2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
ID 19 uit 1963 Hydraulisch systeem komt niet op druk
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 april 2020 09:07 PM
  [ # 16 ]

Maar in dat geval zou het systeem wel op druk moeten komen en zou de stop lamp uit moeten gaan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 april 2020 09:16 PM
  [ # 17 ]

Omdat je aangeeft dat je de olie niet ziet circuleren in het vat, moet je er vanuit gaan dat het in je primaire circuit zit.
Bij rood systeem kan het soms lastig zijn om het primaire circuit op gang te krijgen.
Je moet de ontlast schroef pas dicht draaien ( met draaiende motor) als je heel duidelijk circulatie ziet. Ook met het vat flink vol, moet je de circulatie vanaf de retour kunnen zien. Je kan wat spelen met laag/ hoog toerental om de circulatie op gang te brengen. Kan soms wel 15 minuten duren. Dan pas met draaiende motor de ontlast schroef dicht doen.
Het kan ook helpen om de pomp met te vullen door het filter waar de aanzuigslang aan zit uit het vat te halen en op zijn kop te houden en dan als een trechter te vullen met olie. Dat ook met draaiende motor en ontlast schroef open.

Als je werkelijk circulatie gehad hebt en daarna geen druk opbouw met ontlast schroef dicht, dan is je drukregelaar defect.

Succes

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Aad van der Reijken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 19 april 2020 09:54 PM
  [ # 18 ]

Weer dank voor alle reacties! Fijn dat jullie zo meedenken!

Jeroen Simons:
Tijdens het “fatale” ritje begon de auto (gelukkig vlakbij huis) aan de voorkant te zakken. Als ik door was gereden zou denk ik de achterkant ook gezakt zijn. De auto verloor alle hydraulische druk. Ik kan mij niet meer herinneren of het rode lampje op het dashboard ging branden. Ik heb tijdens het proberen vandaag ook met hoog-laag-regelaar gespeeld. Geen effect en dat is eigenlijk wel logisch: er wordt totaal geen druk opgebouwd en het rode lampje op het dashboard brandt continue. Dan komt de auto niet omhoog, niet voor en niet achter.
Het is zeker weten een LHS bol. Is pas vorig jaar vervangen. Of die nog goed is, dat weet ik niet, maar ook al zou die niet goed zijn, dan komt de auto prima omhoog en alles functioneert prima. Ik heb vorig jaar een paar dagen met een kapotte voorraadbol gereden. Je hoort alleen dat de pomp en drukregelaar bijna constant werken om de zaak op druk te houden en niet zoals meestal één keer per kleine minuut.

F.SvM en repelsteeltje:
Ik denk niet dat de hoogteregelaars hier iets mee te maken hebben. Zoals Jantje1948 ook al zegt: in dat geval zou het systeem wel op druk moeten komen en zou de stop lamp uit moeten gaan.

Egbert en waterman:
Ik ga aan de slag met de tip van Egbert om zeker te weten dat het primaire systeem goed is: meer geduld om dat primaire systeem te controleren op daadwerkelijke doorstroming. Als dat 100% in orde is dan concluderen waterman en Egbert dat de drukregelaar stuk is.
En dat ga ik met mijn Hema-gereedschapskistje voor huis op straat niet oplossen! Dat leidt tot de volgende vraag: hoe krijg ik dame bij de DS-specialist….? Eerst zelf aan de slag!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 april 2020 09:22 AM
  [ # 19 ]

Waar ‘ligt’ de dame?
Iemand in de buurt die je kan helpen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Aad van der Reijken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 20 april 2020 01:17 PM
  [ # 20 ]

De dame “ligt” in Waddinxveen.
Nee, ik ken helaas geen snoek-hobbyisten in de buurt. Maar als die zich willen aanmelden, graag!

Profiel  
 
giet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 19-05-2017

- ID/DS Dspecial
Gepost: 20 april 2020 02:27 PM
  [ # 21 ]

willem bil ,waddingxveen,weet alles van snoeken

Profiel  
 
Aad van der Reijken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 27 april 2020 09:05 PM
  [ # 22 ]

Weer een weekje verder. Weer wat onderzocht en geëxperimenteerd. Eerst via het aftapslangetje een halve liter rode olie afgetapt om goed te kunnen beoordelen of de retour-circulatie goed werkt. Met de ontlastschroef open. Je moet goed kijken maar dan zie je inderdaad een straaltje rode olie vanaf de bovenkant van het voorraadvat teruglopen. Bij een hoger toerental wordt het straaltje steviger. Conclusie: primaire systeem is in orde. Olie weer terug gegoten. Ik zat al te kijken hoe ik de drukregelaar moest demonteren. Best lastig op straat….
Toen de ontlastschroef dicht gedraaid. En…. het lampje op het dashboard ging uit en de dame kwam langzaam omhoog! Af en toe zit het plotseling (en onverwacht) mee! Ik heb de auto laten gymmen en een stuk gereden en op een parkeerterrein wat achtjes gereden. Allemaal prima.

Egbert:
Jouw tip heeft prima gewerkt. De auto heeft vanmiddag minstens 10 minuten stationair gedraaid. Omdat de auto net 50 kilometer gereden had voordat de vering instortte (zie 1e post) neem ik aan dat het primaire systeem altijd in orde is geweest. Wordt de lucht in het systeem dan veroorzaakt door de stilstand in de winter? Ik heb de auto al ruim 20 jaar en dit nog nooit gehad. Maar goed, voor alles is een eerste keer en voortaan ben ik weer wat wijzer! Dank je wel!.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 april 2020 01:23 AM
  [ # 23 ]

De ervaring die jij beschrijft klinkt helemaal als het uitvallen van de druk in het primaire circuit.
Ik heb geen verklaring waarom dat bij jou gebeurd is nadat je 50km zonder problemen gereden had.
Afwachten maar hoe het verder gaat, je weet nu in elk geval wat je moet doen als het weer gebeurt.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook