2 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Het Audiotopic.  (niet voor in de auto)
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 april 2020 01:01 PM
  [ # 16 ]

In de auto heb ik een voorkeur voor Focal. Fransen begrijpen die dingen wel. Is ook echt een stuk kwaliteit ten opzichte van de meer ‘standaard’ car-audiomerken. Maar omdat de akoestiek in een auto natuurlijk nooit geweldig wordt heeft het geen zin echt super high-end te gaan doen.

Voor thuis is het merk eigenlijk al heel lang Marantz. M’n eerste setje serieuze speakers was een paartje Dali. Ben pas tot aanschaf overgegaan na zeker vier lange luistersessies bij evenveel hifi-winkels.

Na de eerste Dali’s (Ikon 1 Mk1) volgden een setje vloerstaande Ikon 6 Mk1’s toen de ruimte in huis er toereikend voor was (mijn vrouw is geen factor: hoe groter hoe beter). Maar toen we weer kleiner gingen wonen kwamen de Mk1’s weer terug. Nu een soort middenweg gevonden met een paartje vloerstaande Opticon 5.

Versterker is een hele mooie Marantz HD-AMP1 en de daarbij horende cd-speler (HD-CD1) heb ik ook in bezit. Heel erg fijne combinatie. Ik denk dat ik wel een goede middenweg heb gevonden voor wat betreft aansluitmateriaal: de speakers zijn ge-biwired met in de kringloop gevonden Monster Cables. Dat bi-wiren alleen maar omdat het kan, niet omdat ik verschil hoor. Interlinks waren 60 euro voor het setje van twee. Beetje geld, maar ondanks wat hier al gezegd is: denk dat er echt wel verschil zit in kabeltjes van een euro en die van drie tientjes. Maar meer uitgeven heeft geen zin.

Alhoewel cd’s nog best een hobby is (ik koop er regelmatig nog in de kringloop) speel ik ze niet zo vaak af. na rippen (FLAC) speel ik ze vanaf usb af op een Bluesound Node 2i. Deze is via glas aangesloten op de Marantz. De Node 2i is ook meteen in gebruik als internetradiostation en (mocht het ooit zo ver komen) streaming via Tidal of Qobuz.

Netflix/Amazon Prime/youtube kijken doen we via een AppleTV 4 4K. Het geluid daarvan gaat via HDMI naar de tv en via coax weer naar de versterker. Zelfs het kijken van ‘gewone’ televisie klinkt via deze versterker/luidsprekers vol en warm, ook op lage volumes. Tenslotte is er nog een Samsung Blurayspeler voor de voorraad dvd’s en bluray’s die de kast op staan te vullen.

TV is nu nog een kloeke Philips 40” uit de 9000 serie met échte array backlight. Maar denk dat deze, nu er streaming 4K aanbod is, toch plaats gaat maken voor een 4K OLED-scherm. Hopen dat Philips net als LG en Sony een exemplaar in 48 inch gaat uitbrengen, want aan die foute Ambilight ben ik toch wel gehecht geraakt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 april 2020 01:08 PM
  [ # 17 ]

Toppunt van ‘interlink-volksverlakkerij’ vond ik overigens toen de verkoper bij Hifi-Klubben met droge ogen vroeg of ik wel goede kwaliteit netwerkkabels had om de Bluesound aan te sluiten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 april 2020 02:04 PM
  [ # 18 ]

Leuk is dat hé? Een standaard netsnoertje doet het voorbeeldig, hij brengt de 230 volt van je wandcontactdoos naar de voeding van je versterker en daar maakt een transformator er verschillende spanningen van, welke worden gelijkgericht middels een diodebrug en dikke elco’s, maar verder doen zo’n snoertje helemaal niks met het geluid en als je nou ziet dat de wasmachine het prima doet met een dikte van 1.5 mm², terwijl die meer dan 2 kilowatt trekt, wat moet je dan met zo’n tuinslang aan je hi fi?

En dan de luidsprekers: dat is puur een kwestie van smaak en welke muziek je wilt draaien. Wil je keihard metal draaien, dan is het handig als je een paar speakers koopt welke daar op berekend zijn en dan kom je bij de hoog rendement speakers terecht.

Een Kefje uit de jaren 80 heeft een rendement van rond 75 deciBel bij 1 watt, gemeten op een meter afstand. Als je daar mee gaat feesten, dan gaat ie stuk.

Ik had ooit voor de band waarin ik mocht meedoen een PA, dus een installatie om zalen en dorpspleinen van geluid te voorzien en in de baskasten zaten speakers van 15 inch, met een rendement van 103 dB/w/m.

En als je nou wilt uitrekenen hoe hard dat kan gaan bij een bepaald vermogen, dan is de formule vrij simpel: 10Log P+eff, dus 10 maal de logaritme van het vermogen, plus het rendement van de speaker en als je nou je zakjapannertje pakt en je gaat uit van 100 watt, dan voor je 100 in en drukt op Log.

De uitkomst is 2 en als je dat 10 maal neemt heb je 20. Dus met die basspeaker haal ik 123 dB bij 100 watt en met die Kef 95 dB, als hij niet sneuvelt.

En als je nou 1000 invoert dan is de uitkomst 3, met andere woorden: het verschil tussen 100 watt en 1000 watt is 10 deciBel. Je snapt dat het meer zin heeft om hoog rendement speakers te gebruiken voor feesten dan enorme versterkers welke de speakers gaan roosteren.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 april 2020 04:06 PM
  [ # 19 ]

Simpele regel"als je het 2 keer zo hard wil horen moet je 10 keer zoveel vermogen hebben.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 april 2020 04:52 PM
  [ # 20 ]

Ik weet het niet zeker, maar ik heb wel gelezen dat mensen een toename van 6dB ervaren als een keer zo hard. Maar omdat het logaritmisch werkt gaat die vlieger niet op.

Een verdubbeling van het vermogen levert een toename op van 3 dB, maar het verschil tussen 60 en 70dB is gehoormatig weinig, van 100 naar 110 dB is echt heel goed hoorbaar.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 april 2020 05:30 PM
  [ # 21 ]

Maar een toename van 10dB is de vertienvoudiging van vermogen waar ik het over had.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 april 2020 06:06 PM
  [ # 22 ]

Het verschil tussen 100 en 1000 watt is idd 10 dB en het verschil tussen 1000 en 10.000 watt is ook 10 dB, maar gehoormatig is een verschil van 10 dB boven de 100 dB enorm vergeleken met (ver) onder de 100 dB.

Ik denk dat je het verchil van 50 naar 60 dB nauwelijks ervaart.

Profiel  
 
toetsenist
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 29-03-2020

Gepost: 10 april 2020 07:17 PM
  [ # 23 ]

De kracht is niet hoe hard het kan,de kracht zit hem in hoe zacht het kan en toch klinkt

Profiel  
 
toetsenist
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 29-03-2020

Gepost: 10 april 2020 07:21 PM
  [ # 24 ]

Poging van kennis om backingtracks in te zingen hier in de studio

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 april 2020 08:47 PM
  [ # 25 ]

Ik had zojuist op een ander forum een discussie met een gitarist over Queen:

Freddie was geniaal en deed al die koortjes zelf, met uitzondering van dat hoogste stemmetje, die is van de drummer.

En dan moet je je voorstellen dat Bohemian Rhapsody werd opgenomen met 16 sporen analoog en dat dus alles wat je hoort ook echt zo is gedaan. Dat is een enorme prestatie.
En dan moet je eens luisteren naar de gitaren in het nummer ‘Who wants to live forever’, met vooral die gitaarmuur op het eind, heel zacht en ver weg, maar zo fantastisch.

En nu nemen we digitaal op. De G5 kan 1000 sporen trekken en als het niet strak is gespeeld hebben we beat detective die alles strak trekt. En als het drumgeluid niet goed is nemen we sound replacer. En als de zang niet zuiver is nemen we autotune.

En je kunt alles copy/pasten, verschuiven, grenzeloze toonregelingen, volledige automatisering in de mix en alles is tot in de perfectie te manipuleren.

Maar Freddie deed het allemaal echt, produceerde ook de albums en die vocalen zijn zo geweldig strak gedaan dat je zou zweren dat het met de computer is gedaan, maar die was er toen nog niet.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 10 april 2020 09:30 PM
  [ # 26 ]

Freddie was heel erg goed. 


Ik heb al wat jaren een NAD installatie staan.
Pas alle elco’s vervangen.
Ik gebruik de NAD C370.  Een kanon met veel power die ik absoluut niet gebruik.
De speakers zijn helaas kleintjes van Cambridge.  Het klinkt allemaal super, maar het kan beter.

 

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 april 2020 10:26 PM
  [ # 27 ]

En als je nou een paar microfoons wilt bekijken:

http://www.coutant.org/contents.html

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 april 2020 10:32 PM
  [ # 28 ]

Oh ja, de Dali’s hadden natuurlijk allemaal een dome- én bandtweeter. Da’s ook meer beter.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 10 april 2020 11:20 PM
  [ # 29 ]

Ik vind dit helemaal geweldig, dit topic, lollig dat Citro- en audiofielen blijkbaar samengaan.

Ik draai met een Naim versterker,een Marantz Sacd speler en een Project Perspective platenspeler met een mooi Audio Technica element. Oh ja, B&W CDM9-NT speakers. Ook nog een audio CD recorder van Marantz op de stapel apparatuur.

Streaming is voor mij nog niet aan de orde, op de 1 of andere manier vind ik dat (nog) niks. Bij vrienden heb ik wel gezien dat het wel erg veel comfort en gemak is, even nummer opzoeken op Spotify en draaien maar. Kwaliteit van de muziek is dan wat minder maar mwah, achtergrondmuziekje…

Zijn er nog meer liefhebbers van vinyl?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 april 2020 11:44 PM
  [ # 30 ]

Die vinylgekte, daar snap ik helemaal niks van. Van de platen die anno nu uitkomen wordt vrijwel alles digitaal opgenomen en dan moet het zo nodig op een medium dat zeer kwetsbaar is, de geluidskwaliteit van modern digitaal bij lange na niet kan halen en verre van gebruiksvriendelijk is.

Ik snap daar helemaal niks van en ik heb gewerkt met apparatuur waar de meest audiofielen nooit mee in aanraking komen en als je met een Studer A827 een blazerssectie opneemt het hoogwaardige microfoons op 76cm/sec bandsnelheid en je luistert het terug op een paar mooie studiomonitoren, dan geloof je je eigen oren niet.

Daar blijft op vinyl weinig van over en als je het goed doet klinkt dat op 24/192 digitaal honderd keer beter.

Maar als je van echte geluidskwaliteit wilt genieten, ga dan naar het Concertgebouw als deze coronameuk voorbij is.

Profiel  
 
 
2 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook