even een draadje trekken van de stuurdraad van de startmotor naar de bobine, maar dat is een beun oplossing. Smile

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook