Koppakking Xantia 2.0i 8v vervangen XU10 J2C
Martijn968
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 07-12-2019

Gepost: 02 mei 2020 11:10 PM

Hallo,

Mijn Xantia laat na een rit soms een druppel motorolie op straat zien. Kortom, waar lekt ie of zweet ie. Dat wil ik binnenkort samen met mijn broer verder gaan onderzoeken.

Omdat het niet ondenkbaar is dat ik de koppakking toch wil vervangen (heb een hekel aan olie op straat), hebben wij vast onderzoek gedaan met o.a. de vraagbaak, zie bijlagen.
Hierover zou ik 3 vragen willen stellen, hoop dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft.

1) Op pagina 9 staat dat bij mijn motor er 3 fasen zijn voor het aanhalen van de kopbouten: 35, dan 70, dan nog +160gr. Voor de XU5 en XU7 motor zijn er 4 fasen: 60, losdraaien, 20, +300gr. Op Pagina 11 staat echter als laatste bullet/streepje dat je na warmdraaien en afkoelen fase 2 en 3 moet herhalen. Hebben zij het hier dan over de fasen van XU5/7 of XU10?? De bij beide beschreven fasen 2 en 3 lijkt ons niet logisch.

2) Op een derde van pagina 9 wordt gesproken over 2 blokkeerpennen (Citroen 7004-TG en 7014-TN). Heb je die echt nodig of zijn er slimme en handige alternatieven?

3) Halverwege pagina 9 wordt gesproken over een riemspanningsmeter Citroen SEEM. Heb je die echt nodig of zijn er slimme en handige alternatieven?

Benieuwd of mijn vraagstelling duidelijk is en of de bijlagen goed leesbaar zijn. Zo niet, hoe zou ik de bijlagen anders in het bericht kunnen plaatsen?

Dank alvast en groet,
Martijn

Afbeelding Bijlagen
Vraagbaak_Xantia_pag_9_forum.jpegVraagbaak_Xantia_pag_11_forum.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)

Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 03 mei 2020 06:06 PM
  [ # 1 ]

Bij miijn Xantia met deze motor staat distributieriem verniewen op het programma. Heb de bovenste kap nog niet gedemonteerd om te zien hoe het nokkenastandwiel geblokkerd kan worden. Er zit een gat in het tandwiel en ga ik er vanuit dat ik het met een boor oid kan blokkeren. Het is wel aan te bevelen ook boren in halve maten ter beschikking te hebben b.v. 8,5mm etc.

Kopbouten zijn rekbouten en ik vernieuw deze zo wie zo. Heb in mijn langjarige ervaring in dit vak diverse malen meegemaakt dat naderkand een kop van een ” oude ” bout toch afbrak. Aantrekkken is zoals U beschreven heeft, echter natrekken na motor te hebben warmgedraaid is niet het geval.

Wat riemspanning betreft het volgende. Ik heb geen SEEM spanningsmeter en koop ik ook niet. Het gevoel dat de riemspanning juist is, krijgt men door langjarige ervaring in dit vak en is op papier niet overdraagbaar. Dus hierin kan ik U geen geen truc leren.

Als U de koppaking vervangt, altijd de draadbussen in het motorblok, waar de kopbouten ingeschroefd worden met perslucht uitspuiten om te voorkomen dat er wat koelvloeistof en of olie in blijft staan.

Succes

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 03 mei 2020 07:10 PM
  [ # 2 ]

Wat een alternatief zijn kan is een universele riemspanningsmeter op basis van daN meting van SW Stahl, Limora,  CCLife.
Ik heb zo’n meter, maar kost enige tijd om er mee te kunnen omgaan.
Past zeker niet op de aangegeven plaats. Zal vermoedelijk wel kunnen in de lange zijde van de tandriem.
30 SEEM eenheden komt overeen met ca. 11-12 daN en is een richtwaarde.Het gevoel in de hand blijft ook in dit geval doorslaggevend icm de ervaring.
Huilt de riem na montage staat de riem te strak.

Hopelijk kunt U hiermede uit de voeten.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 mei 2020 07:40 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij moet met de SEEM meter ook op het langste stuk van de riem gemeten worden. Bij een zestienklepper in ieder geval wel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martijn968
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 07-12-2019

Gepost: 10 mei 2020 06:25 PM
  [ # 4 ]

Dank voor jullie reacties!  Hier komen wij een stukje mee verder, maar nog niet helemaal.

Heeft iemand wellicht nog tips mbt de gereedschappen tbv het vast houden van de tandwielen?

Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)

Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 mei 2020 08:01 PM
  [ # 5 ]

Bij een 2.0 16v kun je het kleppendeksel eraf halen en dan de nokkenas in positie houden met een sleutel op de zeskant aan distributiezijde.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martijn968
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 07-12-2019

Gepost: 10 mei 2020 08:39 PM
  [ # 6 ]

Dus niet bij een 8-klepper zoals ik heb?

Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)

Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 mei 2020 01:17 AM
  [ # 7 ]

Misschien wel. Dat weet ik niet.

Bij een achtklepper moeten er waarschijnlijk paspennen in de krukas en nokkenas tandwielen. Heb je geen vraagbaak of Haynes?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martijn968
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 07-12-2019

Gepost: 11 mei 2020 12:22 PM
  [ # 8 ]

Hey Jantje,

Als je helemaal boven in dit topic kijkt zie je wat ik allemaal al uit de vraagbaak heb gehaald, maar er blijven dus wat vragen over.
Groet,

Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)

Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 mei 2020 12:43 PM
  [ # 9 ]

Waar ik het over had staat dus in de vraagbaak als blokkeerpennen. Je kunt daar ook bouten van de juiste diameter en lang genoeg voor nemen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 11 mei 2020 09:28 PM
  [ # 10 ]

Deze motor heeft maar één nokkenas, dus maar één tandwiel. Zoals Jantje 1948 schreef kun je dit tandwiel blokkeren met een boor of een bout en ik meen M10.
Het krukastandwiel moet ook geblokkeerd worden met een speciale stift. Deze stift heb ik ook niet, dus blokkeer ik het niet. Echter er is wel een mogelijkheid om de krukastandwiel timing te controleren nl. geteld vanaf de spie , in draairichting rechts, staat tand 5 van het krukastandwiel recht tegenover een markering op het motorblok en dit is bij alle 4 cylinder benzine motoren zo dus 1.6 - 1.8 -2.0-8v en 2.o-16v.

Opletten bij het spannen van het spanwiel. Dit heeft de neiging op één kant te gaan staan, dus niet goed aanliggend aan het motorblok, waardoor de riem niet recht over het nokkenastandwiel loopt en daardoor een huilend geluid maakt, ook bij juiste riemspanning. Draairichting spannen is linksom.

Riemspanning meten. Met universele riemspanningsmeter is het wel mogelijk en is veel goedkoper in aanschaf als een SEEM electronische spanningsmeter.
Mijn methode is nadat de riem gespannen is , de riem 90 graden draaien en het gevoel in de vingers/hand bepaalt of de riemspanning in orde is of niet. Vervolgens de motor met de hand 4 x doordraaien en de spanning op nieuw controleren eventueel naspannen. Is naspannen nodig, dan weer 4 x doordraaien en controleren.

Tandriem opleggen in de op de riem aangegeven pijlrichting en beginnen met nokkenastandwiel en door naar krukastandwiel en de riem in dit gedeelte op spanning houden.

 

 

 

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 11 mei 2020 09:54 PM
  [ # 11 ]

En wat riem aangaat Gates of Dayco kopen, waren destijds de OEM leveranciers bij Citroen.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 12 mei 2020 09:19 PM
  [ # 12 ]

Op 3 mei schreef ik dat de riemspanning 30 SEEM eenheden is. Dit is niet juist. De eindspanning is 42-46 SEEM eenheden wat overeenkomt met ca.20-21 DaM.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook