3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Het Audiotopic.  (niet voor in de auto)
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 11 april 2020 12:15 AM
  [ # 31 ]

Ha ha ha, ik heb nog gewoon heel veel LP’s, ik vind het leuk om ze te draaien. En ik vind het geluid van sommige opnames op cd zo veel minder dan de originele opname op de LP, het is net of ze het geluid verpesten om het op cd te zetten, ze klinken soms mat, alle leven is er uit. Natuurlijk zijn er ook goede digitale opnames maar sommige oude muziek die opnieuw wordt uitgebracht klinkt gewoon beroerd op cd.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 april 2020 12:28 AM
  [ # 32 ]

Het mooiste hi fi gebeuren wat ik meemaakte moet ik je even vertellen: indertijd had Bose een inruilactie. Je kon je speakers inruilen als je een Acoustimas setje kocht, je weet wel, die melkpakjes met een basmodule achter de bank.

Daar werden prachtige speakers op ingeruild en iemand had zo’n setje gekocht met een Sansui versterker en had zijn hi end Sony set ingeruild, welke bestond uit de hierboven afgebeelde G7 speakers van bijna een meter hoog, de TA-N-7B V-Fet   eindversterker van 2 maal 150 watt, de TA-E-7B voorversterker, een prachtig tiptoest cassettedeck, een bijbehorende tuner en een van de duurste Sony platenspelers.

En die hele set, welke nieuw rond 15.000 gulden had gekost, stond te koop voor 1500 gulden. Ik leende dat geld bij de muziekwinkel, een kennis van me en nam de set mee.

Daar heb ik jaren mee gedraaid in de studio en dat klonk echt wel beter dan een Sansui met een paar melkpakjes.
Een jaar of wat geleden heb ik de hele set verkocht aan iemand die er heel erg blij mee is.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 11 april 2020 12:32 AM
  [ # 33 ]

Uhhh Bose??? Tja…...

Dat was een mooie deal voor 1500 euro Han.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 april 2020 12:40 AM
  [ # 34 ]
Ed P schreef:

Ha ha ha, ik heb nog gewoon heel veel LP’s, ik vind het leuk om ze te draaien. En ik vind het geluid van sommige opnames op cd zo veel minder dan de originele opname op de LP, het is net of ze het geluid verpesten om het op cd te zetten, ze klinken soms mat, alle leven is er uit. Natuurlijk zijn er ook goede digitale opnames maar sommige oude muziek die opnieuw wordt uitgebracht klinkt gewoon beroerd op cd.

Ik kan je wel vertellen hoe dat komt. Vroeger werd muziek opgenomen en op een plaat gesneden en niemand interesseerde het iets hoe hard het op de plaat stond. Bij teveel dynamiek of een te harde knal vloog de naald uit de groef, maar over het algemeen ging men voor een zo hoog mogelijke geluidskwaliteit.

En toen kwam de CD. In het begin waren de AD converters niet geweldig, maar dat werd snel beter en de CD kan een dynamiek aan van 96 dB. Dat gaat een plaat nooit halen, maar wat gebeurde er? In de zucht om de CD zo hard mogelijk op de radio te laten klinken, ging men hem zo hard mogelijk masteren, de zg ‘loudness war’ was een feit en de ene producer wilde nog harder dan de andere.

Maar digitaal heb je een absolute bovengrens, harder kan het niet want dan krijg je digitale vervorming en dat wil je niet horen. Er werden brick wall limiters ontwikkeld en geweldig fijne compressors, maar ok die werden misbruikt en het gevolg is dat veel opnamen opgepompt waren en nog maar een dynamiek hadden van pakweg 3 dB.

De pieken zijn gebleven waar ze waren, maar alles is daar zo dicht mogelijk naartoe geblazen en dus is het gemiddelde geluidsnivo bijna zo hard als de pieken. Dat klinkt als een haasbiefstuk welke door de gehaktmolen is gedraaid.

Op de moderne vinylplaat staat een bestand dat anders is gemasterd dan hoe het op CD staat en dat vinden we beter klinken. Maar zou je de originele opname op een normale manier masteren en op CD of liever een hogere resolutie zetten, dan zou dat veel beter klinken dan vinyl. Maar helaas is dat niet de praktijk.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 april 2020 12:42 AM
  [ # 35 ]
Ed P schreef:

Uhhh Bose??? Tja…...

Dat was een mooie deal voor 1500 euro Han.

Ik heb het jaren later verkocht voor meer dan 4000 euro.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 11 april 2020 12:44 AM
  [ # 36 ]

Han, dan heb je ook nog wel wat te melden over Sacd zeker?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 april 2020 12:53 AM
  [ # 37 ]

Is een beetje mislukt in de markt, net als DVDA en dat komt denk ik omdat veel opnamen in dezelfde resolutie op CD en op SACD werden gezet en hoewel SACD veel meer kan, werd dat niet gebruikt want geld stinkt niet en men ging er vanuit dat wij het toch niet horen.

Maar we zijn natuurlijk niet achterlijk en ik vind het jammer want het kan echt geweldig goed klinken.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 11 april 2020 03:13 AM
  [ # 38 ]

Vinyl, ik heb nog bakken vol staan, allemaal van voor de tijd van de CD’s
Of de naald zomaar uit de groef springt, ik weet niet, ik speel met concorde naalden, zijn heel korte naalden, moet je niet gek veel gewicht op zetten om die te laten liggen. terugkoppeling dat is een groter probleem.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gertjan_R
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2019

- C5 C5 Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
- C6 (2005-2012) C6 3.0HDI Exclusive
Gepost: 11 april 2020 09:16 AM
  [ # 39 ]

Leuk topic!

Goed,met kleine en af en toe een paar grote stappen heb ik mijn hifi installatie bij elkaar verzameld.
Met als mooi excuus naar de wederhelft, nou zeg, vergeleken met de originele winkelprijs ... dat is echt een goed deal. ahum.

Denk dat ik in 1997 een eerste serieuze aanschaf deed met Sony set, Sony TA-S2, met tuner, CD CDP-S1 en cassette deck met bijbehorende speakers. De bijbehorende speakers eens vervangen door een andere set speakers. En zo ging het een beetje rollen. Wellicht een grotere versterker? etc.

Ben nu uitgekomen op de volgende installatie;
De luidsprekers, ATC, SCM-40’s. De voorversterker Hegel P30, versterker Hegel H20.
Daarvoor had ik ook een hele fijne Primare A30.1. 
Vorig jaar heb ik mijn Unico CD speler ingeruild voor een andere CD speler, Hegel Mohican.
Bovenstaande 2de hands bij elkaar verzameld over de loop der jaren. Speakers ergens in 2008 op de kop weten te tikken. Ben tevreden met de huidige installatie en voor zie niet snel nog veranderingen.
Voor het streamen ben ik erg te spreken over de Denon-DNP800. (deze wel nieuw gekocht)
Samen met een HEOS app op de ipad en een abonnement op Deezer is werken vanaf huis wat dat betreft geen straf.

 

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 11 april 2020 09:51 AM
  [ # 40 ]
toetsenist schreef:

De kracht is niet hoe hard het kan,de kracht zit hem in hoe zacht het kan en toch klinkt

Dat niemand hier op reageert verbaast me wel. Want dit is zeker waar. Ik heb ook wel installaties gehoord die pas tot leven komen als je de zaak flink open draait. Is natuurlijk wel leuk, maar hoe vaak luistert men op hoog volume?
Op normaal luister-niveau een mooi geluid hebben is nog niet zo makkelijk.

Ed P schreef:

Uhhh Bose??? Tja…...

Zoals ik eerder al zei, veel “audiofielen” hebben niks met Bose. En ik snap dat ook wel.
Toch is mijn Acoustimas-setje niet slecht of vervelend om naar te luisteren.
Echter, en dit sluit dan weer aan op de eerste quote, je moet wel aardig gas geven eer ze wat tot leven komen.
Op normaal luister-niveau is het allemaal heel vlak en futloos. Als je er behoorlijk power op zet komt het eindelijk los en verbaast het acoustimas setje toch best wat het nog ten gehore kan brengen.
Maar nee, high-end zal het nooit worden. En voor hele volksstammen is dat ook niet nodig.
Je kunt Bose zien als Apple. Veel te duur en niet heel bijzonder. Het werkt prima, maar je kunt beter krijgen voor minder geld.

Waarom dan toch een beetje verdediging voor Bose? Omdat Bose gewoon niet slecht is. Yoko en Supertech, dat is pas slecht. En veel populaire merken (Sony, Pioneer, JVC, etc) hebben lange tijd speakers gehad die niet tegen Bose op konden.
En als iemand een 2e hands set Bose voor weinig kan kopen, zal ik het niet afraden, mits ze in goede staat verkeren.
Iedereen kent wel de verhalen over de vergane foam-randen.. Maar dat geld voor andere merken ook.
Vele jaren geleden heb ik op mijn Pioneer set nog een tijdje met Bose 301’s gespeeld, niks mis mee en voor mij was het destijds een upgrade. Maar wel gebruikt gekocht, want de nieuwprijs is het gewoon niet waard. En voor het zelfde geld weer verkocht.

 

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 april 2020 04:01 PM
  [ # 41 ]

Het probleem met het acoustimas setje is dat de satelietjes niet in staat zijn om hoge tonen te verwekken waar een tweter geen moeite mee heeft en er komt ook geen laagmid uit.

En de basmodule (mag je geen sub noemen) is niet in staat om tonen boven de 150Hz te produceren want die komen de bocht niet om. Dus heb je een gat in het laagmidden en boven de 13 k heb je ook niks.

Maar het mooiste vind ik die basmodule. In serie met de speakers staat een gloeilampje en dat is om de speakers te beschermen. Ga je te hard dan gaat dat lampje gloeien en neemt de weerstand toe, dus blaas je de speakers niet weg.

Maar hoe zat het ook weer met de dempingsfactor? Een bewegende speakerconus met spoel genereert zelf ook een spanning en als er geen spanning (bas) meer naar de speaker wordt gestuurd, heeft die de neiging om net als ieder verend object, nog even na te wiebelen en dat geeft een wollige bas.

Het is de taak van de versterker om als hij geen spanning geeft, de speaker kort te sluiten waardoor die onmiddelijk wordt geremd. Daarom is het belangrijk dat de verbinding tussen de versterker en de speaker zo weinig mogelijk weerstand heeft. Nul Ohm is ideaal. Maar dan moet je er geen lampje tussen hangen want die heeft veel weerstand.

Kortom: Bose is niet geweldig en wel duur en Yoko kost een drol, voor een paar tientjes heb je al een CD speler, dus wat verwacht je?

Overigens worden of werden die satellietjes in Mexico gemaakt tegen een kostprijs van 50 dollarcent per stuk en het speakertje wat er in zit kom je ook tegen in de wekkerradio’s.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 april 2020 04:38 PM
  [ # 42 ]
Han S schreef:
Ed P schreef:

Ha ha ha, ik heb nog gewoon heel veel LP’s, ik vind het leuk om ze te draaien. En ik vind het geluid van sommige opnames op cd zo veel minder dan de originele opname op de LP, het is net of ze het geluid verpesten om het op cd te zetten, ze klinken soms mat, alle leven is er uit. Natuurlijk zijn er ook goede digitale opnames maar sommige oude muziek die opnieuw wordt uitgebracht klinkt gewoon beroerd op cd.

Ik kan je wel vertellen hoe dat komt. Vroeger werd muziek opgenomen en op een plaat gesneden en niemand interesseerde het iets hoe hard het op de plaat stond. Bij teveel dynamiek of een te harde knal vloog de naald uit de groef, maar over het algemeen ging men voor een zo hoog mogelijke geluidskwaliteit.

En toen kwam de CD. In het begin waren de AD converters niet geweldig, maar dat werd snel beter en de CD kan een dynamiek aan van 96 dB. Dat gaat een plaat nooit halen, maar wat gebeurde er? In de zucht om de CD zo hard mogelijk op de radio te laten klinken, ging men hem zo hard mogelijk masteren, de zg ‘loudness war’ was een feit en de ene producer wilde nog harder dan de andere.

Maar digitaal heb je een absolute bovengrens, harder kan het niet want dan krijg je digitale vervorming en dat wil je niet horen. Er werden brick wall limiters ontwikkeld en geweldig fijne compressors, maar ok die werden misbruikt en het gevolg is dat veel opnamen opgepompt waren en nog maar een dynamiek hadden van pakweg 3 dB.

De pieken zijn gebleven waar ze waren, maar alles is daar zo dicht mogelijk naartoe geblazen en dus is het gemiddelde geluidsnivo bijna zo hard als de pieken. Dat klinkt als een haasbiefstuk welke door de gehaktmolen is gedraaid.

Op de moderne vinylplaat staat een bestand dat anders is gemasterd dan hoe het op CD staat en dat vinden we beter klinken. Maar zou je de originele opname op een normale manier masteren en op CD of liever een hogere resolutie zetten, dan zou dat veel beter klinken dan vinyl. Maar helaas is dat niet de praktijk.

Terwijl juist de mogelijke dynamiek één van de pluspunten van de cd is. Zonde….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 11 april 2020 05:47 PM
  [ # 43 ]

Zoals gezegd, Han, het is zeker geen high-end. Wink
Overigens vond ik vanmiddag bij de kringloop een setje Infinity Minuette MPS voor net niks. Waren nieuw ook niet duur trouwens.
Snel even ge-Googled en schenen best aardige speakertjes te zijn, dus mee genomen. Laughing
De Bose melkpakjes weg gehaald en de Infinity’s er voor in de plaats.
Ik zal de zaak nog wel even anders aansluiten, want de Infinity’s staan nu op de bas-module aangesloten.
Nu nog een passende actieve sub erbij vinden en klaar eerst maar weer… tongue rolleye

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 april 2020 09:42 PM
  [ # 44 ]

Maar als je de stereoplaatsing en fasereinheid van de Earthworks Sigma hebt gehoord, of het detail van de TDL en IMF luidsprekers, het laag van de grotere transmissielijnen, de ongekleurde weergave van de ADAM studio monitoren, dan wil je nooit meer een Bose horen.

Deze heb ik een weekje in de studio mogen uitproberen, 16.000 euro aan speakers en 118 kg.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 11 april 2020 09:51 PM
  [ # 45 ]

Tja, zo iets had ik ook in gedachten voor hier thuis, op de tweedehands markt is voor veel minder dan het bedrag dat je noemt wel een set te vinden. Maar mijn wederhelft vindt ze wel erg groot en niet mooi….

Een 802 was ook goed geweest…

Profiel  
 
 
3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook