Uitbouwen stuurhuis
WillemE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-05-2020

Gepost: 06 mei 2020 03:50 PM

Beste Allemaal

Mijn stuurhuis lekt bij de aansluiting van de stuurstang, ik kan door het regelmatig bijvullen van het vloeistof reservoir nog wel rijden maar laat hier en daar wel een “plekje"achter.
Mij is aangeraden het stuurhuis te vervangen omdat dit lekken alleen overgaat door het niet mee bijvullen van het reservoir. Maar dan gaat wel het sturen zwaarder.
Mijn vraag is kan het stuurhuis vervangen worden na een van de wielen te verwijderen? Zo ja, rechter of linker wiel. Zo nee, alleen het subframe losmaken of moet er nog meer gebeuren? Zij er nog andere handigheidjes en valkuilen bij deze operatie?
Alvast mijn dank voor het meedenken

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 06 mei 2020 05:17 PM
  [ # 1 ]

Om wat voor een auto gaat het eigenlijk ?

Profiel  
 
WillemE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-05-2020

Gepost: 06 mei 2020 05:35 PM
  [ # 2 ]

Ah, dat is ook belangrijk, sorry
Het gaat om een partner 1.6 16v uit 2007.
Willem

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 06 mei 2020 09:29 PM
  [ # 3 ]

Beide wielen moeten eraf en vervolgens het subframe er vanonder halen; dit houdt in motorgaffel losmaken, de stabilisatorstangetjes losmaken aan de onderkant (niet aan de schokdemper), fuseekogels moeten los uit de fuseedragers, stuurhuis losmaken van het subframe en de schakelstangetjes losmaken van de versnellingsbak, mss ook een ophangpunt van de uitlaat losmaken…

En bij het monteren moet het subframe gecentreerd worden met de daarvoor ontworpen centreerpennen.

Alvast eerst alle schroefdraden zoveel mogelijk ontdoen van roest, vooral van de stabilisatorstangetjes en van de stuurkogels!

Profiel  
 
WillemE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-05-2020

Gepost: 07 mei 2020 04:14 PM
  [ # 4 ]

Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord.
Ga meteen met WD 40 en een staalborstel aan de slag.

Weet iemand hoe ik aan de genoemde centreerpennen kan komen?
Alvast bedankt,Willem

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 07 mei 2020 07:35 PM
  [ # 5 ]

Lenen bij Peugeot/Citroën dealer of advertentie hieronder…
Centreerpennen

Profiel  
 
WillemE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-05-2020

Gepost: 09 mei 2020 05:49 PM
  [ # 6 ]

Beste lezers

Vandaag even op de brug gekeken naar de centreerpennen.
Zijn deze essentieel voor het uitlijnen van het subframe of alleen nuttig/gemakkelijk bij het monteren?
De bouten van het subframe zijn nl verdikt waardoor deze ook voor de lokalisatie zorgen. (zie foto van een bout die ik eruit gedraaid heb.
Roest op stuurkogel een stangetjes is weg en de zaak staat in de WD-40
Laatste vraag (voor vandaag) wat is de motorgaffel? Ik zocht ernaar met de gaffel van een zeilboot in gedachten maar kon niets vinden wat erop leek.

groet Willem

Afbeelding Bijlagen
subframe_bout.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 09 mei 2020 06:40 PM
  [ # 7 ]

De centreerpennen zijn essentieel voor het uitlijnen van het subframe bij Partner II en Berlingo II etc., want deze dien je naast de achterste bouten in de daarvoor voorziene gaten te steken!

De motorgaffel of motorsteun is het stuk die ervoor zorgt dat de motor niet kantelt als je afremt op de motor. Daar moet je een borgmoer lasmaken en de bout eruit halen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook