2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Trillende remknop / champion tijdens rijden BHV
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24061
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2020 12:50 PM
  [ # 16 ]

om lhm flow te beperken moeten de achterremmen wel regelmatig gesteld worden!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8028
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 18 mei 2020 01:46 PM
  [ # 17 ]

Klopt, maar ik wilde alleen maar zeggen dat de afstelling niet verandert als je de cilinder varvangt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24061
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2020 02:17 PM
  [ # 18 ]

Dat is helemaal juist, maar als ze al te los stonden…..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3127
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 18 mei 2020 03:51 PM
  [ # 19 ]
virtualitie schreef:

Remaccu heb ik net getest door drukloos te ontluchten met ingedrukte knop. Er kwam genoeg olie uit en een beetje lucht (net name bij de centrifugaal regelaar. Die lijkt dus wel in orde.

 

hoe heb je drukloos gemaakt ??
auto op laagste stand , EN ontlastschroef open ??

Anders meet je ook de druk in de voorraadbol samen met je remaccu .....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 23 mei 2020 03:19 PM
  [ # 20 ]

Ontluchten doe ik altijd drukloos met auto op laagste stand , EN ontlastschroef open.

om lhm flow te beperken moeten de achterremmen wel regelmatig gesteld worden!

Ik heb ze wel gesteld, maar er zit iets in waar ik mogeijk wat aan heb.

Gisteren met Dickesse gekeken naar het probleem. Het is in iedergeval geen lucht.
Bij het onderzoek hoorden we de trillen bij het indrukken van de rem door de leidingen heen gaan, zelfs tot aan het vat. Lucht was er niet. Auto stond in hoogste stand.

Wat we nu denken is dat er door het stromen van de LHM er een resonantie ontstaat in de leidingen en / of de plunjers van het remcommando.

Volgende ga ik onderoeken:
- Auto op bokken en zodat er geen remdruk meer achter is. Kijken of het zich dan nog voordoet
- Achterremcylinder controleren
- Remschoenen afstelling nalopen
- Achterveerbol vervangen

Vervolgstap hierna is onderdelen zien uit te sluiten door ze af te doppen.

Mijn vraag aan jullie is of iemand dit probleem zo herkend, dus resonantie in leidingen?
Volgens Dickesse hadden ze in de beginjaren van de DS hier een truuk op bedacht, namelijk een stalen draad door de (lange) leiding heen. Het is dus wel eens eerderr onderkend….

 

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
j.witkop
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 550
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 23 mei 2020 11:43 PM
  [ # 21 ]

inderdaad, die draad. Die zat/zit in de hogedrukleiding van pomp naar accumulator. Is daar ooit een niet originele leiding gemonteerd?

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24061
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 mei 2020 04:00 PM
  [ # 22 ]

Ik heb wel van die cunifer leidingen gebruikt. Niet origineel maar geen vibraties gekregen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8028
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 24 mei 2020 05:10 PM
  [ # 23 ]

Ik dacht dat die bdraad in de lange leidingen naar achteren zat.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
j.witkop
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 550
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 24 mei 2020 05:42 PM
  [ # 24 ]

niet altijd zijn er vibraties zonder draad, maar het is mogelijk.

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 24 mei 2020 09:43 PM
  [ # 25 ]

Inderdaad, die draad is aangetroffen in een lange leiding naar achteren. Welke weet ik niet meer. Ik vermoed in de remleiding, want de marge tussen draad en leiding is minimaal. Voor de achtervering zou het wel erg lang duren voordat de auto omhoog/ omlaag kwam.
Maar dit is een veronderstelling….

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 24 mei 2020 11:00 PM
  [ # 26 ]

Vandaag een aantal zaken aangepakt die ik met Dick heb doorgenomen.
- achterste deel drukloos gemaakt (op bokjes gezet) om te testen. Alleen de voorste remmen doen het dan en er is geen trilling
- achterste veerbollen vervangen
- achterremmen opnieuw afgesteld.
- Achterremmen ontlucht
- Controle remmen / wielen / leidingen

Na een proefrit bleek het trillen zich minder vaak en ook minder prominent voor te doen.
Een verbetering dus, maar nog niet helemaal over.
Vanavond nog een proefrit gemaakt met dezelfde conclusie.
Trillen is soms en veel korter. Daar stoor ik me voorlopig niet aan.

Probleem zit dus achterin. Waar ik nu aan denk is dat bij het verwisselen van de linker bol, de leiding / rubber wat is gaan knellen. Ik vervang bollen altijd drukloos en zet ze handvast.
Mogelijk een oorzaak, moet het nog verder onderzoeken.

To be continued

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
j.witkop
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 550
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 24 mei 2020 11:10 PM
  [ # 27 ]

nou moe, altijd gedacht dat het de hogedrukleiding van de pomp was….. 40 jaar lang

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 25 mei 2020 10:53 AM
  [ # 28 ]

Ik denk nu eerder aan de trommelremmen achter. Die zijn nu niet perfect rond: als je ze rond draait is er een hoog punt.
Hoeveel afwijking er is kun je alleen met meten vaststellen. Iets dat je ook in Groningen kunt laten doen. Dan weet je zeker of je remtrommels bijdragen aan de “Kleine Hinder” hmmm

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24061
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 mei 2020 02:40 PM
  [ # 29 ]

of laat je trommels uitdraaien zodat ze weer rond zijn..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8028
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 25 mei 2020 06:31 PM
  [ # 30 ]

Dat deden we in Delft vroeger bij de Remco op het achterom.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook